Évtizedekig titkolt atombaleset

Apátszentmihály – szlovák nevén Jaslovské Bohunice – kétmilliárd korona kártérítést követelt a Szlovák Villamos Művek Rt.-től az 1977-ben a településhez közeli atomerőműben bekövetkezett súlyos, sokáig titkolt baleset miatt. Szakértői vélemények szerint a környékbeli lakosság közel négy százalékát a radioaktív gőz elszabadulása miatt akkora sugárzás érte, mint a csernobili robbanás idején a közelben élőket.

Bõtös Botond
2005. 01. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A település vezetősége többször próbált kárigényének érvényt szerezni, de ennek korábban nem voltak meg a törvényi feltételei. Idén viszont életbe lépett egy törvény, amely alapján megnyílt a lehetőség a kártalanításra – mondta Peter Ryska, Apátszentmihály (Jaslovské Bohunice) polgármestere. Hozzátette: a baleset következményeit tizenöt éve próbálják eltitkolni, illetve bagatellizálni. Pedig a közvélemény a szóbeszéd alapján azért értesült a radioaktív gőz elszabadulásával járó reaktorbalesetről, s a településen elértéktelenedtek a lakóházak, a termőföldek pedig jószerével eladhatatlanok, akárcsak a megtermelt mezőgazdasági termények. – Sehol a világon nem történhetne meg, hogy kárpótlás nélkül maradjanak egy atombaleset elszenvedői – vélekedett a település első embere.
Apátszentmihály első lakóházai nem egészen egy kilométerre fekszenek az atomerőműtől. Gaál Péter, a szlovákiai közegészségügyi hivatal munkatársa tudatta: az INES hétfokú nemzetközi skálán az A1-es blokk 1977-es radioaktív szennyezését utólagosan a négyes fokozatba sorolták. Emlékezetes: a csernobili eset (1986) hetes fokozatot, a Three Mile Island-i nukleáris robbanás (USA, 1979) ötös fokozatot, míg a Saint-Laurent-i baleset (Franciaország, 1980) négyes fokozatot kapott ezen a listán.
Az erőmű jegyzőkönyveiben igen keveset jegyeztek fel a reaktor beüzemelése után bekövetkezett balesetről. – Az A1-es blokk már forgalomban van, de az erőmű vezetése nem lehet nyugodt, mert a bejárás során fennakadásokat észleltek. Üzembe helyezése súlyos milliókba került, nagy jövőt jósoltak neki, és ma nem tölti be feladatát – olvasható szlovákiai laptudósítások szerint egy 1977-es okiratban. Egy évvel később pedig annyit jegyeztek fel, hogy a leküzdött nehézségek után az A1-es blokkot forgalomba állították, majd üzemzavar miatt újra leállították. A Szlovák Elektromos Művek Rt. internetes oldala szinte semmit nem ír a történtekről. Az erőmű A1-es blokkjáról csupán ennyit említ: „Az üzemeltetés során bekövetkezett két esemény után az atomerőmű A1-es blokkját leállították.”
Apátszentmihály lakosságának élete különbözik a más településen élőéktől: a legidősebb generáció nehezen szokta meg az atomerőművet, a fiatalabbak ugyanakkor nem tudják elképzelni az életüket a környék fő munkaadójának számító vállalat nélkül.
A kezdetekre az egykori sofőr – aki a Nagyszombat–Apátszentmihály vonalon éveken át vezette a helyi buszt – így emlékezett viszsza: „Kis autóbuszunk volt, mentünk a mező mellett, a cseh mérnökök cölöpöket vertek le a földbe, megjelölték, hol mi lesz. Másnap reggel újra kivittem őket a területre, de a cölöpöket kihúzták, elszállították. A helyiek nagyon haragudtak, hogy itt akarják felépíteni az erőművet, mert ott voltak a földjeik. Sajnos nem segített semmi, a cölöpöket újra leverték.” – Épp a keltetőben dolgoztam, amikor a baleset történt, elszállítottak minket, de másnap már újra mehettünk munkába – mondta el egy közelmúltbeli riportban egy asszony.
Peter Ryska jelenlegi polgármester ott dolgozott az erőmű A1-es blokkjában, amikor a baleset bekövetkezett. – Ketten azonnal meghaltak, mert nem hallották a figyelmeztető jelzést – emlékeztetett rá, úgy vélekedve: valaki durván megsértette a biztonsági előírásokat. Az alkalmazottak sem tudták, valójában mi történik. A falusiak az ablakon keresztül látták, ahogy az emberek a forgalmas utakon keresztül menekültek – azok, akik tudták, miről van szó. Mások viszont csak álltak, és nézték, mi történik. A korabeli vezetőség szerint nem történt semmi. A balesetet sokáig titkolták, és azt állították, semmilyen komolyabb kár nem keletkezett, a körzetben semmilyen menekülésről nem volt szó.
A megsérült atomerőmű A1-es blokkjának környékét 1977 februárjában vizsgálta meg a szlovák egészségügy. Akkor többek között megállapították: az engedélyezett radioaktív sugárzás napi szintjét meghaladták, de az átlagos heti szintjét nem lépték át a mért adatok.
A későbbi tudományos publikációkból kiderült: a sugárzás élő környezetre gyakorolt hatása már az első négy évben csökkent. Az atomerőmű közvetlen közelében élő emberek szervezetében okozott esetleges károk – amelyek öszszefüggésben állhattak a radioaktív sugárzással – mind a mai napig nem mutathatók ki. Más vélemények szerint negyven kilométeres körzetben a természet és a környék lakosságának majdnem négy százaléka (3,6) a csernobili balesethez mérhető sugárzást kapott, amikor nagy mennyiségű radioaktív gőz és gáz szabadult ki a reaktorból.
Az A1-es blokkot 1979-ben gyakorlatilag kivonták a forgalomból, de sem a megfelelő feltételek, sem a megfelelő körülmények nem voltak meg a teljes leállítására. Ezt követően különböző vizsgálatokat végeztek 1995-ig, majd beindult a „JE–A1 I. fázisnak” nevezett program, amelynek célja a blokk végleges lezárása volt. A teljes leállítás munkálatai ma is tartanak, s előreláthatólag 2007-ben fejeződnek be. Ezután lép életbe a második fázis. Ma az apátszentmihályi atomerőmű V1-es és V2-es blokkja működik tovább, de Szlovákia kötelezte magát, hogy 2006-ban és 2008-ban a két blokkot leállítja. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor megépítik a mohi atomerőmű 3. és 4. blokkját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.