Tapogatózó kormány

Információink szerint a magyar kormány képviselői nem hivatalosan már megkeresték az útépítésben érdekelt cégeket, azt puhatolva, hogy koncesszióban is hajlandók lennének-e részt venni az autópályák építésében és fenntartásában. A költségtakarékosnak látszó megoldás hosszú távon méregdrágának bizonyulhat.

Munkatársainktól
2005. 01. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnapi számunkban megírtuk: az idei költségvetésben messzemenően nincs meg a szükséges fedezet az idei és jövő évi kormányzati sztrádatervek teljesítésére. Csaknem 180 milliárd forintot kellene a gyorsforgalmi utak kivitelezésére az idén kifizetni a Nemzeti Autópálya Rt.-nek. Ehhez képest a büdzsé erre a célra mindössze 44 milliárd forintot irányzott elő. Egyelőre nem tudni, milyen megoldással tüntetheti el a kormány a két összeg közötti különbséget, a legvalószínűbb az, hogy új forrást vonnak be a finanszírozásba.
Lapunk úgy tudja, hogy ez ügyben már megkeresték az építőcégeket, amelyek hajlanak arra, hogy – hasonlóan az M5-ös autópályához –, koncesszióban is megépítsék az utakat. Ez azonban csupán az egyik lehetséges verzió. Az is elképzelhető, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. helyett a költségvetést elvileg nem terhelő Állami Autópálya Kezelő Rt. hatáskörébe utalják az útépítéseket. Akármilyen megoldás születik is, az az idei büdzsét valószínűleg megkíméli az útépítések költségeitől. Ezzel a kormány egyrészt megfeledkezik arról, hogy a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztéséről szóló 2003. évi törvény 2005-re 327 milliárd forintot ír elő erre a célra, másrészt félő, hogy a pillanatnyilag költségtakarékosnak látszó megoldás hosszú távon méregdrágának bizonyulhat.
A koncesszió, amely az állam és a magántőke összefogásával létrejövő PPP-konstrukciók (a rövidítés az angol Private Public Partnership kifejezést takarja) egyik lehetséges formája, meglehetősen kockázatos vállalkozás, főleg akkor, ha a szabályokat nem fektették le világosan, a következményeket pedig nem mérték fel. Emlékezetes: az Állami Számvevőszék év végi jelentésében külön kiemelte: az idei költségvetés nem tárja fel teljeskörűen és részletesen a PPP-projekteket. A szervezet egyebek mellett hiányolja annak tisztázását, hogy milyen elvek alapján határoznak a magánerős állami beruházásokról, továbbá hogy ezek az építkezések mit jelentenek a költségvetés szempontjából rövid és hosszú távon.
Az ilyen típusú finanszírozási forma veszélyeire korábban a Magyar Nemzeti Bank is felhívta a figyelmet, sőt, jelen helyzetben nem tartja szerencsés megoldásnak a PPP-t Gaál Gyula sem. A gazdasági tárca közelmúltban távozott államtitkára a HVG-nek adott nyilatkozata szerint egyebek mellett azért nem fogadta el a felkínált miniszteri bársonyszéket, mert nem érezte elegendőnek az időt a kormány által erőltetett PPP-beruházások előkészítéséhez, ráadásul úgy látja, ez a megoldás nem illeszkedik a már folyamatban lévő munkák szükségleteihez sem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.