Botrány a SAPARD-irodán

Az agrártárca által felügyelt SAPARD-iroda jogsértő módon utasította el a nagykőrösi önkormányzat pályázatát – állapította meg Takács Albert ombudsmanhelyettes. A település 363 millió forintos kártérítést követel bírósági úton.

2005. 01. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Bíróság gazdasági tanácsa február elején tárgyalja azt a precedenspert, amelyet Nagykőrös önkormányzata indított a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) ellen 363 millió forint kártérítés megfizetéséért. Az MVH kirendeltsége– forráshiányra hivatkozva – úgy utasította el a város pályázatát, hogy fel sem bontotta az önkormányzat elképzeléseit tartalmazó borítékot. Takács Albert december 18-án lezárult vizsgálata szerint a SAPARD-iroda eljárása nem felel meg a jogbiztonság követelményének. A biztoshelyettes a miniszternek azt ajánlotta, hogy a hasonló esetek megelőzéséért vizsgálja meg az MVH egyes pályázati kiírásainak törvényességét.
*
Nehéz helyzetbe kerülhet az agrártárca, ha a tavaly szeptemberben befejezett SAPARD-program résztvevői követik a nagykőrösi önkormányzat példáját, és ombudsmanhoz, netán bírósághoz fordulnak. Takács Albert, az állampolgári jogok országgyűlési biztosának helyettese ugyanis tavaly december 18-án lezárt vizsgálatában azt állapította meg, hogy a vidék tárgyi és szellemi örökségének védelmét szolgáló, múlt évi pályázati kiírás nem felelt meg a pályáztatás feltételeit meghatározó miniszteri rendeleteknek. További hiba, hogy a hivatal a jogszabállyal ellentétesen bírálta el a pályázatot. A benyújtott kérelmet nem értékelte, nem pontozta, nem rangsorolta, bár ez kötelező lett volna, hanem közölte, hogy a pénz elfogyott.
Nagykőrös önkormányzata kilenc épület, tér felújításához akart pályázati pénzt szerezni – mondta lapunknak Czira Szabolcs polgármester, fideszes országgyűlési képviselő. Közlése szerint a Tímár-ház, a művelődési ház, a Postapalota, több tér és a csónakázótó rendbetétele szerepelt a programjukban. Pályázatukat ezután több részre bontva, április végén adták be az MVH fővárosi és Pest megyei kirendeltségéhez. Az önrészt természetesen hozzátették volna az igényelt 336 millió forintos pályázati összeghez.
A pályázat – az ombudsmanhelyettes megállapítása szerint – május 3-án érkezett meg az MVH kirendeltségéhez. A hivatal előbb arról tájékoztatta az önkormányzatot, hogy pályázatait nyilvántartásba vették. Szeptemberben pedig azt közölte, hogy pályázatai nem részesíthetők támogatásban, mert a SAPARD-keretek kimerültek. A helyhatóság megtudhatta még: elindulhat a SAPARD helyébe lépő új pályázaton, de kifogást is bejelenthet az elutasítás ellen. Az önkormányzat élt a jogorvoslattal, ám hiába. Takács Albert megállapítása szerint a hivatal felvilágosítókampánya nagy érdeklődést keltett. Országosan 2348 pályázat érkezett be, 57,8 milliárd forint értékben. A vidék tárgyi és szellemi örökségének védelmét és megőrzését szolgáló programra ugyanakkor mindössze egymilliárd forint jutott. A keret kimerülése után a pályázatokat nem értékelték, hanem forráshiány miatt elutasították.
Az ombudsmanhelyettes úgy véli: az MVH-nak a miniszteri rendeletek szerint kellett volna kiírnia és elbírálnia a pályázatot. Ez azt jelenti, hogy a beérkező műveket a pályázati határidő utolsó napját követően kellett volna rangsorolni, mégpedig teljeskörűen. A kirendeltség ehelyett – az MVH jogszabálynak ellentmondó pályázati kiírását figyelembe véve – a beérkezést követő hónap végéig elemezte és díjazta az igényléseket. Ez lehetővé tette – véli Takács Albert –, hogy a korábban érkező gyengébb pályaművek elvigyék a pénzt a később befutó értékesebbek elől. A három és fél hónapos pályázati időszak első hónapjában jelentkezők így kimeríthették a teljes keretet. Az ombudsmanhelyettes úgy gondolta, hogy az eljárás diszkriminatív, mert ésszerű indok nélkül tett különbséget az azonos csoportba tartozó pályázók, vagyis a hátrányos helyzetű térségek önkormányzatai között. A megoldás nem is tisztességes – rögzíti a vizsgálat. Mindez együttvéve sérti a jogbiztonság követelményét.
Az ombudsman elemzése alapján Nagykőrös önkormányzata beperelte az MVH-t, s követeli tőle azt a 363 millió forintot, amelyet a pályázaton elnyerhetett volna. A polgármester lapunknak azt mondta: a helyhatóságok nem kevés pénzt költenek arra, hogy öszszeállítsák a kiírásoknak megfelelő terveiket, hiszen ezeket például pénzügyi számításokkal is alá kell támasztaniuk. Úgy gondolják, ha a pályázókat köti a jogszabály, akkor ugyanúgy köti a pályáztatókat is.
Az MVH január elején kapta meg az ombudsman jelentését, a bíróságtól pedig a keresetlevelet, s 30 napon belül válaszol majd a dokumentumokra – közölte lapunkkal a hivatal sajtóosztálya. Dékány András, az agrártárca szóvivője azt mondta: később válaszol rá, miként teljesíti a minisztérium az ombudsmanhelyettes ajánlását. Takács Albert szerint a miniszternek a hasonló esetek megelőzéséért meg kell vizsgálnia az MVH egyes pályázati kiírásainak törvényességét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.