Medgyessy szintjén Gyurcsány Ferenc

Két közvélemény-kutató cég szerint is tovább csökkent Gyurcsány Ferenc miniszterelnök népszerűsége. A Medián legfrissebb adatai szerint tovább romlott a közhangulat az országban. Az MSZP népszerűsége a kormányfőváltás előtti szintre csökkent.

Munkatársunktól
2005. 03. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős Fidesz-előnyt mért legfrissebb közvélemény-kutatásában a Medián. A felmérés adatai szerint a választásra jogosult biztos szavazók körében 19 százalékkal vezet az ellenzéki párt, a Fideszre ugyanis 54 százalék szavazna, míg az MSZP-re 35 százalék. A közhangulat továbbra is pesszimista, több mint kétszer annyian mondják azt, hogy az országban „általában véve rosszul mennek a dolgok”, mint amennyien jó irányt érzékelnek.
A teljes népesség körében is majd tíz százalékkal vezet a Fidesz az MSZP előtt, egy hónap alatt három százalékkal csökkent a szocialisták népszerűsége. Továbbra is nagy viszont a pártot nem választók aránya, amely meghaladja külön-külön is a két nagy párt biztos szavazóinak táborát. A megkérdezettek 44 százaléka inkább Orbán Viktort tartja alkalmasnak miniszterelnöknek, míg 36 százalékuk inkább Gyurcsány Ferencet. Ez utóbbi esetében ez az arány egy hónappal ezelőtt 40 százalékos volt. Orbán a Medián 20-as listáján tartja negyedik helyét, februári 53 százalékos népszerűsége nem változott. A jelenlegi kormányfő viszont visszaesett a 11. helyre, a rokonszenv iránta 47 százalékról 41 százalékra esett. Miniszterelnöki megbízatása óta most mondták róla a legkevesebben, hogy „szívesen látnák fontos politikai szerepben”.
Ismeretes: a Gallup szintén közzétette a legfrissebb közvélemény-kutatási adatait, szerintük a teljes népesség körében két százalékkal csökkent a két párt közötti különbség, az ellenzéki párt 30 százalékon, a szocialista párt 24-en áll. Ugyanakkor ez az intézet is Gyurcsány Ferenc megítélésének romlását mérte, itt 44-ről 47 százalékra nőtt azok aránya, akik elégedetlenek vele, és csak minden harmadik megkérdezett ítéli meg pozitívan tevékenységét.



Török Gábor politológus: Szokás szerint nem egyértelműek a közvélemény-kutatások eredményei. Az azonban kiderül, hogy megtört a Gyurcsány Ferenc miniszterelnökké választása után tapasztalható és az elemzők által prognosztizált trend, amely a két nagy párt közötti csökkenést jelezte. A jelenlegi népszerűségi adatok inkább emlékeztetnek a Medgyessy-kormány időszakára, mint azokra a várakozásokra, amelyeket Gyurcsánnyal kapcsolatban megfogalmaztak. A másik, ami az adatokból kiolvasható, hogy a miniszterelnök hibái lecsapódnak a közvéleményben. Az elszólásai és az azokat követő bocsánatkérések nem erősítették a táborát. Ezen túl az adatokból többet nem lehet kiolvasni, hiszen „fenyegetően” nagy azoknak a száma, akik nem választanak pártot, vagy nem árulják el pártpreferenciájukat. A választási kampányban az ő megjelenésük teljesen átrajzolhatja az erőviszonyokat.


Giró-Szász András politikai szakértő: Két közvélemény-kutató cég adatait általában nem célszerű összehasonlítani, minden cég másként készíti ugyanis méréseit. Ráadásul a Gallup és a Medián kutatásaiban a hibahatáron belüli elmozdulások tapasztalhatók, amit nehéz véleményezni. Az mindenesetre egyértelmű: nem hozott alapvető változást a pártok versenyében a március. A két nagy párt közötti különbség okát abban látom, hogy februárban a Fidesz, illetve annak elnöke kommunikációs szempontból újszerűt produkált, erre példa Orbán évértékelője vagy akár a Nemzeti Konzultációs Testület létrejötte. Eközben a Gyurcsány-imázs megjelenésével indult folyamat megtorpanni látszik. A miniszterelnök népszerűségvesztését befolyásolhatta a felmérések idején zajló gazdademonstráció, elszólásai és az, hogy nyilvánosságra kerültek a tavalyi államháztartási hiány kozmetikázását célzó intézkedések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.