Gyorsfénykép a Fideszről

Az őszi miniszterelnök-csere óta megbolydultak a politikai erővonalak a hazai közéletben: a kormánypárti látványpolitizálás, a minden fronton megindított médianyomulás a valós kormányzati változások képzetét igyekszik kelteni. Az új, rögtönző stílus a korábbihoz képest más megvilágításba helyezte az ellenzéket, s benne a vezető jobbközép pártot is. A Fidesszel szemben nem csupán a baloldalról, hanem a jobboldalról is éles kritikákat fogalmaztak meg: a politikai indíttatásoktól függően bátortalansággal, koncepciótlansággal, opportunizmussal vagy konfliktuskerüléssel vádolták. A bírálók kiemelten foglalkoztak a párt kommunikációjával, illetve annak vélt vagy valós anomáliáival. Most mi is ezt tesszük.

Csermely Péter
2005. 01. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fidesz kampányfőnöki megbízatását a 2006-os parlamenti választásokra Rogán Antal frakcióvezető-helyettes kapta meg. E szerepkört a korábbi országgyűlési választásokon Tirts Tamás, Deutsch Tamás és Áder János – mindhárman régi pártemberek – töltötték be. A Fidesz az európai parlamenti választásra készülve szakított ezzel a hagyománnyal, akkor Gyürk András irányította a kampányt, a helyettese Nyitrai Zsolt volt, s mögöttük harmadikként, a kampánykommunikáció felelőseként segédkezett Rogán Antal. Úgy látszik, ha kampány, akkor Fidelitas. Legalábbis ez a tendencia erősödött meg Rogán mostani kinevezésével.

A népszavazás tapasztalatai

Miután Gyürk András Brüsszelbe távozott, Rogán Antal és helyettese, Nyitrai Zsolt a népszavazási kampányt már együtt dolgozták végig. A pártvezetés mindhárom tavalyi választási kampányát sikeresnek ítélte meg: az európai választási siker egyértelmű, sikerült nyerni Szécsényben és Sopronban, és a népszavazási eredmény is visszaigazolta a Fidesz előzetes számításait. A párt előzetes felmérései szerint a kettős állampolgárság melletti voksolás csupán abban az esetben lehetett volna eredményes, ha az MSZP is az igenre buzdít. Ez nem történt meg, ám a Fidesz nagy sikerként értékeli, hogy másfél millió embert tudtak a kettős állampolgárság ügye mellé állítani. A népszavazást és annak tapasztalatait a párt egyébként a 2006-ig vezető úton lényegében kiindulópontnak tekinti.
Megtudtuk, hogy a Fidesz 2006-ra a legélesebb forgatókönyvvel, 70 százalékot meghaladó részvétellel számol. Bár a választási statisztika azt mutatja, hogy baloldali vezetésű ciklusok végén (1990-ben és 1998-ban is ez történt) markánsan csökken a részvételi hajlandóság, stratégáik ezúttal úgy vélik: új politikai konstelláció állt elő, miután új mozgósítási technikák honosodtak meg Magyarországon. A Fideszen belül is voltak és vannak olyan vélemények, hogy voltaképpen semmit nem kell csinálniuk, mert a rossz kormányzás miatt ölükbe hull a 2006-os győzelem. Ez a gondolatmenet alacsonyabb részvétellel tervez, ami a Fidesznek kedvez, s nem számol azzal, hogy Ron Werber 2002-es megjelenésével a politikusi szakma is megváltozott. Heves belső viták után az aktív szárny kerekedett felül, amelynek képviselői szerint a konfrontáció, a drámai feszültség elkerülhetetlen velejárója a kampánynak.
A Fidesz vezetése a népszavazás tapasztalatait leszűrve arra a következtetésre jutott, hogy másfél millió olyan szavazót képes mozgósítani, aki a párt által hirdetett értékeket anyagi megfontolásoktól függetlenül a magáénak érzi. További öt-hatszázezer azoknak a száma, akiknek a Fidesz iránt érzett szimpátiáját egzisztenciális félelmek gyengítik vagy bizonytalanítják el. A főhatalomról tartott voksolásban ők egy határozott kampánnyal megnyerhetők. Mivel a 70 százalékot meghaladó részvétel mellett a Fidesz célja hárommillió támogató szavazat megszerzése, a felmérések szerint körülbelül egymillió olyan szavazóért folyik a kampányküzdelem, akinek nincsenek ideológiai preferenciái. Őket a választási ígéretek, a kampánystílus, a vezető személyisége és hasonló meggondolások befolyásolják. A Fidesz által követendő stratégia tehát meg kívánja tartani a másfél milliós törzstábort, érvekkel kívánja ellátni a félmillió ingadozót, s egzisztenciális szempontok alapján akar maga mellé állítani egymilliónyi bizonytalan szavazót.

A választási kampány előkészületei

Egybehangzó vélemények szerint Gyurcsány Ferenc agresszív feltörése nem váltott ki megrázó hatást a Fideszben. Az MSZP-t nem becsülik le, de nem is értékelik túl. A szocialisták előtt álló feladatot, kissé ironikusan, „komoly szakmai kihívásnak” tartják. A tényekből – a nagyon gyenge kormányzati teljesítményből, a korábbi kormányzaténál lényegesen magasabb korrupciós indexből – kiindulva a Fidesz elemzői azt is vizsgálják: van-e valahol precedens arra, hogy ilyen pozícióból nyerni tudjon egy párt. Szerintük az MSZP egyetlen esélye, ha sikerül átirányítaniuk a protestindulatokat az ellenzékre, ám ez lényegesen nehezebb feladat, mint 2002-ben az Orbán-kormány elleni gyűlöletkampány kivitelezése. A Fidesz információi szerint az MSZP nem szándékozik szakítani a werberi kampánystratégiával, hiszen annak know-how-ját már nagyrészt elsajátították: több fideszes úgy tudja, 2002-ben az izraeli Munkapárt egy vezetője rendszeresen részt vett a szocialisták belső kampányegyeztetésein. Az MSZP mostani stratégiája az ellenzéki párt szerint egyértelműen a bulvárfogyasztókat célozza meg, a gyűlöletkeltést és a megosztást állítva középpontba. A Fidesz ebben nem kívánja másolni vetélytársát, azzal azonban Orbán Viktor is tisztában van: a 2002-es választás cezúra volt az új magyar demokrácia történetében. Addig igazolódott az a vélekedés, hogy hazánkban nem használhatók a kiforrott demokráciákban használatos kampánytechnikák, mert az emberek inkább a politikai tartalomra, a politikai ajánlatra figyelnek – ezt a képet éppen Ron Werber tevékenysége oszlatta szét. Bár a politika tartalmát illetően nem kíván engedményeket tenni, a Fidesz mára belátta, hogy a csomagolást illetően használnia kell a sokat megért demokráciák honosítható kampányfogásait. (A tartalmat illetően: a pártban kifejezetten nevetségesnek tartják a Medgyessy- és Gyurcsány-féle „mirelit kommunikációt”, amikor egy az egyben próbálnak használni például Tony Blairnél bevált, ám magyarul nem túl életszerű szófordulatokat.)
Megtudtuk azt is, hogy honosítható kampányfogások összegyűjtése céljából a Fidesz már korábban felvette a kapcsolatot Jacques Chirac, George W. Bush, Bill Clinton és az Osztrák Néppárt kampánycsapataival. Az utóbbi esetében azt tanulmányozzák, hogy a mezőgazdasági politika ismeretében (a brüsszeli biztost e téren az osztrák baloldal adja) miért szavaz az osztrák gazdák túlnyomó többsége mégis jobbra. Bush kampányából a szembetűnő párhuzamok miatt a vidéki mozgósítási tapasztalatokat vélik hasznosíthatónak. (Az amerikai elnök mindhárom tévévitáját elvesztette, de szétszórt vidéki bázisát sikerült voksolásra bírnia, és nyert.) A Fidesz a Bush-kampányból emelte át az úgynevezett kilincsfülmódszert, ami Szécsényben és Sopronban is bevált. Clinton korábbi tanácsadói pedig az internetkampány tapasztalatait adták át.
2006 előtt a Fidesz a nemzetközi politikai porondon is kampányolni kíván. Január 1-jétől Orbán Viktor pártelnök Gyürk Andrást úgynevezett nemzetközi kampányfőnöknek kérte fel. Gyürk brüsszeli képviselői munkája mellett felügyelné, hogy a Fidesz elgondolásai külföldön torzítatlan formában jussanak el minden fórumhoz, ahol Magyarországgal érdemben foglalkoznak. Habony Árpád feladata, mint eddig is volt, Orbán Viktor tanácsadójaként a stratégiai elemzések és kutatások koordinációja, az ez irányú nemzetközi kapcsolatok kiépítése és a tapasztalatok honosítása lesz.
Az európai parlamenti választási kampány kezdetétől új rend alakult ki a Fideszben a sajtómunka területén is. Az Áder János frakcióvezető mellett dolgozó sajtóosztály feladata a parlamenti munkával – azon belül is a plenáris ülésekkel – kapcsolatos kommunikációra szorítkozik; a súlypont átkerült a Szentkirályi utcába, a frakciótól a párthoz. A péntek reggeli sajtóstratégiai megbeszéléseken egy szűkebb kommunikációs csapat dönt a következő hét politikai tematizációjáról. (Ezen a héten a Gyurcsány-kormány száz napjának az értékelése a téma.) Ezt követően parlamenti időszakban az országgyűlési kabinetvezetők tartanak értekezletet a frakcióvezető irányításával, kora délután pedig a pártelnökségi ülésre kerül sor. Rogán Antal mint kampányfőnök már részt vesz az ügyvezető elnökségi üléseken.
A Fidesz kommunikációs tapasztalatai azt mutatják: nem kerül elég hang és arc a nyilvánosság elé. Terveik szerint Révész Máriusz mellé többen is előlépnek majd, a szövetség áttér a több szóvivős szisztémára.

A döntések háttere

A döntés-előkészítést megalapozó szakmai-tudományos háttér kialakítására 2003 májusában került sor. Azelőtt külső cégeknek adtak megbízásokat, állandó belső csapat nem volt. Fideszes politikusok úgy tartják: az a tény, hogy az óriási médiaellenszél dacára megalapozott döntéseket tud hozni a pártvezetés, többek között annak köszönhető, hogy sikerült újfajta kutatási módszereket meghonosítani a döntések várható hatásainak elemzésére. Információink szerint a párt nagy reprezentatív közvélemény-kutatást végez minden hónapban. A pártszimpátia-változások mellett konkrét, eseti ügyekben kialakított álláspontokat is tesztelnek. Nemcsak arra kíváncsiak, hányan szavaznának jövő vasárnap erre vagy arra a pártra, hanem azt is követni tudják, a fluktuáció milyen választói rétegeket érint, mi a vándorlás oka, és miért változtatja meg valaki a véleményét konkrét politikai kérdésekben.
A kutatások eredménye már eddig is döntően befolyásolt egyes kampányelemeket. Mint megtudtuk, az európai parlamenti választás „Csak együtt sikerülhet” szlogenje eredetileg csupán a rangsor negyedik helyén szerepelt, ám a felmérés ezt a verbális üzenetet igazolta vissza. (Orbán Viktor egyébként eredetileg az „Európa magyarul” jelmondat mellett kardoskodott.)
A háttérbeszélgetések során arra a következtetésre jutottunk, hogy a Fidesz nem kíván feleslegesen erőt pazarolni a szerintük a kormányhoz lojális, illetve „megvásárolt” sajtóval folytatott küzdelemre. (Úgy tudják például, hogy a Gyurcsány-párti sajtómegnyilvánulásokért darabonként 80 ezer forinttal jutalmazzák a készséges sajtómunkásokat.) Az ismert média-erőviszonyok miatt a kormányzatilag kézi vezérelt médiumok súlyát csökkenteni kívánják a kampányban, ehelyett a választókkal való közvetlen kommunikációra összpontosítanak majd. A pártelnök máris 1,3 millió emberrel áll levelezésben, s nemcsak a nemzeti petíció aláíróihoz, hanem az új szavazókhoz is eljuttatta személyes üzenetét tavaly körülbelül hárommillió példányban. Több forrásból úgy tudjuk: az idén két ilyen levél is várható.
Az új direktmarketing-rendszert a Fidesz az európai parlamenti kampányban próbálta ki, s az értékelések szerint az sikerrel vizsgázott. A népszavazási kampányt ilyen szempontból nem tartják tipikusnak, hiszen egy hónapon keresztül elsősorban a mozgósítást tekintették a fő feladatnak. A direktmarketing-stratégiával szorosan összefügg a választókerületi rendszer kialakítása, hiszen így egy-egy helyi központból tudják levezényelni a területi kampányokat. Néhány korábbi pozíció – például a megyei elnökségek – emiatt hatalomtechnikailag kiürültek, az ország számos pontján elégedetlenséget okozva a feladat nélkül maradó vagy csökkentett hatókörrel dolgozó aktivisták körében. Emiatt delegációk is indultak a pártvezetés különböző helyeire, a vállalható kompromisszumok azonban nem érintik a választókerületi rendszer lényegét: hogy mindenütt az a személy álljon a helyi politika fókuszában, aki a parlamenti szék várományosa lesz. Úgy tudjuk, hogy a Fidesz következő kongresszusán az alapszabályban fogják megerősíteni a választóköri elnököket. A 176 választókerületi elnök személye még nem végleges: bár az információk e tekintetben némiképp ellentmondásosak, 13-14 helyen van folyamatban vagy várható személyi változás: ezek egy része elmaradt kinevezés, más része csere. Január végéig azonban mindenképp kialakítják a véglegesnek tekintett, stabil keretet. (Úgy tudjuk, a jelöltek között olyan politikus is van, aki korábban kényszerűen távozott az MDF-ből.) Lesznek személyi változások a tagozatvezetők között is, miután az eddigi tapasztalatok alapján kiderült: ez a munka nem fér össze egy választókerület vezetésével.
A Fidesz mind a politikában, mind a kampányban továbbra is támaszkodni kíván a polgári körökre. (A körök tagsága átfedésben van a nemzeti petíció aláíróival.) A Polgárok Házára alapuló intézményrendszert építenének ki, és egy országos népfőiskolai modell meghonosításának a lehetőségeit vizsgálják. A polgári körökre támaszkodó, az oktatást a középpontba helyező országos népfőiskolai mozgalom a Fidesz 15-20 éves távlatú nemzetépítési stratégiájának egyik bástyája lenne. Ezt a programot nemrégiben egy nem nyilvános konferencián kezdték el kidolgozni. A kisközösségek építését, bátorítását és megerősítését a Fidesz politikai szempontból is kiemelt fontosságúnak tartja. Belső elemzéseik kimutatták, hogy a Fidesz támogatottsága annál nagyobb egy adott régióban, minél több ott a létező közösség. A polgári köröknek továbbra is kulcsszerep jutna a politikai mozgósításban. Ez létkérdés lehet a Fidesz számára, mert a párton belül éppen a mozgósítást tartják a Fidesz Achilles-sarkának. Többen úgy látják: hiába vannak jelen az országban ezer településen saját szervezettel (ezzel csúcstartók a pártok között), ha 3200 település van…

Aktuális álláspontok

Ami a következő fontos belpolitikai állomást illeti: a köztársasági elnök jelölése tekintetében a Fidesz még nem alakította ki a véleményét. A pártban mindenesetre furcsállják, hogy a Gyurcsány Ferenc által kezdeményezett, a következő uniós ciklus pénzügyi vonatkozásairól szóló négypárti egyeztetés meghívójában a szocialisták tárgyaló delegációjának tagjaként tüntették fel Göncz Kingát, holott ezt semmilyen szakmai szempont nem indokolja. A Fidesz megkérdezett vezetői ezt egyértelműen annak tulajdonítják, hogy Gyurcsány titkos államfői favoritját igyekszik ilyen módon helyzetbe hozni, reflektorfénybe állítani. Egyik informátorunk szerint a legnagyobb kormánypártban úgy vélekednek, hogy – mint azt Wekler Ferenc biztosi kinevezése vagy Eörsi Mátyás erdélyi missziója is alátámasztja – a miniszterelnök csapdahelyzetbe került, az MSZP „az SZDSZ alá tolódik”. Orbán Viktor kérdésünkre úgy fogalmazott: bíznak abban, hogy a parlamenti matematika értelmében sikerül „rendes szocialista jelöltet” találni a legfőbb közjogi méltóság betöltésére. A Fideszhez közel álló körökből úgy értesültünk, hogy e tekintetben eddig komolyan csak egy személy neve került szóba: Bihari Mihály volt alkotmánybíróé; de elképzelhető, hogy más mérsékelt, a nemzeti egységet jelképezni tudó szocialista jelöltet is támogatni tudnának.
Több szinten tájékozódtunk a Fidesz prognózisairól a vetélytárs pártokat, pártvezetőket illetően is. Általános vélemény, hogy az MSZP – összhangban a prognosztizálható gazdasági krízissel – valamikor az év közepén Hiller Istvánt „leveszi” a pártelnökségről, s a párt és a kormány vezetését Gyurcsány Ferenc egy kézben összpontosítja. Jobboldali politikusok és elemzők szerint ezt a tendenciát látszanak erősíteni az MSZP holdudvarának pénzügyi-gazdasági mozgásai is: a felügyelőbizottságokból sorra távoznak a párt régi generációs káderei, helyükre pedig mind gyakrabban Leisztinger Tamás „barátai és üzletfelei” kerülnek. A Fideszben egyértelműnek tekintik, hogy a szocialista párton belüli totális ha

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.