Bizonytalanságok a sztrádaépítésben

Épüljenek az autópályák, de a beruházások kíméljék a költségvetést. Ez a mottója a Gyurcsány-kormány autópálya-programjának, amely a korábbihoz képest egyetlen új elemmel bővült: a fejlesztésekhez szükséges forrásokat a költségvetésben jelentősen lefaragták. Az M7-es építői sem kaptak előleget, a munkát önerőből kellett elkezdeniük.

Putsay Gábor
2005. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Év elejére ígért döntést az autópálya-építések finanszírozásával megbízott Pénzügyminisztérium (PM) arról, hogy a folyamatban lévő építkezéseket milyen források bevonásával, illetve kik bonyolítják le 2005-ben. A tárca eredetileg 2004. december végére ígért döntést, ám ezt az időpontot idén januárra módosította, Draskovics Tibor pénzügyminiszter pedig a napokban úgy nyilatkozott, hogy az autópálya-programról februárban határoznak. A döntés elsősorban azért sürgető, mivel idén összességében 210 kilométer autópálya építésén dolgoznak kivitelező cégek, az elvégzett munkákért pedig a szerződések szerint fizetnie kell a beruházásokkal megbízott Nemzeti Autópálya (NA) Rt.-nek. Mint ismert, a Gyurcsány-kormány közvetlenül a hivatalba lépését követően döntött arról, hogy a folyamatban lévő fejlesztéseket az eddigi költségvetési finanszírozás helyett magánbefektetőkre bízzák. Az eredeti elképzelések szerint a magánbefektetők vennék át az NA Rt. szerződésállományát, a beruházások megszerzéséért koncessziós díjat fizetnének az államnak, illetve megépítenék az autópályákat. Ezt követően pedig a magyar állam évente úgynevezett rendelkezésre állási díjat fizetne a magánbefektetőknek a futamidő végéig.
A tervezett 237,8 milliárd forint helyett harminchárommilliárd forintot hagyott jóvá az Országgyűlés a 2005. évi munkálatok finanszírozásához. Az NA Rt.-nek viszont a már meglévő szerződések után 2005-ben 180 milliárd forintot kellene kifizetnie a kivitelezőknek. A költségvetés ugyan megelőlegezi a munkák folytatásához szükséges összeget, ám azt a pénzt valamilyen formában vissza kell téríteni, többek között azért, mert a kormány a beruházások „kiszervezése” mellett 137 milliárd forint bevételt remél idén a koncessziós díjakból. Egyelőre azonban bizonytalan, hogy mely befektetőcsoportok vállalnák át az NA Rt. szerződésállományát, s finanszíroznák a további autópálya-építéseket. A tervek szerint idén 44, 2006-ban 322, 2007-ben pedig 205 kilométer autópályát adnak át az országban. A magántőke bevonása viszont kockázatos megoldás, erre az Állami Számvevőszék is felhívta a figyelmet. Az építkezés és az üzemeltetés költségeit ugyan részekre lebontva, évente fizetné az állam, viszont ebben az összegben benne lennének a hitelezés költségei, a tőke költsége, illetve a befektető által elvárt hozam.
Értesüléseink szerint a PM-ben vélhetően azt a javaslatot fogadják el, hogy az állam alapítson egy költségvetésen kívül működő új társaságot, amely az autópálya-fejlesztéseket bonyolítaná le. E társaság venné fel az építkezésekhez szükséges hiteleket, amelyekből kifizetnék a büdzsébe tervezett pénzt, s finanszíroznák a beruházásokat. Az évente esedékes rendelkezésre állási díjat szintén ennek a társaságnak fizetné az állam.
Az NA Rt. az eddigi gyakorlat szerint költségvetési pénzből fizetett a fővállalkozóknak az elvégzett munka után. Mivel azonban a vállalt beruházásokhoz képest nem állt rendelkezésre korábban sem elegendő forrás, úgynevezett halasztott fizetési rendszert alkalmaztak. A szerződés megkötésekor – eleinte – a teljes projektköltség húsz százalékát fizették ki, egy meghatározott ideig viszont a kivitelezéssel megbízott cégek nagyrészt bankhitelből, illetve saját forrásból bonyolították le az autópálya-építéseket. A költségeket részekre lebontva egyenlítették és egyenlítik ki jelenleg is a már megkezdett fejlesztéseknél. Az M7-es dél-balatoni szakaszainak építésénél négy és 25 milliárd forint között változik az a keret, amit az NA Rt. évente kifizet a fővállalkozónak. A szűkös anyagi lehetőségek miatt a szerződéskötéskor (2004-ben) már nem kaptak előleget a kivitelezők az NA Rt.-től, a jelentős beruházásokat önerőből kellett megkezdeniük.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.