Mi rejtőzik a talpunk alatt?

Építészkörökben van egy közkeletű vélekedés: Ybl-díjat rendszerint azok kapnak, akik látszanak, vagyis jórészt a magasépítészek. Az ő műveikre lehet táblát tenni, az ő alkotásaikat lehet feltüntetni a városi bedekkerekben. A mélyépítészek, a közműtervezők egyáltalán nincsenek szem előtt, de birodalmuk legalább akkora kiterjedésű: a felszín alatt egy másik, titokzatos, sohasem látott világ rejtőzik. Sali Emil építőmérnök, városépítési-városgazdálkodási szakmérnök a Várostudás Kollégiuma mai előadásán, 18 órakor erről a föld alatti Budapestről beszél a Budapesti Műszaki Egyetem Kozma László-termében.

Csontos János
2005. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy tarkabarka közműtérképet mutat elöljáróban Sali Emil, hogy érzékeltesse a probléma bonyolultságát. A sűrűn futó, kusza vonalak összekócolt pókhálóra emlékeztetnek. A különféle közműrendszerek (áram, gáz, víz, távfűtés, telefon, csatorna) egymás fölött, különböző magasságokban hálózzák be az utcaszint alatti talajréteget. Vannak köztük rugalmasan „csereberélhetők”, meg olyanok is – például a szennyvízelvezető csatornák –, amelyek ki vannak téve a gravitációnak. Az átlagember nemigen tűnődik e hálózatok mibenlétén és tervezési gondjain – rendszerint csak közműfelújítások vagy csőtörések idején találkozik a jelenséggel, bosszankodva véve tudomásul, hogy változtatni kényszerül megrögzött szokásain. No meg számlafizetéskor tudatosul bennünk a közművek létezése.
Az urbanizálódott települések lakói annyira hozzászoktak már a közműhálózatok áldásaihoz, hogy csak hiányuk tűnik fel. Ha például tanyára költöznek, egészen át kell formálni az életstílusukat: fát kell vágni a fűtéshez, gyertyával vagy petróleumlámpával világítani, hűtőgép hiányában átszervezni az étkezést. A városi vagy falusi ember sem tudja a legtöbbször, honnan jön az ivóvize, illetve merre távozik el a szennyvize a csatornahálózaton keresztül. E rendszerek bonyolultsága abból is adódik, hogy időben elcsúszva épültek ki, s a legritkább esetben zöldmezős beruházásként: alkalmazkodni kellett az örökölt településszerkezethez, az utcahálóhoz, a domborzati sajátosságokhoz és más hálózatokhoz.
A budapesti közműhálózat a mostani értelemben alig másfél századdal ezelőtt kezdett kiépülni, s ez lényegében mind a mai napig tart. A gázszolgáltatás megindulása 1856-hoz, a Köztársaság téri világítógázgyár (más néven: légszeszgyár) megalapításához kötődik. A közműves közvilágítás fogalma ettől fogva értelmezhető. Magyarországon már az 1940-es években felvezették Budapestre a zalai, majd az 1960-as években az alföldi földgázt – a tömeges gázfűtés azonban csak az olcsó szovjet földgáz jóvoltából vált lehetővé. Megpróbálták a gázt a háztartásokban másra is hasznosítani, de például a gázvasaló nem vált közkedveltté, nem terjedt el.
A villamosság viszonylag korán, az 1880-as években nyert polgárjogot Budapesten: 1887-ben már kísérleti villamos járt a Nyugati pályaudvar és a Király utca között, mégpedig saját áramfejlesztő teleppel. Ez világszínvonalat jelentett, hiszen New Yorkban 1882-ben, Londonban 1885-ben üzemelték be az első közcélú áramfejlesztőt. Fővárosunkban már 1893-ban elkezdődött a rendszeres villamosenergia-szolgáltatás. Mivel nem tudták eldönteni, hogy a technika fejlődése az egyenáram vagy a váltóáram irányába megy-e tovább, mindkettőre koncessziót bocsátottak ki. A dilemmát máig nem döntötte el az idő: bár ma már szinte egyeduralkodó a váltóáram, a villamosokat, trolibuszokat ma is az egyenáram mozgatja. A villanyáram sokáig azért nem tört át a közvilágításban, mert a vezetékesgáz-alapú közvilágítási koncesszió eredményesen védelmezte állásait. Egyfajta energetikai forradalom ment azonban végbe 1911 és 1914 között, mikor az energiaszektor fővárosi kézbe került, s megépítették az óbudai gázgyárat és a kelenföldi erőművet. A közműszolgáltatás világviszonylatban kiemelkedő volt mind az infrastruktúra, mind a szektorban működő zsenik jóvoltából: Déri, Zipernovszky, Puskás Tivadar neve mára klasszikusnak számít.
Ugyanakkor városszépészeti okokból igyekeztek minden közműhálózatot a föld alá bújtatni, még a villamos áramszedőjét is. (Mint manapság a metróét.) A villamos (s később a troli) áramszedője azonban idővel visszakerült a magasba, mert a felszín alatt nem tudták megoldani a vezeték tisztán tartását, a műszaki hibák és a beázások kiküszöbölését. A földfelszín alatt ennek ellenére nagy lett a káosz, ha meghibásodott valami, több szinten kellett bontani.
A vízellátásban ezenfelül a természeti adottságokhoz is nagyobb mértékben kellett alkalmazkodni. A vízvezetékek hagyománya Budán a római korba nyúlik vissza; Mátyás király idejében meg a Sváb-hegyről hozták le a vizet a gravitáció segítségével. Az 1860-as években közvetlenül a Dunából emelték át az ivóvizet, a „Donauwassert” lajtos kocsikból, sőt puttonyokból árulták. Az első ideiglenes vízmű 1868-ban nyílt meg az akkori Hajós vagy Hajóhivatal téren, a mai Kossuth téren. (Egy része még ma is működőképes a Parlament tőszomszédságában.) Ez már szűrt víz volt, amit a folyó ágyazatából nyertek.
A szennyezett vizet azonban a korabeli fogyasztó egyszerűen maga alá engedte: nem csoda, hogy egymást érték a kolera- és pestisjárványok. Egy Fodor József nevű sebésztudor, szemész- és szülészorvos aztán 1873-ban könyvet írt Közegészségügy Angolországban címmel (tapasztalatait a Széchenyi-recept szerint a helyszínen szerezve), s ez fordulópontot jelentett a magyar vízügyben. Megvizsgálva a lakásviszonyokat, az étkezési szokásokat és a rendelkezésre álló járványstatisztikát, arra a következtetésre jutott, hogy a magas halandósági ráta összefügg a csatornázás hiányával. A budapesti csatornahálózat tervszerű kiépítése – hosszas előkészítés után – az 1890-es években kezdődött, több, máig meghatározó jelentőségű főgyűjtő és a ferencvárosi szivattyútelep 1910-re elkészült. Sali Emil érdekes adalékként említi, hogy a ferencvárosi szivattyútelep megépítéséhez épp a városi hóhér telkét vették meg…
Két-három évtizedes vita folyt a parti szűrésű víz minőségéről, míg az előző századfordulóra ki nem derült: északon a klórozás kivételével nem szükséges tisztítani az így nyert ivóvizet. Ennek köszönheti létét a káposztásmegyeri vízmű. A főváros Nagy-Budapestté duzzasztása előtt 95 százalékos volt a csatornázottság, 1950 után azonban ez az arány erősen csökkent, hiszen a beolvasztott peremtelepülések a megyei városok kivételével (például Újpest, Kispest) nem voltak urbanizáltak. A szennyvíztisztítás területén a szakemberek is sokáig hittek abban, hogy a Duna majd magától megtisztítja a belé engedett szenynyet; ez az álláspont azonban az 1920–30-as évek iparosodását követően már nem volt tartható. Mégis, az 1960-as évekig kellett várni a Soroksári-Duna-ág szennyvíztisztító telepének üzembe helyezésére.
A távközlésben az átviteltechnika (mind az átviteli közeg, mind az átviteli sebesség tekintetében) sokat változott a kezdetektől napjainkig. A morzetávíró (először 1844-ben Philadelphia és Baltimore között) még jelet továbbított, a telefon már hangot. A telefonvezetéket kezdetben itthon is az épületek tetőire szerelt tartókon vezették, mert nem tudtak még megfelelő földkábelt készíteni. A telefonközpont magyar találmány – előtte minden fogyasztót külön érpárral összekötöttek minden más fogyasztóval. Nagy bravúrral még föllelhetők olyan budapesti fotók, amelyeken a háztetőket ez a vezetékdzsungel ékesíti. Bravúrra azért van szükség, mert ezeket szépészeti okokból általában kiretusálták a fényképekről. A manuális telefonközpont legfeljebb ötezer előfizetőig működött – s bár 1910 táján át kellett térni a telefonszámok szisztémájára (a nevek alapján már nem lehetett azonosítani a feleket), a manuális kapcsolás még jó pár évi haladékot kapott. Föld alá azonban csak az 1920–30-as években kerültek a telefonvezetékek. Ám ezek a kábelek még sokáig megbízhatatlanok voltak, egy kiadós esőzés megtépázta a szigetelést, egész városrészeket némítva el.
A távfűtésben az áramtermelés melléktermékeként keletkező hőt próbálták hasznosítani már az 1940–50-es évektől kezdve. Az ügynek az 1960-as éveket jellemző nagy angliai szmog miatti tömeges halálozás okainak felismerése adott lökést. Tarthatatlanná vált az egyedi fűtés az urbanizált környezetben, meg kellett hát oldani a sűrűn beépített területek fűtését más módon (távfűtéssel, földgázzal). Az első távfűtött épület Budapesten az Országház volt. Ennek oka is az esztétikai meggondolásokban keresendő: nem akartak kéményt építeni rá. Az 1930-as években már készültek hazai tanulmányok a tömeges távfűtésről, s nem sokkal később néhány száz csepeli lakáson, az erőmű környékén már ki is próbálták az új módszert. Érdekes kényszermegoldást hozott a háború: ekkor a Szent István park környékére a Margit-szigetről vitték át csövön a hévizet, s ennek köszönhetően szigorú beosztás szerint hetente egyszer-kétszer meleg vízben lehetett fürödni. A tömeges távfűtés kora az 1960-as években, a nagyarányú lakásépítésekkel kezdődött el. Az első nagy lakótelepek emiatt mind az erőművek közelébe, az áramtermeléskor felszabaduló hőbázisokra épültek, ennek köszönheti létrejöttét Kelenföld, Lágymányos, Angyalföld, Kispest, Kőbánya vagy Csepel házrengetege. A hetvenes évektől aztán szükségből jöttek az energetikailag gazdaságtalan (külön fűtőműveket igénylő, ezért roppant drága) lakótelepek: így Békásmegyer, Óbuda, Rákoskeresztúr. A budai Várat műemlékvédelmi meggondolásból látták el a kelenföldi távhővel. Ez ugyancsak nem volt olcsó mulatság – addig viszont az egyedi fűtések miatt szinte minden szétrohadt a patinás környezetben…
A föld alatti kuszaság manapság is jellemzi Budapestet, de a káoszban jelen van a rend. Ugyanabban az utcában egymás mellett futhat egy százhúsz éves vízcső, egy negyvenéves gázcső meg egy tizenöt éves villamos vezeték. A közműtervezők viszonylag nagy biztonsággal tudják, mi van a föld alatt – a pontos hellyel azonban olykor gondok vannak. Előfordul, hogy a tereptárgyat, amihez a vezetéket évtizedekkel korábban bemérték, valamilyen okból időközben elmozdították. A műszaki nyilvántartás – eltekintve a hevenyészett háború utáni újjáépítéstől – általában megbízható, de a „holt vezetékeket” nem minden kor tartotta nyilván. (Amíg kiderül, nem élő-e a vezeték, mindig leáll az építkezés.) Olykor bombákba ütközik a közműfelújító, olykor meg tömegsírba, mint a Móricz Zsigmond körtéren.
A laikus kérdésre, hogy ilyen körülmények között egyáltalán tervezhető-e a nagyvárosi közműfelújítás, Sali Emil határozott igennel felel. Elvileg ez lehetséges, s próbálják összehangolni a terveket a közműcégekkel – papíron azonban nem számítható ki minden. Előfordulhat, hogy épp a felújítás során sérül meg egy még jó állapotú vezeték, ami csak két vagy három év múlva okoz csőtörést, s ekkor újra fel kell bontani az útburkolatot. A közhiedelemmel ellentétben a budapesti vezetékrendszerek állapota nem tragikus, viszont tíz-tizenöt százalékuk vészesen elöregedett. Európában másutt sem jobb a helyzet. A felújításokat nehezíti, hogy működő rendszerekhez kell hozzányúlni, lehetőleg egy elfogadható szintű szolgáltatás fenntartásával. Évente a vezetékrendszerek két–öt százalékát kellene átépíteni a szolgáltatás szinten tartásához. Ez ugyan nem történik meg ilyen mértékben, de komolyabb meghibásodás, szolgáltatási zavar csupán néhány van évente. Egy 800-1000 milliméteres főnyomócső törése, komoly károkat okozva, már elég látványos ahhoz, hogy a tévéhíradó is kivonuljon.
S hogy mégis mi rejtőzik a talpunk alatt? Sali Emil – aki a legendás párizsi csatornarendszert is személyesen tanulmányozhatta – azt mondja: kuriózumokban Budapest sem szűkölködik. A Váci út alatt 1600 milliméteres a főnyomócső, a Soroksári út alatt húzódó főgyűjtőcsatorna 480 centiméter széles és 450 centiméter magas alvilági „folyó”, a ferencvárosi szivattyútelepen még csónakkikötő is létesült. A Lágymányosi hídtól délre lévő – a Dunát keresztező – alagúton száraz lábbal át lehet kelni, de általában véve Magyarországon ritka az olyan helyszín, ahol föld alatti romantikus kalandfilmeket lehetne forgatni. A fővárosban Pesterzsébet alatt fut közműalagút, vidéken meg például Nagymaroson (a Dunát keresztezve) és a debreceni Tócóskertben találkozunk hasonlóval…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.