Defenzívában a Gyurcsány-kormány

A konzultáció évével esély nyílhat egy új nemzetstratégia kidolgozására és arra, hogy alulról lehessen felépíteni egy kormányprogramot, amely az emberek gondjainak valódi megoldásáról szól – jelentette ki lapunknak Stumpf István, a Századvég Alapítvány elnöke. Az egyetemi docens reálisnak tartja Orbán Viktornak, a Fidesz elnökének azt a megközelítését, amely szerint a szociálliberális kormány nem tudja a hátralévő időben úgy tönkretenni az országot, hogy ne lehessen újra felépíteni. A polgári kormány kancelláriaminisztere arra is kitért, hogy Gyurcsány Ferenc jelenlegi miniszterelnök országértékelési fiaskója után tovább erodálja a kormányzóképességébe vetett illúziókat, és erőszakos, de kudarcra ítélt kísérleteket tesz arra, hogy elterelje a figyelmet baklövéseiről, az ország súlyos eladósodásáról és a romló kormányzati teljesítményről.

2005. 03. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az országértékelések óta egyre inkább kikristályosodik: ebben a megméretésben Gyurcsány Ferenc jelenlegi kormányfő alulmaradt Orbán Viktorral, a polgári kormány miniszterelnökével szemben. Az is világossá vált, hogy az általuk felvázolt jövőképek meglehetősen eltérő tartalmúak, s még előjelük is különböző. Így a politikai diskurzusnak jó ideig témát nyújthatnak ezek az országértékelések. Ön szerint mi lehet az oka a gyurcsányi lendület megtorpanásának?
– Kétségtelen, hogy Gyurcsány dinamikus stílusának is volt köszönhető az MSZP versenyben maradása ősszel, ám egyre inkább felszínre kerül, hogy magában a kormányban semmilyen változás nem történt. Lecserélték ugyan a vezetés egy részét, de a párton belül sem filozófiai, sem pedig programszerű változásnak nincsen nyoma. Mindössze annyi történt, hogy az új generáció rajtaütésszerű helyfoglalással kihasznált egy kegyelmi pillanatot, amikor nagy volt a szocialistáknál az ijedelem, hogy Orbán Viktor és a Fidesz egészen bizonyosan hatalomra kerül, sőt, még a kétharmados többséget is megszerezheti. A struktúra viszont mozdulatlan maradt, valójában azokra a problémákra meg sem kísérelték a válaszadást, amelyek miatt Medgyessy Péter kormányfőként megbukott. Márpedig ezeket az akut gondokat egyszerű politikai helycserével lehetetlenség megoldani.
– Arra céloz, hogy a valódi terápia, műtét helyett csupán felszíni kozmetikai kezelést alkalmaztak?
– Azt a nyilvánvaló tényt próbálták elfeledtetni az emberekkel, hogy nem egyszerűen Medgyessy, hanem a jóléti rendszerváltás programja, a szocialista koreográfia bukott meg csúfosan. Kommunikációval, az új kormányfő melletti sikerpropagandával nem lehet elfedni, hogy rossz pályán van az ország, súlyos feszültségek jelentkeztek a gazdaságpolitikában, s a választási ígéreteket elsöprő részben nem sikerült teljesíteni. Gyurcsány felismerte, hogy a legfontosabb rendszerszintű szocialista ígéretek teljesítésére még az esély is elillant. Helyette kármentesítésre volt kénytelen berendezkedni. Majd valahogy kihúzzuk 2006-ig, addig pedig kommunikálunk, kreatívan könyvelünk a költségvetésben, s legalább az EU követelményeinek igyekezünk úgy-ahogy megfelelni. Az embereknek pedig minél többször elmondjuk, hogy mi egy igazságosabb, szolidárisabb, versenyképesebb társadalmat akarunk létrehozni. Nagyjából ennyiben össze is foglalható Gyurcsánynak és csapatának a stratégiája. Ez viszont kevés szellemi muníció egy kormányfői országértékeléshez.
– Ön szerint tehát törvényszerű volt a fiaskó? Igaz, feltűnő volt, hogy még a szocialista szimpatizánsok körében is nagy csalódást okozott a miniszterelnök beszéde. Pedig mintha a saját tábort célozta volna a hosszú felszólalás, az úgynevezett bizonytalanokat még mézesmadzaggal sem igen kecsegtette.
– Gyurcsány kétségtelenül azt kívánta bizonyítani, hogy a kormányfő a helyén van, s tart a lendület, ám szándékai a viszszájára fordultak. Saját táborában is csalódást okozott, s ez még a külső megfigyelőknek is feltűnt. Rendkívül lapos, retorikailag is alacsony színvonalú, szürke beszédet mondott.
– Holott papírból olvasta, vagyis indiszponáltságra sem hivatkozhattak.
– Azzal próbálták a gyenge szereplést magyarázni, hogy tudatos volt a színtelenség, hiszen tematikailag is sok mindenről kellett beszélni, nem lehetett hibázni.
– Ez végül is jogos félelem volt, ismerve az arabokat becsmérlő ízetlen tréfát, amelynek még ma sem lehet belátni a külpolitikai következményeit.
– Igen, csakhogy mégis gyenge volt a produkció, így nem véletlenek azok a kísérletek, amelyek meglehetősen átlátszó közvélemény-kutatási eszközökkel, média- és PR-segítséggel igyekeztek feltupírozni az eladhatatlan terméket.
– Orbán Viktor, a Fidesz elnöke viszont sikeresen vette az országértékelés akadályát, amit talán az is szemléltet, hogy még a vele tradicionálisan nem igazán rokonszenvező sajtóorgánumok sem igen találtak rajta, illetve szereplésén fogást. Ráadásul nem is beszédet, hanem a médiabarátibb beszélgetési műfajt választotta.
– A volt miniszterelnök kétségtelenül másfajta várakozásoknak kellett megfeleljen, s csattanós választ adott arra a kérdésre is, amely úgy szólt: hol van Orbán Viktor? Teljesen új stílusú, közvetlenebb, interaktív formát alkalmazott, felvértezve több országos fórum, beszélgetés tapasztalatával. Még az elemzőket és az ellenfeleit is meglepte dinamizmusa, frissessége, s az, hogy az embereket valóban érdeklő, foglalkoztató dolgokról beszélt. Szerintem a beszéd szociális felelősséget viselő állam koncepciójának megerősítése mellett arra is utalt, hogy hol vannak azok a kontinuitási elemek, amelyeket az előző polgári kormány idejéből érdemes továbbvinni. A leglényegesebb mégis az volt talán, hogy nem hagyott kétséget a felől: ha elegendő támogatást kap a következő választásokon, lesz elég eltökéltség és erő a jobboldalon a mostaninál jóval sikeresebb kormányzáshoz. Kimondta: nem igaz, hogy nem lehet újra sikeres, önmagában bízó országot építeni, bármit is ront a helyzeten a jelenlegi koalíció.
– Pedig a jobboldalnak egyesek azzal a sugallással igyekeznek kedvét szegni, hogy a szocialisták úgyis tönkretették, eladósították az országot, így talán nem is érdemes már kormányzati pozícióra törekedni.
– Ez valójában a tiltakozó, protest szavazatok leszerelését célozza. Azt sugallja, hogy az egésznek már nincs is értelme, talán még voksolni sem érdemes a választásokon. Orbán Viktor viszont éppen azt üzente meg, hogy végérvényesen lezárult egy korszak. Nem folytatható tovább az a politika, amelyben egy szűk elit a maga belső harcaiban izzadja ki, hogy miről szóljon, mivel foglalkozzon a politika. A politika hitelvesztését akkor lehet megállítani, ha közéleti vitákat az embereket érdeklő témák uralják. Az országjárás végén meghirdette a konzultáció évét, lehetőséget kínálva egy széles társadalmi párbeszédben a politika tartalmi megújítására. Ezzel szerintem Orbán Viktor a polgári körök mozgalma és a nemzeti petíciós aláírásgyűjtés után egy olyan hálózatát akarja kialakítani a közvetlen politikai részvételnek, amely újabb intellektuális, morális és szervezeti erőforrásokkal gyarapítja a polgári erők politikai eszközrendszerét.
– De vajon van-e elég fogadókészség abban a társadalomban, amely a rendszerváltozás tizenöt éve alatt igen szkeptikussá vált a sok reménykedést követő csalódás következtében?
– Nemcsak nálunk, hanem szerte a világon érzékelhető a politika hitelvesztése. Egyrészt a mediatizálódás miatt, mert túl sok a botrány, a felszínes elem, a cirkusz, ami a politikát körülveszi. Másrészt a negatív kampányok és a rövid távú szavazatmaximalizáló érdekek háttérbe szorítják a programokat, az emberek egyre kevésbé érzik, a politika értük van. Mindennek az a következménye, hogy a parlamentet, a pártokat és a demokratikus intézményeket is növekvő bizalmatlanság övezi. A Fidesz vállalkozása kedvezőtlen környezetben indul, de hogy van rá igény, azt éppen Orbán Viktor nagy érdeklődést kiváltó országjárása bizonyítja. Újra fel kell fedezni Magyarországot, valahogy úgy, ahogyan a népi írók tették a két világháború között, amikor felhívták a figyelmet a magyar társadalom mélyén zajló negatív folyamatokra, a vidék aggasztó helyzetére.
– Nem tart-e attól, hogy holmi múltba néző népies idealizmussal vádolhatják meg ezért a gondolatáért?
– Nem, mert minden nemzetnek meg kell találni a választ a globalizáció kihívásaira és a közösségek szétmorzsolódására. A politikát arra kell használni, amire való, a démosz, azaz a nép szolgálatára, és a közösségi, nemzeti és családi identitások megerősítésére. Ha elindul egy ilyen fórum, ahol az agrárium, a gazdák megoldandó gondjaitól kezdve a mobilpostákon, az iskolák megszüntetésén és körzetesítésén keresztül, a nemzet életerejét biztosító kis hajszálgyökerek elvágásának leleplezéséig is eljutunk. Esély nyílhat így arra, hogy alulról lehessen felépíteni egy politikát, s ebből alkossanak meg egy kormányzati programot, ne pedig felülről oktrojáljanak rá az emberekbe egy irreális kormányzati elvárást. A mostani kabinet alatt ugyanis az történik, hogy az unióhoz való igazodásból bontják le a kormányzati lépéseket, és egyszerű pénzlehívási technikaként kezelik az EU-források felhasználását. Azaz fordítva ülnek a lovon. Arról gondolkodnak, hogy vannak pénzek, hogyan lehet azokat lehívni? Pedig az lenne az irányadó, ha vannak problémák, miként lehet azok megoldására felhasználni a forrásokat. Úgy gondolom, a Nemzeti fejlesztési terv révén az országba 2007-től 2013-ig beáramló forrásoknak már most keresni kellene a helyét, mert ezek igen jelentős átalakulásokra, fejlesztésekre nyújtanak majd lehetőséget. Nagy alrendszerek reformjai is végbemehetnek, így az oktatási, az egészségügyi rendszeré vagy akár az egész közigazgatást újra lehetne gondolni, s a mezőgazdaság nélkülözhetetlen szerepének megtalálására, a benne rejlő lehetőségek kiaknázására is mód nyílhat. Remélem, hogy a Fidesz a Nemzeti fejlesztési tervről szóló konzultációba is bevonja az embereket. S akkor előbb-utóbb helyreállhat a társadalom önbecsülése, s a politikai intézményrendszerbe, a parlamentáris demokráciába vetett bizalma is.
– De vajon mennyire bíznak még az emberek a mostani kormányban? Egyszerűbben fogalmazva: nincs-e már megint kormányválság? Többek olvasatában ugyanis a kormányválság terminus technicus nemcsak azt jelenti: a koalíción belül feszültség van, vagy ha – mint történt Medgyessy Péter esetében – a miniszterelnököt puccsal eltávolítják, hanem akkor is, ha a kabinet képtelen a kormányzásra, és maga az ország sodródik a válság felé?
– Valóban volt klasszikus értelemben vett kormányválság ősszel, mégpedig olyan, amilyet az új magyar demokrácia még sohasem látott. Meglepően ügyesen tudták azonban a baloldalon kezelni, és paradox módon sokkal többet tudtak profitálni belőle, mint az ellenzék. Feltehetőleg azért is, mert végre volt valaki, akibe minden reményüket belehelyezhették, s aki megtépázott önbizalmukat is helyreállította. Nagyon nagy szerencséje volt azonban a kormánypártoknak, mert a kormányfőváltás csinnadrattája, elnyújtott folyamata elterelte a figyelmet a súlyos költségvetési problémákról. Arról a tényről, hogy a 2005-ös költségvetés talán a legsúlyosabb megszorító büdzsé a rendszerváltás történetében. Rengeteg elbocsátás lesz a közszférában, az ország eladósítása hihetetlen gyorsasággal folyik tovább, s a 3500 milliárd forintos hitelnövekedéssel a jövőnket is elzálogosítják. A kormányfőváltás után szinte rögtön jött a népszavazási kampány, s ez szintén elvonta a társadalom és az ellenzék figyelmét is az egyre nagyobb költségvetési válságról.
– Úgy gondolja, hogy a népszavazás körüli polémia is Gyurcsány Ferenc malmára hajtotta a vizet?
– Hosszabb távon semmiképpen sem, mert egy nemzet miniszterelnöke nem teheti meg, hogy az anyaországi magyarokat a határon túli magyarság ellen uszítsa. Olyan durva negatív kampányt folytatott, ami méltatlan egy miniszterelnökhöz. Ennek pedig hosszú távon súlyos következményei lesznek. Az azonban vitathatatlan, hogy az adott pillanatban a kormányfő tudott profitálni ebből a helyzetből, s nem az ellenzék. Mára viszont új helyzet állt elő: Gyurcsány folyamatosan bakizik, diplomáciai bonyodalmakat kelt, s folyamatosan erodálja tekintélyét, egyúttal a kormánypártokét is. Szép lassan aláássa a kormányzóképességébe vetett hitet. Nem látok tehát közvetlen kormányválságra utaló jeleket, ám növekvő elégedetlenséget annál inkább. Nemcsak Hiller István pártelnökkel, de Gyurcsány Ferenccel szemben is.
– A társadalomban vagy saját pártján belül?
– Járva az országot, azt tapasztalom, hogy a társadalmi különbségek látványosan megjelentek, s ezek egy pont után nagyon nehezen elviselhetők. A területi, szociális feszültségek egymásra halmozódásának lehetünk tanúi, s ezek olyan súlyú problémákat hoznak felszínre, amelyekkel korábban nem kellett számolni. A rendszerváltás és az EU-csatlakozás vesztesei úgy érzik, hogy most már valóban csak a láncaikat veszíthetik. Az MSZP-ben viszont azt érzékelik, hogy az SZDSZ elfoglalta a pártot. Szellemi értelemben a liberalizmus olyan hegemóniára tett szert a kormányzati politikában, hogy az erősebb szociális érdeklődést képviselő MSZP-seknek sem jutott kormányzati pozíció, de még a kultuszminiszteri bársonyszékbe sem a népi baloldal megtestesítője jutott. Magyarán: Gyurcsány létrehozta a saját miniszterelnöki janicsárcsapatát, amely immár párt a pártban, s nem függ a párthierarchiától.
– Egyre erősebb az a meggyőződés, hogy az ügynöklisták köztudatba dobásával a gazdák csődbe viteléről, a felsőoktatási és más leépítésekről próbálták a kormányfő érdekében elterelni a figyelmet, hiszen az országértékelések óta ismét defenzívába szorult Gyurcsány és a baloldal.
– Ez a törekvés valóban érzékelhető, ám balul sül el. A koalíción, sőt Gyurcsány pártján belül is további feszültségeket generál, és még a támogató értelmiségiek körében is megütközést kelt. Jól szemlélteti ezt Szegvári Katalin nyílt levele a kormányfőhöz, pedig idáig ő feltétlen támogatója volt a szocialistáknak. Egy sor más ügy növeli a feszültséget, így a Kádár-rendszerhez való kétarcú miniszterelnöki viszonyulás, amit jól illusztrál, hogy miközben a Fideszt kádárizmussal vádolja pusztán azért, mert a szociális gondok megoldását szorgalmazza, addig ő maga a Kádár-rezsim központi mítosza, a szovjet megszállás felszabadulásként való ünneplése mellett teszi le a garast. Ezek mind olyan elszólások, melléfogások, amelyek tovább rombolják a kormányfői alkalmasságához fűzött illúziókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.