A moldvai magyarok reménye

Szentesi Zöldi László
2005. 01. 28. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindmáig két előítélet él a moldvai magyarsággal kapcsolatosan, nemcsak Magyarországon, de az erdélyi magyarság körében is. Két sommás véleményről van szó, amelyek sokkal inkább a megszokásból, mintsem a valódi helyzet ismeretéből fakadnak. Egyfelől közismert tény az „elcsángósodásnak” nevezett jelenség, amely nem más, mint a nyelvét és identitását vesztett közösség feletti ítélet. Csángósodsz, azaz sorvadsz szokásaidban, egész életviteledben, fokozatosan idomulsz a többséghez, s végül elveszted egyéni és közösségi gyökereidet. A moldvai magyarsággal kapcsolatban ez a manapság élő legelevenebb hit: politikai érdektől és meggyőződéstől függetlenül sokan hiszik azt, hogy a moldvai csángók teljes mértékben asszimilálódtak, a magyarság számára végleg elvesztek, s a folyamat visszafordíthatatlan. A másik gyakran hangoztatott álláspont, hogy a moldvai magyarság tanügyi és hitéleti helyzete a kulcskérdés: ha nem sikerül a magyar iskolát és a magyar nyelvű misét biztosítani számukra, menthetetlenül elvesznek.
Mindkét kijelentésben akad igazság, de a helyzet némiképp árnyaltabb. A hét elején érkeztem vissza Klézséről, az ott tapasztaltak bizonyos mértékben jól illusztrálják a moldvai csángók általános helyzetét. Adott Bákó megyében egy hétezres település, amelyben több mint ezer 14 éven aluli lakos él. A faluban nagy a sürgés-forgás, Magyarországon ismeretlen gyermekzsivaj tölti be a sáros utcákat, a helyi családokban ma is általános, hogy hatan-heten vannak. Érdekes jelenség, hogy – amint azt Tánczos Vilmos megemlítette 1997-es tanulmányában – „a csángó eredetűek lélekszáma Románia egész területén az 1930– 1992 közötti hat évtized alatt csaknem megháromszorozódott”. Ez azt jelenti, hogy a magyar nyelvterület más részeivel ellentétben nem a lélekszámbeli fogyás tényével van a legfőbb baj, hanem az előrehaladott asszimilációval. Csakhogy – amint azt a szerző is leszögezi – a nyelvi beolvadás mértéke településenként eltérő. Van, ahol a legtöbben megértik a magyart (még ha nem is tudnak szabatosan válaszolni), és van, ahol már valóban csak a legidősebbek beszélik őseik nyelvét.
Duma András, a helyiek által csak „magyar háznak” nevezett kicsiny szigetintézmény megálmodója és létrehozója, a magyarság ügyének áldozatos képviselője Klézsén azt mondja, hogy mintegy száz gyermekhez érnek el a kultúrház programjaival, a magyar nyelv elsajátításával, a tánctanítással. Mondhatnánk erre, hogy ez csak a falu fiatalságának tíz százaléka, de ne feledjük, hogy ha valaki nem vállalná az effajta missziót, tizenhat évvel a romániai rendszerváltozás után aligha beszélnének ennyien magyarul.
Klézsén azt tapasztaltam, hogy az 1989-es változások óta eltelt időszak nagyot lendített az „elcsángósodás” elleni küzdelemben. Mindössze néhány esztendővel azután, hogy a moldvai magyarok lakta falvakat hermetikusan elzárták a külvilágtól, könyvek, ajándékok érkeztek, személyes kapcsolatok, barátságok szövődtek. A magyar fővárosban valóságos kultusza lett a moldvai zenének és táncnak, a csángó táncházak és a Kisebbségekért – Pro Minoritate Alapítvány által évente megrendezett csángó bál időről időre sok érdeklődőt vonz. Mindez semmiség, legyinthetnek azok, akik a reálpolitika oldaláról szemlélik a kérdést. Csakhogy valójában éppen az efféle közös együttlétek, kulturális programok számítanak fontos csatának az „elcsángósodás” elleni küzdelemben. A politikának vannak súlyos adósságai a csángókkal kapcsolatban, nem pedig a civil társadalomnak. A tanügyi és a hitéleti kérdés valóban fontos, de alighanem ugyanennyire sorsdöntő a gazdasági segítség, a munkahelyteremtés. Joggal vetődhet fel az is, hogy az RMDSZ miért nem tanúsít nagyobb érdeklődést magyar eredetű honfitársai iránt, akikben egy kis fáradsággal fel lehetne szítani a nemzethez tartozás hitét. Ne feledjük, hogy tíz-tizenhárom évvel ezelőtt a moldvai magyarság mai vezetőinek jelentős része is magyarországi tanulmányai során szembesült saját történelmével, jelenével, közösségi helyzetével.
Már idézett tanulmányában Tánczos Vilmos így fogalmaz: „A hagyományos falu kulturális egysége felbomlóban van – elég itt a városra történő ingázásra, a várossal való mindennapi kapcsolattartásra, az iskoláztatásra, a vallásos élet szerveződésére, a tömegkommunikációs eszközök elterjedtségére és a többi akkulturációs tényezőre gondolnunk –, azaz a moldvai csángóságot ma olyan kulturális hatások érik, melyek a nyelvi asszimilálódási folyamatokban mutatkozó korábbi különbségek kiegyenlítődése felé hatnak. A hagyományos világból átöröklődött fokozati különbségek (települések, a generációk és a nemek között) kezdik elveszíteni korábbi jelentőségüket, paraszti kultúrához köthető, viszonylag zárt életterek megszűnte, úgy tűnik, a nyelvi asszimilációs folyamatok felgyorsulását, »globalizálódását« is eredményezi.” A jelenség tagadhatatlan, a világban mindenkire kiterjedő globalizmusnak azonban másfajta hatásai is léteznek. Egy táguló világban nemcsak a közeli nagyvárosnak, Bákónak kell törvényszerűen nagy súllyal nehezednie a kicsiny Klézse életére. A hírközlés, a személyes és közösségi jelenlét globalizálódó jellegénél fogva valamiképpen Budapest is jelen lehet a helyszínen. Miután a szép szavakon kívül a magyar Országgyűlésben gyakorlatilag még egyetlen lépést sem tettek a moldvai csángók magyarságának biztosítására, ideje elkezdeni a munkát. Mindenekelőtt átlátható és hatékony pénzügyi segélyezést kellene kiépíteni, amely összeg a magyar költségvetésben csekélység, de Moldvában emberek ezreit csábíthatja vissza a nemzet kötelékébe. Szinte hihetetlen, hogy a magyarországi és romániai rendszerváltozás óta eltelt időben gyakorlatilag semmit nem tettek ezen az úton. A jövő magyar kormányzatának kiemelt prioritásként kell kezelnie a csángókérdést, hiszen ez nem csupán a határ- és szomszédságpolitika tárgykörébe tartozó rutineljárás, hanem olyan történelmi küldetés, amely megfelelő akarattal bármikor valóra váltható. Sikertelenségről, asszimilációról, nemzeti elgyengülésről csak akkor szabad beszélni, ha mindent megtettünk annak elkerülésére. A moldvai magyarság ügyében egyelőre csak bűnös mulasztást és elszalasztott lehetőségeket tapasztalhatunk. Fontos az is, hogy az itthoni köztudatban át kell formálni a csángókról kialakult hagyományos képet: nem elrománosodott, szegény rokonokról, hanem olyan honfitársainkról van szó, akiket némiképp megroppantott az elmúlt száz esztendő, de akik a történtek ellenére hellyel-közzel s a történtek ismeretében bámulatos módon részben még mindig őrzik magyarságukat.
Bármilyen kincstári optimizmusnak is tűnik első hallásra, az asszimiláció igenis visszafordítható. Moldvai látogatásom alatt meggyőződtem arról, hogy a csángó identitászavar nem valamiféle idegenkedést jelent Magyarországtól, a magyar nyelvtől, szokásoktól. Más szóval: arról van szó, hogy nem reménytelen a küzdelem, hiszen a globalizációtól sújtott román nemzetállam lassan átadja helyét egy olyan lazább szerkezetű országnak, ahol a központosítás gyengülésével, a tőke, a személyek szabadabb mozgásával jobb napok várnak a kisebbségekre. Meg lehet menteni a moldvai magyarságot, de csak akkor, ha erdélyi útjaink alkalmával nem szabunk magunknak határt Gyimesbükknél, a régi határnál. Csak akkor lesz jövőjük, ha segítséget kapnak mindkét magyarságtól. A magyarországitól és az erdélyi anyaországtól egyaránt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.