Milliók mulatnak Rióban

Maskarába bújik a világ február elején, hogy a több száz éves hagyományok szerint a farsangolók elűzzék a telet, vagy a böjti időszak előtt még utoljára jól kimulassák magukat. Brazíliában ezekben a napokban szambaiskolák táncosainak tízezrei emelik egekig a csaknem félmillió látogató hangulatát a föld legnagyobb és leghíresebb karneválján.

MN-összeállítás
2005. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brazília tengerparti metropolisa, Rio de Janeiro a karneváli szezon központjának számít. A városban pénteken elkezdődött az a többnapos fesztivál, amely a nagyböjt előtti időszak talán legnagyobb eseménye a világon. Több száz éves a riói karnevál hagyománya. Először 1723-ban honi szokásaik szerint a portugál gyarmatosítók ünnepelték itt a tél végét (jóllehet Brazíliában ilyenkor épp nyár van), de a mostanihoz hasonló zenés felvonulást csak az 1800-as évek közepén tartottak, majd még száz év telt el, mire a mai szokások kialakultak.
Manapság a többnapos rendezvény csúcspontja a szambaiskolák növendékeinek felvonulása, bemutatója és versenye, amelyet az 1984-ben épített, csaknem két kilométer hosszú Szamba-
drom nevű sétányon tartanak. A kétoldalt fölállított tribünökön százezer néző tekintheti meg a táncosok kavalkádját, persze borsos belépők ellenében. Majdnem egy évig készülődnek a tánciskolák a bemutatóra, jelmezeiket varrónők százai készítik el, még a legegyszerűbb kosztüm is legalább száz dollárba kerül, a legdrágábbak pedig több ezerbe, súlyuk olykor elérheti akár a huszonöt kilót is. Csoportjuk sikeréért több mint ezerötszáz ember dolgozik. Mivel a vetélkedőt megnyerni nagy dicsőség, évről évre megpróbálják felülmúlni előző produkcióikat a táncosok. Egy-egy iskola színeiben négy-ötezren vonulnak föl, közülük két-háromezren a zenét, illetve a ritmust adják. A parádé két napig tart, zsűri pontozza a produkciókat, majd a harmadik napon következhet a legjobbak gálája. Akik nem jutnak be a Szambadrom lelátóira, azok otthon vagy a város kiskocsmáiban, a tévék előtt figyelhetik az eseményeket.
Mindeközben Rio utcáin tombol a brazilok és külföldiek áradata. Ilyentájt körülbelül félmillió turista gyűlik itt össze, hogy a helyiekkel végigmulasson három éjjelt és három napot, a kilencmillió lelkes város pedig az idei adatok szerint legalább negyedmilliárd dollárnyi bevételre számít. Nem csupán a Szambadrom belépői jövedelmeznek jól, vagy a tévés közvetítések jogaiból folyik be pénz, hanem a különféle jelmez-, lemez- és képeslapárusok is kitűnően keresnek.
Vannak azonban a riói karneválnak árnyoldalai is. Hiába a rendőrök készültsége, a járőrkocsikból figyelő hatósági emberek, minden esztendőben előfordul néhány gyilkosság, dolgoznak a zsebtolvajok és a kábítószer-kereskedők, virágzik a prostitúció, de a szerelem is, amely olykor erőszakos is lehet. Tavaly már betiltották a szabad csókot, így próbálják megvédeni a gyermekeket.

Nemcsak Brazíliában, hanem Dél-Európa több országában is színes kavalkáddal ünneplik a farsangot. Velencében jelmezes, álarcos alakok szállták meg a Szent Márk teret, de mulatságokat és maszkabált rendeznek a napokban többek közt a spanyol Santa Cruz de Tenerife-n is. A télűző hagyományokat Magyarországon a mohácsi busójárással ápolják. A sokácok, vagyis a hazai horvátok tavaszköszöntő fesztiválja húshagyó keddig tart.



Az ünnep hagyományai. A karnevál szó eredetét a középkori latin carne vale (jelentése: ég veled, hús) továbbélésének tulajdonítják, de „carrus navalis”-nak nevezték azt a kerekeken guruló, hajó formájú szekeret, amelyen minden évben, tél végén vidám, álarcos tömeg ment végig az ókori Róma utcáin. A régi görögök Dionüszosznak, a bor és a mámor istenének áldoztak, míg az ókori Rómában a február tizenötödikén rendezett Lupercalia-ünnepeken kecskét szenteltek az isteneknek. A középkorban tovább éltek ezek az állatjelmezes felvonulások. A Magyarországon közismert farsang elnevezés a bajor–osztrák fasching szóból ered. Ez a fogalom – akárcsak a karnevál – a középkorban a böjttel függött össze, a böjt napját megelőző éjszaka elnevezése volt. Ezt jól mutatja a fasching irodalmi formája, a fastnacht (fasten = böjtölés; nacht = éjjel). Az idők folyamán a fogalom már a böjti napokat megelőző egész időszak jelölésére szolgált.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.