Autópálya-építés külső pénzből

A hazai autópályák a költségvetés teljesítőképességét meghaladóan épülnek tovább, az autópálya-társaságoknak külső forrásokból kell biztosítaniuk azokat az összegeket, amelyek többletköltségeit később kell megfizetni. Szilágyi András, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. vezérigazgatója lapunknak adott interjújában elmondta: a finanszírozási és beruházói feladatok az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-hez kerülnek, ám a kivitelezőkkel a tervek szerint továbbra is az NA Rt. tartja a kapcsolatot.

Putsay Gábor
2005. 03. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem mondhatják, hogy nem kaptak elegendő feladatot a tulajdonostól. A feszített autópálya-építési ütem mellett a költségvetés egyensúlyát biztosító összegről is önöknek kell gondoskodniuk.
– Az autópálya-törvényben meghatározottak szerint elszámolási kötelezettséget kell teljesítenie az NA Rt.-nek, az összeget, 125 milliárd forintot határidőre befizetjük a költségvetésbe. Számunkra azonban ennél lényegesebb az az összeg amit a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt.-től veszünk igénybe, mindez biztosítja a munkálatokhoz szükséges hátteret.
– A március végi határidőt figyelembe véve, meglehetősen gyorsan le kell bonyolítaniuk az ügyletet, mert az Országgyűlés az elmúlt héten hozott döntést az NA Rt.-t érintő kötelezettségről. Az eddigi gyakorlat azt mutatja, hogy amikor a források előteremtéséről van szó, nem jellemző az effajta sietség.
– Ami az NA Rt.-t illeti, elmondható, hogy a társaság mindig gyorsan dolgozik. A finanszírozás pedig az átmeneti időszakot kivéve továbbra sem az NA feladata lesz. A sztrádák építéséhez a jövőben költségvetésen kívüli forrásokat használunk fel, ami nem terheli az államadósságot, ennek előteremtése pedig az átalakításokat követően az ÁAK Rt.-re tartozik.
– Mikor kerülnek át a beruházói feladatok az ÁAK-hoz, milyen módon vesz részt az NA a további munkákban?
– Az autópálya-építési feladatok év végéig az ÁAK Rt.-hez kerülnek, azonban olyan rendszer kialakításán dolgozunk, hogy a megbízó az NA Rt. maradjon, így a megkötött szerződéseket nem kell a társaságnak átadnia. Amikor az ÁAK a beruházói feladatokat átveszi, egy viszontmegbízás során rögtön vissza is kerülnek az NA-hoz. Az operatív munkát a jövőben továbbra is az NA Rt. végzi, a vállalkozók kifizetése viszont az ÁAK feladata lesz. Erre leginkább a határidők, illetve a kivitelezők biztonságérzete miatt lesz szükség. Nem lehet ugyanis megengedni, hogy személyi, ügyrendi változások miatt veszélybe kerüljenek a beruházások.
– Állami forrás, illetve állami kölcsön helyett a bankok nyújtják majd hitel formájában a fejlesztésekhez szükséges összeget, ám ennek törlesztése drágább lesz a jövő nemzedékének. Véleménye szerint ilyen feltételekkel is érdemes kitartani az eredeti program mellett?
– Úgy gondolom, hogy az lenne a legdrágább megoldás, ha nem épülnének az autópályák. Mindenképpen meg kellett találni azt a finanszírozási lehetőséget, amivel a negyvenéves elmaradást pótolni lehet. Az elmúlt öt évben annyi autópálya épült az országban, mint 1960 és 2000 között. Mivel a költségvetés nem bírja el az ambiciózus ütemtervet, külső forrás bevonására volt szükség. Műszaki szempontból pedig úgy értékelem, hogy tízéves időtávlatban is csak az alaphálózat kiépítésére kerül sor. Az autópálya-építés esetleges többletköltségeit a gazdaságélénkítő hatás, amit a gyorsforgalmi úthálózat jelent, messzemenően ellensúlyozza.
– Elegendőnek tartja, ha elsősorban az autópálya-hálózat építésére koncentrálunk? Gondolok például az országos közúthálózat állapotára, ami műszaki téren meg sem közelíti a jelenlegi sztrádahálózatét.
– Az autópálya-építés szükséges, ám nem elégséges feltétele a gazdaság fejlődésének. A befektető nem megy egy térségbe, amennyiben nincs autópálya. Viszont egy sztráda megléte csak olyan önkormányzati politikával együtt jelent előnyt, amely megfelelő együttműködési lehetőséget biztosít.
– Idén csaknem kétszáz kilométer autópálya építésén dolgoznak kivitelező cégek, állami forrás csak a díjtalan szakaszok fejlesztésére jut. Mennyi pénz áll rendelkezésére az NA Rt.-nek 2005-ben?
– Az előbbiekben említett MFB-s hitel a leginkább meghatározó, a szerződést 158 milliárd forint hitelre kötöttük meg. Autópálya-építésre költségvetési forrásból az idén 39,6 milliárd forintot költhetünk el, ezt az összeget a jelenleg is épülő M0-sra, illetve a településeket elkerülő úthálózat fejlesztésére fordítjuk. A tervezett hálózat előkészítésére, tanulmányokra, tervezésre, engedélyeztetésre az eredetileg meghatározott 15 milliárd forint helyett 13,5 milliárd forintot költünk állami forrásból, nyolcmilliárd forintot MFB-hitelből, ez utóbbi idénre áthúzódó tétel. Az Európai Unió kohéziós alapjaiból 70 milliárd forintot vehet igénybe az ország, amit az M0-s keleti szektorának építéséhez használunk fel, igaz, az idén szerencsés esetben csak a szerződéseket írhatjuk alá.
– Eddig több alkalommal felmerült, hogy hazánkban az indokoltnál drágábban épülnek az autópályák.
– Műszaki téren gyakorlatilag egyik autópálya-szakaszt sem lehet összehasonlítani a másikkal. Nem mindegy ugyanis, hogy egy adott szakasz milyen domborzati vi-szonyok mellett épül, közel halad-e a nyomvonal lakott területhez, szükséges-e például a talajt cserélni vagy sem. A folyamatban levő építkezéseknél, ha nem számítjuk a kapcsolódó beruházásokat, az átlagos kilométerenkénti ár 1–1,2 milliárd forint. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy folyamatosan változnak a szerződéses és garanciális feltételek, mostanában például egyik vállalkozó sem kap építési előleget, ami némiképp drágítja a beruházást.
– Nem tartja kissé piactorzító jelenségnek, hogy miközben egyszerre 10-12 nagyberuházáson dolgoznak kivitelezők, a legtöbb esetben ugyanazok a cégek jutnak megbízáshoz? Azaz a gyakorlatban kisebb cégeknek, illetve a piacon megjelenni szándékozóknak nem terem sok babér.
– Az NA Rt. a közbeszerzési pályázatokon arra törekszik, hogy olyan szélesre nyissa a kaput amennyire csak lehet. A jelenlegi viszonyokhoz, ami a 90-es évek privatizációja során alakult át, nekünk is alkalmazkodnunk kell. Az újonnan bejövő cégek mozgásterét például meghatározza, hogy a konkurencia kőbányájából, keverőtelepéről drágábban veheti igénybe az építkezéshez szükséges anyagokat, pláne ha a cég szintén indul a ugyanazon a tenderen. A pályázatok tapasztalatai szerint az új piaci szereplők gyakran a formai követelményeknek sem tudtak eleget tenni.
– Az idén melyik autópályákat nyitják meg a forgalom előtt, a közeljövőben milyen szakaszokra kötnek szerződést?
– Ebben az évben az NA Rt. beruházásában összességében negyvenhat kilométer hosszú új gyorsforgalmi út készül el: a jövő hónap végén adjuk át az M7-es Balatonszárszó–Ordacsehi szakaszt. Szintén 2005-ben készül el teljesen az M70-es, megnyitjuk a forgalom előtt az M0-s autópálya M5-ös és a 4. számú főút közötti szakaszát, valamint a Vecsés–Üllő elkerülő utat. Szerződést kötünk az M0-s újabb szakaszaira, illetve az északi Duna-hídra, lehetőség szerint a magántőkéből továbbépülő M6-osra. Szintén a tervek között szerepel, hogy az M7-es és M9-es autópályák bővítéséről is aláírjuk a kivitelezőkkel a megállapodást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.