Elsietett ígéret a vasútfejlesztésről

Gazdaságilag nincs alapja a miniszterelnök által legutóbb bejelentett gyorsvasút-fejlesztési programnak, a kormány még a korábban meghirdetett és kiemelt autópálya-építéseket sem tudja az eredeti terveknek megfelelően folytatni.

Putsay Gábor
2005. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország és a MÁV Rt. gazdasági helyzete egyelőre azt sem teszi lehetővé, hogy a legfontosabb vasúti fővonalakat felújítsa a vasúttársaság, így ezeket a munkálatokat fokozatosan, kizárólag az Európai Unió (EU) hathatós támogatásával lehet megvalósítani. Nemcsak a beruházás, a tervezés és az előkészítés kerül jelentős
összegekbe, így ezeket a munkákat – például a székesfehérvári és a záhonyi fővonalak esetében – is az EU kohéziós alapjának felhasználásával végezheti el a MÁV.
A vasúttársaság 7800 kilométeres hálózatán alig száz kilométer hosszú pályán biztosítható jelenleg a 160 kilométer óránkénti sebesség a Budapest–Hegyeshalom vonalon, a fővonalakon legfeljebb 120 az engedélyezett sebesség, a pályák állapota miatt gyakran még a menetrendet sem tudják tartani a vonatok. Nyugat-Európában már adtak át, illetve építenek olyan új vonalakat, ahol 250–330 kilométeres sebességgel közlekednek a szerelvények, ám ezt csak a leggazdagabb államok – Franciaország, Németország, Olaszország, Belgium – teszik meg, ahol egyben adott a magas fizetőképes kereslet, a beruházásokat pedig szintén támogatja az EU.
Ilyen vagy ezekhez hasonló, új nyomvonalú pályára lenne szükség ahhoz, hogy például Budapest és Pécs között másfél óra legyen a menetidő, mint ahogy arról a héten a kormányfő említést tett. Gyurcsány Ferenc – mint ismert – évértékelő beszédében arról szólt, hogy 2020-ra gyorsvasút köti öszsze Budapestet a vidéki nagyvárosokkal. Ennek viszont a bejelentésen túl jelenleg nincs gazdasági alapja. A kormány a korábban meghirdetett gyorsforgalmiút-fejlesztési programot (ami 420 kilométert foglal magába) is csak drága hitelek felvételével tudja folytatni az államháztartás helyzete miatt.
A MÁV döntően EU-s forrásból és hitelekből újítja fel jelenleg a vasútvonalakat Budapest–Szolnok–Békéscsaba, Budapest–Hegyeshalom, Boba–Zalalövő, valamint Kecskemét és Kiskunfélegyháza között. A tervezett vasútfejlesztési projektek között szerepel a Budapest–Székesfehérvár–Boba, valamint a Szajol–Záhony vonalak rekonstrukciója, illetve a 140–160 kilométeres óránkénti pályasebesség kiépítése kohéziós alapok felhasználásával. A MÁV további elképzelései között szerepel a Budapest–Pécs–Magyarbóly, Dombóvár–Gyékényes vonalak átépítése. A beruházásokhoz szükséges támogatási összegekről viszont még nem döntöttek az EU-ban. Az EU és a MÁV hosszú távú terveiben lehetőségként szerepel több nagy sebességű vonal kiépítése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.