Laza popüzenetek a Kádár-korból

Varga Klára
2005. 03. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szombati Megasztár, illetve az MTV-n vasárnap élőben sugárzott eurovíziós dalfesztivál magyar döntőjének résztvevői gyökeresen különböző aspektusból ragadták meg a retro fogalmát. A megasztárosok hetvenes-nyolcvanas évekbeli LGT-dalokat énekeltek, nagy, örömteli egyetértést csiholva ki zsűriből, közönségből. Ha eddig nem fogtuk föl, hogy a világ egyik legjobb rockzenekara a magyar zenetörténetet gazdagítja, hát most a világsztárok dalaival való összevetésben, s az össznépi boldog összeborulásban világossá vált, hogy nincs okunk, jogunk róluk, magunkról kevesebbet képzelni.
Míg a kereskedelmi tévé a Kádár-korszak pop-rock zenéjének igényes művészi, zenei, intellektuális színvonalát idézte meg, addig az MTV inkább arra hajtott, hogy szervezés szempontjából élesszen fel egy estére egy amolyan igazi átkosbeli területi Ki mit tud? -félét, amelyben az egyik előadó hatalmasat tanyázik a színpadon, a másik sírva keresi a hangját, a harmadiknak be sincs kapcsolva a mikrofonja. A műsorvezető kifelé menet a színpadról összeütközik a beözönlő énekesekkel, egy reflektor egyenest belevilágít a kamerába, az sms-szavazók színes tévét nyerhetnek, kár hogy nem Sokol-rádiót. Ebben a műfajban, meglehet, sürgősen letöltendő, elmentendő kultuszprodukció született. Talán a magyar televízió első élő közvetítésével, az utóbb szilveszteri kabaréban is kikacagott Szürettel vethető egybe.
Az intervíziós dalfesztivál, melyet egykor végtelenül nyálas és bugyuta dalával gond nélkül megnyert a Brotherhood of Men elnevezésű ABBA-koppintás zenekar, néhány éve pedig egy nyivákoló izraeli transzvesztita, nem tartozik a legszínvonalasabb nemzetközi dalversenyek közé. Mi magyarok hét éve nem is indultunk rajta. Charlie még utoljára, 1998-ban szerény négy pontot kapott a nemzetközi grémiumtól, 1994-ben pedig az azóta a Hit Gyülekezetéhez igazolt Bayer Friderika a döntőben a negyedik helyen végzett.
Most imázsépítés okán kísérletezünk újra a részvétellel, mivel a dalok elhangzása közben a középdöntőn és a döntőn – ezúttal Kijevből – kisfilmet sugároznak majd, mely Magyarországot mutatja be az európai nagyérdeműnek. Tehát függetlenül a nem túl magasra tartott léctől, ha már elszántuk magunkat, lenne okunk, hogy a dalok és a hazai rendezvény színvonala tekintetében megadjuk a módját. Ehhez képest tizenkét rettenetes, Lagzi Lajcsi mulatósainak viszonylatában is harmatos, lepróbált vacakokkal kell szembesülnünk a Luxor-show-k hipergiccses ízlésvilágából koppintott színpadon. A tizenkettőből a négy legismertebb előadó: a Chrystal, a Nox, Judy, Baby Gaby és Lala produkciója jut nézői sms-ek alapján a döntőbe. Végül az esetlegesnek tűnő szempontok alapján öszszeterelt zsűri: az unatkozó és hallgatag Verebes István, valamint veje, az elvarázsolt, itt sem vagyok Pindroch Csaba, a csipogó Acél Réka, a jó szándékú értékeléssel egymaga kísérletező Jeszenszky Zsolt és a szorgosan matekozó Benkő László a kétségkívül legösszepróbáltabb és egyben a legprovinciálisabb, Flatley-féle, az eurovíziós dalfesztiválon az elmúlt években már csontig rágott ír toporgóst táncoló Noxot delegálta Kijevbe. Mertünk hát ismét kicsik lenni, pedig az ember azt hinné, a Megasztár farvizén mindez a magyar könnyűzenében már nem is olyan egyszerű.
(Eurovíziós dalverseny – Magyar döntő, MTV – március 13.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.