El a kezekkel a gyerekektől!

Mikor és milyen társadalmi, gazdasági változások hatására alakulhatott ki az úgynevezett védett gyermekkor fogalma a történelem folyamán? Mit tett hozzá mindehhez a modernizáció és a szocializációs intézményrendszeren belül a gyermekvédelem, az oktatás, a pedagógiai tudományok? Hogyan és miért próbálják ismét elmosni a határokat a gyámolításra, irányításra szoruló gyermek és a felnőttség között? Milyen jelei vannak ennek világszerte és hazánkban? Hova vezet a „gyerekkor halála”? Talán nem véletlen, hogy a Védegylet közéleti fórumának idei első előadása éppen azoknak a tudatos veszélyeztetéséről szól, akik minden korban a reményt, a jövőt képviselik.

Kormos Valéria
2005. 03. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Szegedi Tudományegyetem pszichológiai tanszékének vezetője, Vajda Zsuzsanna pszichológus a tudományos háttér felvázolása után főképp azokra a világjelenségekre mutatott rá, amelyek nincsenek tekintettel a gyengék, az esendők védelmére, sőt, éppen ebből húznak gazdasági hasznot. Nemcsak arról van szó például, hogy az elektronikus média általánosságban és a felnőttek világában milyen befolyásoló tényezővé vált, de számolni kell azzal a szerepével is, amelyet éppen az sokszoroz meg, hogy ezek az eszközök bekerültek a privát környezetbe. Mondhatni az otthon, a nevelés részeivé váltak. Mégpedig úgy, hogy át tudnak nyúlni a szülők által helyesnek tartott mintákon, nevelési elveken. Világjelenség immár, hogy a médiumok az extremitásokra, torz képi világra és életmintára építő reklámok által tudatosan manipulálják és rombolják a gyermekek személyiségét.

Reklámcélokra használt korosztály

Az információk rendkívül gyors áramlásának következményeként ma nemcsak a felnőtt tud „túlságosan sokat” a világban zajló kegyetlen történésekről, feszítő ellentmondásokról. Egy békében, puha családi fészekben élő gyermeknek nem is kell ahhoz naponta órákat töltenie a képernyő előtt, hogy fogalma legyen arról, miként él korosztálya a világ másik részén. Elég ehhez néhány villanás a napi hírekből. Látja, hogy kis társai éheznek, menekülttáborokban élnek, vagy az afrikai törzsi háborúkban katonaként vetik be őket. De láthat békésebb felvételeket is, nyolc-tíz évesekről, amint ércet termelnek ki külszíni bányákból, ültetvényeken dolgoznak. A Föld országainak demográfiai sajátosságai már önmagukban ellentmondások forrásai. Az egyik póluson a túlnépesedés, országok, földrészek, ahol a gyermekmunka által a család puszta életben maradása a cél. Más tájékokon pedig, ahol megvannak az alapvető javak, sőt, bőségről, fogyasztói társadalomról beszélünk, gyerekhiány van. Tévedés persze azt hinni, hogy a mélynyomor csupán a harmadik világban létezik. Jelen van az a felhőkarcolók árnyékában, az Amerikai Egyesült Államokban is – utalt a torz viszonyokra az előadó, hozzátéve, hogy a gyermekszegénység felfedezéséhez nem is kell olyan messzire tekinteni.
Globális a kor, globális a gyermek is, egy időben rabszolga és jövő nélküli lény, túltáplált és koravén kedvenc, de mindkét formájában eszköz a világgazdaságot formáló felnőttek kezében. Ez a célszerűség a szülőknek a gyerekekről, a gyerekkorról alkotott felfogását is befolyásolja, hiszen televíziós hálózatok százai építik kereskedelmi műsorpolitikájukat arra, hogy a felnőtteknek szánt árucikkeket a gyerekekkel akarják eladatni. Egyre erősödő tendencia, ahogyan a rendkívül gyors és érzékekre ható reklámokban négy-öt éveseket vonultatnak fel. A divat- és modellvilágban pedig az a trend, hogy serdülőket vagy gyerekeket alkalmaznak fotózásra, filmezésre. A versenysport világa sem kivétel. A támogatást és a rendezvények bevételeit tekintve mindez elválaszthatatlan a reklámoktól és a médiától. Jó ideje megfigyelhető, hogy bizonyos sportágakban, ahol a hajlékonyság, a rendkívül gyors reakcióidő létfontosságú, a versenyzők életkora szintén lejjebb csúszik. Ez pedig azt is jelenti, hogy a serdülők az úgynevezett engedett teljesítményfokozó szereket (nem beszélve a többiről) már idejekorán elkezdhetik használni. Noha a „bájos kisgyerekre” írt forgatókönyvek mindig is a kasszasikert jelentették a szórakoztatóiparban, de a kisgyerekek reklámcélú felhasználása és a 10-11 éves gyereklányok „nővé varázsolása” nem volt tömegméretű – fűzöm tovább Vajda Zsuzsanna gondolatait, aki egy másik kirívó jelenségről beszél. Nem ő az egyetlen, aki kifejezetten rombolónak tartja bulvárújságokban szereplő hiányos öltözetű, szexis pózban tetszelgő gyereklányok felvonultatását, akik a sajtótermékek példányszámának növelésére szolgálnak csupán. De azok a divatirányzatok sem ártalmatlanok, amelyek kicsi leánykákat például felnőtt nőknek öltöztetnek, sminkelnek. A pszichológusnő úgy véli, abban, hogy szinte szexuálisan kihívó tárgyakként mutatják őket, jelentős szerepe lehet a pedofília elterjedésében, amit egyébként a társadalom elítél, a törvény pedig büntet.
A gyermek persze nemcsak bizonyos üzleti érdekek közvetítője és népszerűsítője a televíziókban, hanem a jelen és a jövő hűséges és szorgalmas márkafogyasztója.
A reklámokon felnőtt generációk agyába jelzések, klipek, színek, betűk vésődnek be, a villámgyors effektusokkal, ordító zenével, artikulálatlan hangokkal együtt. A kiskamasznak még nincs is önálló jövedelme, annál inkább a profittermelést pörgető irányba terelhetők álmai, vágyai. Ő veteti majd meg szüleivel a méregdrága sporttermékeket, játékokat, amelyek előállításában a Föld másik részén nyomorgó társuk filléres munkája is benne van.

Elmosódó határvonal

Ennek a szocializációs és fogyasztási „modellnek” lesz a következménye az is, hogy a gyermek- és a felnőttkor közötti határvonalak kezdenek összemosódni, közelíteni egymáshoz. Mindehhez járulnak azok a fizikai jegyek, például a korábban kezdődő serdülőkor, a testmagasság növekedése, amelyek a korábbi évtizedektől valóban eltérő biológiai, mentális, értelmi megközelítést kívánnának meg a felnőtt társadalomtól. Mondhatnánk: nagyobb odafigyelést, érzékenységet, türelmet, hiszen a külső fizikai jegyek még korántsem jelentik azt, hogy a tizenévesek készen állnak a felnőtt életre. Mondják és vallják mindezt azok a szülők és pszichológusok, tanárok, gyermekgondozási szakemberek, akik felelősséget éreznek sorsukért. Csakhogy mindennek a tudatos megéléséhez, hogy a szülő maga is megértse gyermeke problémáit, testi-lelki fejlődéséből fakadó gondjait, változó hangulatát, kérdéseit, nem tárgyakra, hanem időre, árnyalt gondolkodásra, empátiára lenne szüksége. Ám a felnőtt maga is présben van, még az átlagos életszínvonal megtartásáért is többszörös munkaidővel fizet. Így a hiány helyét észrevétlenül elfoglalják a külső minták, amelyben különös erőfeszítés nélkül érhetők el a vágyott dolgok. S mert a család, az iskola elvárásaihoz igazodni erőfeszítést jelent, óhatatlanul megsokszorozódnak a gyerekek és felnőttek közötti ütközések.
Látszólag a humanitást és a szabadságjogokat tűzik zászlajukra azok az irányzatok, amelyek voltaképpen leszoktatnak az önálló gondolkodásról, nem adnak lehetőséget a személyiség kifejlődésére, a haladást összemossák a fejlődéssel, az éretlenséget, felelőtlenséget az önállósággal. A felnőtté válás siettetésével csupán az ember lényege vész el, viszont „előállítják” a labilis, könnyen irányítható, tömegtermelésre és fogyasztásra alkalmas jövendőbeli felnőttet. Házunk táján szemlélődve nem is kell hozzá más, csak az oktatáspolitika, amely vitatja a szülő illetékességét gyermeke ügyeiben, az iskolák hagyományos erkölcsi nevelő és óvó szerepét pedig állandó, ésszerűtlen változtatásokkal gyengíti. A pedagógust negligálja, s a gyermeki szabadságjogokat úgy értelmezi, hogy a diák minősíti oktatóját. A nehezebb anyagi körülmények között lévő iskolák, óvodák helyzetét pedig „üzleteléssel” könnyítené, megengedvén az intézményeken belüli reklámtevékenységet.

A gyermekkor halála?

Ezek után már azon sem kell csodálkoznunk, ha terjed az a pszichológiai irányzat, amely a korai felnőtté válást korunk természetes jelenségének tekinti, s kifejezetten a „gyermekkor haláláról” beszél. Nézeteik szerint azt is a gyerekek ítélőképességére kell bízni, hogy például mit is kezdenek a médiával. Ám gondolkozzunk tovább: ha nincs gyermekkor, akkor nincs védettség sem, és akkor számos, eddigi társadalmi, jogi, morális norma veszti el értelmét. Többek között az is, hogy mit kezdünk azokkal a gyermekvédelmi törvényekkel, amelyek bűncselekmények elkövetésekor (s a gyermekbűnözésre mai világunkban jócskán akad példa) más jogi eljárást, mércét, büntethetőséget alkalmaznak, mint a felnőtteknél. (Semmi baj, eljuthatunk így Európából akár a szomáliai mintáig, ahol a törzsi harcok gyerekkatonáit a börtönökben együtt tartják fogva a felnőttekkel, s a bírói ítélkezés sem tesz különbséget közöttük. Az UNICEF-nek csak nagy erőfeszítéssel sikerült ezen enyhítenie.)
A XX. század utolsó évtizedeiben a fejlett gazdaságú országokban is tömegesen jelentkeztek azok a fizikai és lelki tünetek, amelyek arra utalnak, hogy a gyerekeket idejekorán kedvezőtlen hatások érik. A kóros elhízások előzménye a reklámok mintájára alakított étkezés, az édességek habzsolása, a többórás passzív ülés a képernyők előtt. A növekvő nagyothallás sok esetben annak köszönhető, hogy valamilyen zajnak mindig „lennie kell” a háttérben, egészen kicsi kortól kezdve. Ezért aztán a kellemes csendességet, a finomabb hangzásokat meg sem ismerik. Aggasztó méreteket öltöttek azok a pszichológiai zavarok, amelyeket gyógyszeres kezeléssel próbálnak kiegyensúlyozni. (Az úgynevezett túlmozgásos vagy éppen nehezen kezelhető gyerekeknek szánt gyógyszerek termelésében és propagálásában hatalmas a verseny a nagy konszernek között. E szerek egyike ráadásul drognak minősül, de ez a könnyebb és profittermelőbb út, mint a hagyományos nevelési, pszichológiai módszerek alkalmazása. Itt is milliós nagyságrendekről és profitról van szó.)
Ezek után lehet-e csodálkozni azon, ha a jólétben élő, középosztálybeli fiatal férfiak és nők nem nagyon akarnak szülővé válni? Aggályaik között egyre nagyobb teret kap a félelem, hogy a gyerekkel csak a gond, a vita költözik a házba… És ismét visszatérhetünk az írott sajtó és a televíziók tudatformáló szerepéhez. Megfigyelhető újabban, hogy a várandós állapotot, a családi életet, a gyereknevelést csupán az aggodalom, a veszélyek, a bajok, a kriminalitás, a betegségek szemszögéből közelítik meg. Mintha az öröm, a felelősség, az adni tudás jó érzése a gyermekkorral együtt eltűnt volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.