Internet: versenyhátrányt jelent a lemaradás

Egész Magyarország versenyképességét rontja, hogy a huszonöt tagú Európai Unió utolsó helyén állunk világháló használatára képes számítógépes kapcsolatok számát tekintve. Az okok sokrétűek: sikertelen az állami ösztönzés, drága a szolgáltatás, az internetkultúra pedig alacsony.

Erdősi Csaba
2005. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyugat-Európában már nemcsak az egy főre jutó GDP-ben, hanem a világháló-használat elterjedtségén is mérik egy adott ország gazdasági erejét. Németh Attila, a Netért Egyesület elnöke lapunknak elmondta: az internetkapcsolatok száma nem igazán a jelen, hanem inkább a jövő szempontjából fontos adat, jól tükrözi ugyanis a versenyképességet. Ha az európai közgazdászok nem tévednek az internetellátottság fontosságát illetően, akkor Magyarország előtt nem áll túlságosan fényes jövő: a teljes Európai Unióban mi rendelkezünk a legkevesebb világhálós kapcsolattal. A Bell Research kutatóintézet tavaly év végi jelentése szerint Magyarországon a 15 évesnél idősebb korosztály 21 százaléka, vagyis 1,8 millió ember látogatja a világhálót, ehhez képest az észtek ötvenszázalékos eredménye egyelőre elérhetetlenül távolinak tűnik, de alaposan megelőzött bennünket Szlovénia, Csehország és Szlovákia is.
A Bell Research számai szerint a fenti korcsoportban hárommillió ember használ ma hazánkban számítógépet, közülük azonban 1,2 millió nem internetezik. Ennek oka 43 százalékban az, hogy kapcsolat híján egyáltalán nem képesek elérni a világhálót, a többi pedig nem él a meglévő lehetőséggel. A távol maradók nagy része túlságosan drágának találja az internetezést, ami ma hazánkban nemcsak a fizetésekhez képest, de nominálisan is többe kerül, mint Nyugat-Európában. Egy nagy sebességű vonalért havonta körülbelül tízezer forintot kell fizetni, és bár az utóbbi időben megjelentek a 7-8 ezer forintért is korlátlan hozzáférést biztosító szolgáltatók, igazi áttörés a szakértők szerint akkor várható, ha az ár háromezer forint közelébe süllyed.
Németh Attila szerint komoly problémát jelent az is, hogy az emberek egy része fél a technológiától, úgy gondolja, hogy képtelen lenne eligazodni a számítástechnikában. – Rontja a helyzetet az is, hogy a bulvársajtó rendszeresen negatív színben tünteti fel a netet, ami így a félretájékoztatott kívülálló szemében gyakran csak pornográf képek és bombareceptek gyűjtőhelyének látszik.
A hozzáállás megváltoztatásán túl Németh Attila a kormányzat szerepét emeli ki. Úgy véli, a kabinet, helyesebben az informatikai tárca jó szándékú, de megvalósíthatatlan elképzeléseket fogalmazott meg 2003 végén a hírközlési törvényben. Nem vált be például az a passzus, amely kötelező, nagykereskedelmi árú vonalas szolgáltatásra kötelezte a telefonszolgáltatókat azokon a területeken, ahol nincs széles sávú kapcsolatot biztosító infrastruktúra, mert az internetszolgáltatók nem vállalták az ezzel járó nagy üzleti kockázatot. Az elégtelen állami hozzáállást mutatja a Sulinet-program kivéreztetése is, valamint az a tény, hogy a büdzsé csak a telefonvonal alapú, széles sávú internetkapcsolatok kiépítését támogatja, megfeledkezik viszont az egyéb technológiákról, például a kábeles vagy a rádiós összeköttetésről.
Az alacsony internetpenetráció gazdasági hatásait nehéz mérni, hiszen nincsenek egzakt számaink arról, mennyivel lehetne hatékonyabb és gyorsabb a gazdaság szereplőinek kommunikációja kedvezőbb infokommunikációs környezetben, annyi azonban világos, hogy ez az állapot kedvezőtlenül hat a munkahelyi mobilitásra, az elektronikus vásárlásra és persze a számítógépek piacára is. Kapcsolat híján sokan képtelenek távmunkásként elhelyezkedni, holott Nyugat-Európában ez a foglalkoztatási forma egyre népszerűbb – hasonlóan az internetes vásárláshoz, amelytől vélt vagy valós adatbiztonsági problémák miatt még a világhálót egyébként rendszeresen használók zöme is idegenkedik. A Magyar Távirati Iroda által megkérdezett szakértők – noha hangsúlyozzák, hogy a hazai piacot a kevés adat miatt nehéz felmérni – azt várják, hogy idén 200–250 ezer új, komplett gépet vásárolnak majd. A bővülés nyilvánvalóan összefüggésben van az internethasználat elterjedésével is, utóbbi várható növekedését 1,5-2 százalékra teszik.



Információszegény honlapok

Felemás helyzetben vannak a magyar vállalatok a világháló használata terén. A penetráció itt már megközelíti a nyugat-európai szintet, a lehetőségeket azonban a cégek jó része nem használja ki. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdaság- és Vállalkozáselemzési Intézete tavaly novemberben hozta nyilvánosságra felmérését, amelyet a magyar feldolgozóipari cégek infokommunikációs szokásairól készített. A több mint kétszáz megkeresett vállalkozás 52 százaléka rendelkezik honlappal, de a felmérés idején ezek közül jó párat nem lehetett elérni. Ráadásul az élő oldalak bő harmada gyakorlatilag nem működőnek bizonyult, lévén egy éven belül semmiféle adata nem frissült. A vizsgált honlapok mindegyikén található valamilyen információ a cég elérhetőségére vonatkozóan, de interaktív kapcsolattartási megoldásokkal csupán 18 százalékuk rendelkezik. Idegen nyelvű információt a lapok 68 százaléka tartalmaz, az üzleti életben nélkülözhetetlen adatokat, vagyis a cég működésére vonatkozó statisztikákat viszont csak a honlapok fele, sajtóinformációkat pedig az ötöde közöl. A vállalati honlapoknak csupán 14 százaléka tünteti fel az aktuális árakat, és mindössze 4 százaléka biztosít lehetőséget a termékek interneten keresztül történő megvásárlására, illetve megrendelésére.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.