Politikai diktátumok jogi köntösben?

A távol tartási törvény tervezetét a napokban visszaadta a kormány az igazságügyi tárcának. Tavaly szeptemberben maga a minisztérium vonta vissza a parlamenti tárgyalás megkezdése után a törvényjavaslatot. A szaktárca most már a harmadik változatot dolgozhatja ki. Készül a kábítószertörvény javított szövege is – az Alkotmánybíróság május 31-ig adott haladékot a rendelkezések megfogalmazására. A jogszabály-előkészítés központja, az Igazságügyi Minisztérium súlyos gondokkal küzd, válságba került a törvényalkotás.

2005. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feltűnően kerüli a nyilvánosságot az igazságügyi tárca. Amióta az új miniszter tavaly decemberben bejelentette, hogy kiiktatják a hazai jogrendszerből a kétharmados törvényeket, s erről ez év végéig tervet tesznek le az asztalra, a minisztérium szinte minden őt érintő kérdésben hallgat. Egyedül a nép ügyvédje kivétel, akire nincs szükség, meg a hosszú távú jogalkotási program, amelyet a rendszerváltozás után indítottak el, és csak a következő ciklusban fejeznek be az akkori jogalkotók.
A jogalkotás válsága
Szóval semmi konkrét és semmi aktuális. Nem is csoda. A jogalkotás alkotmányos válságban van. Ez főként annak a következménye, hogy az igazságügyi tárca – a törvényhozás központja – a Medgyessy-kormány létrehozásakor vegyes irányítás alá került. Bárándy Péter a szocialista kötődésű Hajdú Attila ügyvédet szerette volna kineveztetni politikai államtitkárnak. Beletörődött azonban abba, hogy a posztot az SZDSZ kapta meg.
Már a kezdet kezdetén látható volt, hogy rossz irányba haladnak a dolgok. A miniszterelnök ügynökmúltjának nyilvánosságra hozatala után a tárcánál egy SZDSZ-es szakértői csapat hozzálátott az úgynevezett ügynöktörvény kidolgozásához. Ebből nem lett jogszabály, viszont a jogalkotási folyamat kikerült az igazságügy felügyelete alól. Bőhm András SZDSZ-es képviselő önálló indítványt terjesztett a T. Ház elé arról, hogy nyilvánosságra kell hozni a rendszerváltozás utáni kormányok tagjainak titkosszolgálati kötődéseit. A Mécs-bizottság ezen országgyűlési határozat alapján végezte dicstelen tevékenységét. Hogy a határozat megalkotói és végrehajtói milyen súlyos alkotmánysértést követtek el, azt az Alkotmánybíróság (Ab) azzal juttatta kifejezésre, hogy 2003. november 3-án visszamenőleges hatállyal a parlamenti szavazás időpontjától, 2002 júliusától semmisnek nyilvánította a határozatot. Bőhm András ekkor azt mondta: azért találták ki az Alkotmánybíróságot, hogy kijavítsa a jogalkotás hibáit.
Ekkortájt került terítékre a gyűlöletbeszéd betiltása. A Fővárosi Ítélőtáblának az ifjabb Hegedűs-ügyben hozott jogerős ítélete után a koalíciót eluralta a hisztéria. Az SZDSZ képviselőinek a fele ellenezte ugyan a Btk. módosítását, a gyűlöletbeszéd tilalmát azonban 2003 decemberében beiktatták a büntetőkódexbe. A büntetőjogász Bárándy Péter többször nyilatkozta: megtalálták az alkotmányos megoldást, és nem kell attól tartani, hogy az Ab közbelép. Ám nyilvánvaló volt, hogy csupán egy végtelenül primitív megoldást sikerült találniuk, amely a szakmai erőfeszítés minimumát is nélkülözte. A megsemmisítő bírói döntés sem váratott sokáig magára. Bócz Endre miniszteri főtanácsadó akkor azt mondta, úgy gondolták, hogy az Alkotmánybíróság álláspontja fejlődőképes. A bírák azonban ragaszkodtak jól ismert korábbi álláspontjukhoz, és a szólásszabadságot részesítették előnyben.
Visszavont tervezet
A lesújtó ítélet kihirdetésekor már javában zajlott a családon belüli erőszak jogi tilalmát követelő kampány. Bárándy nem értett egyet a civil szervezetek irracionális felvetéseivel, s hangoztatta: nincs olyan hivatalos kimutatás, amely megerősítené, hány naponként hány gyermek és nő válik erőszak áldozatává, ám végül elfogadta a követeléseket. Az úgynevezett távol tartás szabályait a múlt év első felében a parlament elé terjesztette, hogy azután két szocialista képviselő önálló indítványa alapján az év közepén a tárca visszavonja saját tervezetét. Merthogy nem feltétlenül alkotmányos a rendelkezés.
Nem kell jogásznak lenni ahhoz, hogy megállapítsuk, a távol tartás – a brutális apukák időleges elkülönítése – azonos lett volna internálásukkal. Rendőri intézkedéssel távolították volna el őket saját otthonukból anélkül, hogy szabálysértésért vagy bűncselekményért megállapították volna a felelősségüket. Persze elmehettek volna önként is – hangoztatta az intézkedést szorgalmazó civil háttér. Az édesanyjukhoz, a barátjukhoz, a barátnőjükhöz. De lakhattak volna a parkban, munkásszállón, hajléktalanszálláson és akárhol. Hiszen a hazulról elüldözött anyáktól és gyermekektől sem nagyon kérdezi meg senki, jó-e nekik ez az állapot.
Állami kötelességmulasztás
A távol tartás mint a súlyos szociális gondok adminisztratív megoldására tett kísérlet arra mindenképpen jó lett volna, hogy ideiglenesen elfedje: az állam nem képes teljesíteni az élet és a testi épség védelmében őt terhelő alkotmányos kötelességét. Egy csapásra semmiképp sem. Sőt elegendő pénz híján a gyermekvédelem sem tudja maradéktalanul ellátni a feladatait. Most tehát új tervezet készül.
Az ötvenes évekből ismert akarnok szabályozási mód újraélesztési kísérletének lehettünk, lehetünk tanúi az igazságügyben. Politikusi, szakértői, civil csoportok próbálják, próbálták ráerőltetni elképzeléseiket a jogalkotásra és az érintett társadalmi közegre. Az ilyen próbálkozások eddig még semmit nem oldottak meg, de a tapasztalat szerint nem is ez a céljuk. Hanem az, hogy még jobban szétzilálják azokat a viszonyokat, amelyeket – látszólag – rendezni igyekeznek.
Mindezen törekvések látványos terméke, selejtje a drogszabály, amely szintén felülvizsgálat alatt áll. Tavaly decemberben az Alkotmánybíróság ez év május 31-ig adott haladékot az Országgyűlésnek, hogy javítsa ki a büntető törvénykönyv temérdek hibáját. Az igazságügyi tárca most a korrekción munkálkodik, s nincs könnyű dolga. Nem arról van ugyanis szó, amit a rossz rendelkezések egykori sugalmazói hangoztatnak, hogy bűnözők-e a gyerekeink vagy sem. Ez nem kérdés és nem is volt az. Miért lennének bűnözők? A kérdés az, hogy miként lehet a gyermekvédelmet, a droghasználatot a nemzetközi egyezmények szerint, a közbiztonság követelményének megfelelően korrektül szabályozni. Erre kell válaszolnia a minisztériumnak. Politikai diktátumaikat ez ügyben már nem érdemes paragrafusokba foglaltatniuk azoknak, akik azt hitték, hogy bármit megtehetnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.