Eldobható házak

K ö n y v e s h á z

Ludwig Emil
2005. 02. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány napja Finta József arról beszélt a rádióban – Budapest hatvan évvel ezelőtt véget ért ostroma kapcsán –, hogy a magyar főváros háborút (és békét) túlélt régi házai még mostani lepusztult és kiüresedett állapotukban is egyedülálló, pótolhatatlan értéket képviselnek. A Kossuth-díjas építőművész rezignáltan állapította meg: szakmája mára világszerte válságba jutott, nem látható semmiféle irány és stílus, korunk épületei jó, ha nyolcvanévnyi élethosszra készülnek.
Ez nem egészen mai jelenség, tegyük hozzá, miközben kézbe vesszük a Kossuth Kiadó reprezentatív sorozatának hatodik, záró kötetét, amelyik a szeceszsziótól napjainkig tartó magyar építészet történetét és alkotásait mutatja be. Az előző századforduló hazai és külföldi architektúrájáról már elég összefoglaló munka jelent meg az elmúlt évtizedben – amióta újra divatba jött a „szeci”, és amióta megrendült a szocialista realizmus egyeduralma a világ innenső fertályán –, ezért jó, hogy a könyv csak kisebb részben foglalkozik e korszakkal, a bemutatást jó kétharmad arányban az első világháborúval kezdődő modernizmusnak szenteli. Így szép sorjában láthatjuk a Krisztina körúti Postapalota (1923–26); a Hajós Alfréd tervezte margitszigeti sportuszoda (1929), a Madách téri épületegyüttes (1937) és a Szabadság téri Pénzintézeti Központ (1940) által reprezentált fő vonulatot, a németországi Bauhaus-korszak budapesti leágazásait, valamint a XX. század derekának főáramához csatlakozó ipari célú és egyéb különleges funkciójú alkotásokat. A második világháború pusztítását követő korszakváltás történetét érdekesen szemlélteti a Jászai Mari téri úgynevezett „Fehér Ház” példája: az 1943-ban elkészült, majd részben rommá lőtt épületet 1947 és ’49 között formálták át az „újszerű igényeknek” megfelelő Belügyminisztériummá. Azután következett a Rákosi-idők szovjet iránymutatást követő klasszicizáló korszaka, ám a Sztálin-gótika valóban nagyszabású alkotásai nélkül. Nekünk csak MOM-kultúrház- meg csepeli munkásotthon-léptékű, reprezentatív szocreálunk lett, majdnem olyan, mint a magyar narancs: kicsi, ronda és sanyarú.
A könyv utolsó része a hatvanas évekkel kezdődő és az 1990-es rendszerváltás utáni másfél évtizeddel záruló korszak építészetéről tár elénk gazdagon illusztrált anyagot. A Budapest toronyszálló, az „óbudai völgyzáró gátnak” becézett 3000 lakosú panelház, a Skála Áruház… Az épületek közül nem egy már bontásra érett vagy éppen bontás alatt áll. Finta József szavait továbbgondolva: az eldobható öngyújtó, golyóstoll és karóra után elérkezett az eldobható házak korszaka is?
(Magyar építészet, 6. kötet. A szecessziótól napjainkig. Kossuth Kiadó, 2004. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.