A jövő héten kerül a közigazgatási államtitkárok értekezlete, majd a kormány elé az a határozattervezet, amely a magyar könnyűipar megsegítését kérő hárompárti kezdeményezés nyomán született. A határozati javaslatot tavaly ősszel indította útjára két szocialista, egy MDF-es és egy fideszes országgyűlési képviselő, méghozzá igencsak határozott elképzelésekkel: a kormány adókedvezményekkel, támogatásokkal és a vámszabályok megváltoztatásával segítse az ágazatot, ellenkező esetben magyar munkavállalók tízezrei kerülhetnek az utcára.
Molnár Sándor, a gazdasági tárca ipari főosztályának vezetője szerint a könnyűipar nem kaphat speciális segítséget, ezért a határozattervezet a pályázati pénzek kihasználására és a technológiaváltás elősegítésére koncentrál majd. Kérdés, elegendő támogatás lehet-e ez az évek óta halódó magyar bőr- és textiliparnak, amely néhány éve még minden hetedik magyar munkavállalónak adott kenyérkeresetet, ma csupán minden tizediknek. Magyarország helyzete persze nem speciális a könnyűipar hanyatlását tekintve, hiszen sem az EU, sem az USA könnyűipara nem tud versenyezni az ázsiai tömegtermeléssel. Az OECD adatai azt mutatják, hogy jelenleg Kína adja a világtermelés harminc százalékát. Ez az arány néhány éven belül megduplázódhat, tíz év múlva pedig a gazdaságilag most ébredező India és Kína együttes termelése eléri majd a globális termék-előállítás nyolcvan százalékát. Ázsia előretörésével párhuzamosan 1995 és 2002 között a magyar textiliparban több mint tízezer, a bőr- és cipőiparban pedig csaknem ezer álláshely szűnt meg. A leépítési hullám 2003-as tetőpontja idején négy cipőgyár zárt be Magyarországon, közöttük olyan nagy cégek leányvállalatai is, mint a német Salamander. A társaságok kivonulását nagyrészt a kínai cipődömpinggel magyarázták a szakértők. Várszegi Árpád, a Bőr- és Cipőipari Egyesülés igazgatója szerint ha leállítanák a határon az összes hazánkba irányuló importszállítmányt, a felhalmozott készletek miatt még hosszú ideig telítve maradna a piac olcsó kínai lábbelivel.
Baloldali hazugságok az áram áráról: itt a Patrióta leleplezése!