Kátyúzás kérdőjelekkel

Több pénzt szán idén a fővárosi önkormányzat a budapesti kátyúk javítására a tavalyinál, mert a múlt évi 1,4 milliárd kevésnek bizonyult. Azonban a közterület-fenntartó csak a fő- és tömegközlekedési útvonalakért felel, a fennmaradó nagyobb rész a kerületekhez tartozik.

Sellei Andor
2005. 01. 12. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megoszlik a budapesti kátyúk kijavításának felelőssége a fővárosi és a kerületi önkormányzatok között. Szegedi Péter, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. szóvivője lapunknak elmondta: hozzájuk csupán az 1043 kilométernyi fő- és tömegközlekedési út tartozik, a mellékutcákat a kerületi önkormányzatok kezelik. Utóbbi hossza viszont 2300 kilométer. Tavaly az FKF Rt. csaknem 110 ezer lyukat foltozott be, és erre 1,4 milliárd forintot kaptak a fővárostól – tudatta a szóvivő. Most körülbelül kétezer kátyúról tudnak, de huszonöt útfelügyelőjük hetente jelenti, ha újabb úthibára bukkan. Folyamatosan dolgozik 15-20 csoportunk – folytatta Szegedi Péter. A tervek szerint május végéig megszüntetik a főutakon a tél okozta hibákat. Márciusban dönt a Fővárosi Közgyűlés a javításokra szánt összegről.
– Többet szánunk kátyúelhárításra a tavalyinál, hogy mennyit, az majd az elfogadott éves költségvetésből derül ki – válaszolta kérdésünkre Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának elnöke. – A kerületeknél erre költött pénzről viszont kevés adatot kapunk. Nem mindenhol kezelik ugyanis önállóként ezt a témakört, hanem hozzácsapják az általános útjavításokhoz.
Akiknek kátyú miatt sérült meg az autójuk, kártérítést kérhetnek az FKF Rt.-től, illetve ha nem főúton történt a baleset, a kerületi önkormányzattól. Ehhez bizonyítékként meg kell adni a lyuk pontos helyét és a fényképét is. Szakértő vizsgálja meg az autót, és ha jogosnak véli a kárigényt, a biztosító fizet – tájékoztatott Szegedi Péter.
– Általában a casco fedezi az ilyen károkat a közterület-fenntartó igazolása alapján – mondta el lapunknak Sipos József, az egyik legnagyobb biztosítótársaság szóvivője. – A hazai gyakorlatban szokatlan, de előfordul, hogy a kötelező biztosításhoz tartozik korlátozott vontatási költségtérítés. Például, ha a kátyú miatt megsérült futóművel nem tud továbbmenni az autós.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.