Orbán és Gyurcsány kétféleképpen látja

2005. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ellentét feszül a folyamatosan növekvő államadósság kormányzati és ellenzéki megítélése között. Az államadósságról igen ritkán nyilatkozó Gyurcsány Ferenc szerint a társadalmi adósságok terén „halaszthatatlan törleszteni valói voltak” az MSZP–SZDSZ-kormánynak, amely emiatt még az adósság növelését is vállalta.
A miniszterelnök számításai azt mutatják, hogy a közszférában dolgozók nettó keresete két év alatt havi 40 ezer forinttal emelkedett. Az államadósság növekedését illetően Gyurcsány úgy gondolja, hogy az elmúlt két évben 300 milliárd forintot fordított a kormány autópályák építésére, miközben további, több mint 300 milliárd forintnyi többletforráshoz jutott az egészségügy, a gyógyszertámogatás többlete pedig meghaladta a százmilliárd forintot.
A kormányzati érvelésekkel szemben a Fidesz arra hívja fel a figyelmet, hogy a 2002-es kormányváltás óta Magyarország államadóssága 3500 milliárd forinttal emelkedett, amely azt eredményezi, hogy hazánk immár csak drágábban kaphat külföldi hitelt. A legnagyobb ellenzéki párt szerint az úgynevezett GDP-arányosan növekvő magyar államadósság mellett a költségvetési hiány is igen magas, így hazánk országkockázata is megnőtt.
Orbán Viktor, a Fidesz elnöke az államadóssággal kapcsolatban legutóbb úgy nyilatkozott: az adósság növekedésének mértékét a lehető leghamarabb csökkenteni kell, és világosan meg kell mondani az embereknek, hogy hova tették az ország vezetői azt a 3500 milliárd forintot, amit a kormányváltás óta fölvettek.
– Ha körülnézünk Magyarországon, nem látjuk ezt az irdatlan mennyiségű pénzt – fogalmazott Orbán Viktor, hangsúlyozva: a kiutat a forint erősítése, radikális adócsökkentés, és a közvagyon eltékozlásának megállítása jelenti a magyar gazdaság számára. A Fidesz elnöke szerint elszomorító képet kapunk, ha visszatekintünk az elmúlt két évre: kormányváltáskor az új uniós tagállamok közül sok összevetésben hazánk volt az első, míg a mai Magyarországra a lecsúszás és a bizonytalanság jellemző.



Maastrichti kritériumok. A maastrichti konvergenciakritériumok a következők. Árstabilitás: a fogyasztói árszint emelkedése a vizsgált évben 1,5 százaléknál jobban nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációs rátájú tagállam átlagindexét. Kamatok konvergenciája: a hosszú lejáratú kamatláb a vizsgált évben két százaléknál többel nem haladhatja meg a három legalacsonyabb inflációval rendelkező tagállam átlagát. Árfolyamok stabilitása: az EMS árfolyam-mechanizmusán belül a valutát az utóbbi két évben nem értékelik le. Stabil kormányzati pénzügyi pozíciók: A vizsgált évben a költségvetési deficit a GDP három százalékát, az államadósság pedig a GDP 60 százalékát nem haladhatja meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.