Túlfűtött lakótelepi kényszerfogyasztók

A távfűtés, noha olcsóbbnak kellene lennie, a gyakorlatban legalább 20-25 százalékkal drágább, mint az egyedi fűtés – nyilatkozta nemrégiben a sajtóban a GKI Energiakutató ügyvezető igazgatója. Hegedűs Miklós megállapítása azonban csak megszorításokkal igaz. Azokban a városokban ugyanis, ahol megtörtént a fűtéskorszerűsítés, már jóval alacsonyabbak a tarifák. Akár 80 százalékos eltérés is lehet a számla végösszegében aszerint, hogy melyik városban lakik a fogyasztó. Mi az oka annak, hogy a nagyobb üzemméretek miatt versenyelőnnyel induló távfűtés drágább az egyedi gázfűtésnél? – erről kérdeztük Dezső Györgyöt, a távhőszakma egyik vezető mérnökirodája, az EGA-NOVA Kft. igazgatóját.

Loppert Csaba
2005. 03. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar távfűtésnek két baja van, az elavult műszaki állapot és a nem kellően átlátható jogi és árszabályozás. Ami az elsőt illeti, mindenki előtt ismert, hogy milyen terhes örökséget cipelünk magunkkal az elmúlt évtizedekből – mondja a szakember, aki a rendszerváltás előtt az Energiagazdálkodási Intézet távhőellátási irodáját vezette. Budapesten például, ahogy nemrégiben megtudtuk egy gazdasági minisztériumi tisztviselőtől, a csepeli és kelenföldi erőművek – amelyek a korábbi évtizedekben a nagy ipari létesítmények mellett csak úgy mellékesen fűtötték a lakótelepeket – kihasználása évi 4500 óráról 2200 órára csökkent. Ennek negatív következményeit valamennyi, ettől a távhőrendszertől függő fogyasztó érzi, annak ellenére, hogy a korszerűsítés ezekben a rendszerekben is javítja az önköltséget. De nem csak az erőművekkel van baj, hiszen az egész hálózat valamennyi pontja elavult. A vezetékek elöregedtek, akárcsak az épületen és lakáson belüli szerelvények és nyílászáró szerkezetek.
Az EGA-NOVA Kft. 1999–2000-ben kiszámolta, hogy – akkori árszinten – 180–200 milliárd forintra lenne szükség a teljes magyarországi távhőellátó rendszer rendbehozatalára. Ez irdatlan nagy pénz, ennyi pénze soha nem lesz az államnak erre a célra – véli a szakember. Egészítsük ki ezt azzal, hogy a házgyári panelépületek és távhőellátásuk felújítása nem csak a magyar politikának és szakembereknek okoz fejtörést. A Heti Világgazdaság (HVG) legfrissebb értesülései szerint egy holland uniós tanulmány nem kevesebb, mint 350 milliárd euróra becsüli a panelépületek felújításához az egész unióban szükséges összegek nagyságát. Ezért aztán nem meglepő, hogy egyesek tőlünk nyugatra is azt javasolják, rombolják le ezeket a betonrengetegeket. Egy ilyen döntés Magyarországon 646 ezer lakásban lakó másfél millió embert érintene közvetlenül. (A HVG adatai szerint a régi uniós országok épületeinek 5, az új tagországokénak 30 százaléka házgyári). Nem véletlen tehát, hogy a panelépületek felújítása nálunk a 90-es évek kezdete óta politikai viharok középpontjában áll. Egyszersmind a magyar politikai és szakmai elit kudarca is, hogy tizenöt év alatt szinte alig sikerült előrelépni a megoldásban. Hiszen a német kormánytól kapott kedvezményes hitel kihasználatlanul maradt, a kilencvenes évek közepétől pedig egymást követik a választási ciklus kezdetén beinduló, majd a ciklus vége felé leállított panelprogramok.
– A németek óriási összegeket költöttek a távfűtés rekonstrukciójára, mígnem ők is rájöttek arra, hogy nincs elég pénzük a teljes felújításra, és csak lépésről lépésre, fokozatosan lehet ezt a feladatot elvégezni – mondja Dezső György, aki egy lengyelországi felmérés nyomán készült grafikonnal támasztja alá: az egyedi mérés és szabályozás bevezetésére lenne kívánatos helyezni a hangsúlyt a korszerűsítésben. A felmérés szerint a lengyel távhőrendszerben a hőtermelés és -szállítás helyén csak minimális különbség van a lengyel és nyugat-európai hőveszteség között a lengyel rendszer rovására. Az igazán jelentős, egyharmadnyi eltérést a fogyasztónál mutatja az ábra. Enynyivel több a hőveszteség az egyedi mérési és szabályozási lehetőséget nem tartalmazó lengyel panellakásokban, mint a mérhető és szabályozható német vagy skandináv megfelelőjükben. Ebben az adatban persze benne van az elavultabb nyílászárók és a kevésbé hatékony szigetelés okozta veszteség is. Az ablakok cseréje azonban olyan sokba kerül, hogy évtizedekig is eltartana, amíg a befektetés megtérül a fűtési díjakban. Többek között ezért Dezső György mindennél fontosabbnak tarja, hogy legelőször – a homlokzatok-födémek és a nyílászárók cseréjét megelőzően is – lássák el a radiátorokat az egyedi mérést és szabályozást lehető tevő úgynevezett költségosztókkal és termosztatikus szelepekkel. Ez persze pénzbe kerül, az úgynevezett egycsöves, átfolyós rendszereknél pedig átkötő szakaszt is be kell építeni. A munka azonban egy-egy fogyasztónál egy nap alatt elvégezhető, és bőségesen rendelkezésre állnak a szükséges kapacitások is. A távfűtéses lakások egyötödében egyébként már elvégzett munka nem igényel központi költségvetési forrást sem, finanszírozásuk megoldható a távfűtési díjakba beépített mintegy 1,5–2 százaléknyi elkülönített fejlesztési forrással. Ráadásul nemcsak a kis lépések politikája, hanem egyéb szempontok is az egyedi mérés és szabályozhatóság mellett szólnak – mondja a szakember. – „Mert mégiscsak furcsa, hogy a harmadik évezredben „eszi nem eszi, nem kap mást” alapon rákényszerítik a fogyasztót arra, hogy olyan szolgáltatást fogadjon el, aminek semmi köze nincs a szükségleteihez. Hogy míg a tizedik emeleten 30 fok van, addig a földszinten csupán 17. Hogy kifizesse annak a hőnek az árát is, ami „ablakszabályozással” távozik a szabadba, mert olyan melege van, hogy kénytelen kinyitni az ablakot. Hogy uniformizált egyentarifát fizessen az a földszinten lakó fogyasztó is, aki kénytelen borsos áru villanykályhával „ráfűteni”, hogy ne fázzanak meg a gyermekek. Néha az az érzésem, a bábolnai csirkekeltetőben vagy egy állattartó telepen több joga van az állatnak, mint egy lakótelepi kényszerfogyasztónak – fogalmazza meg nagyon találóan a véleményét Dezső György.
A jámbor kívülálló persze csak csodálkozik: ha ilyen könnyű felszerelni a költségosztókat és radiátorszelepeket, és az jelentős megtakarítással jár, továbbá jelentős mértékben növeli a fogyasztó komfortérzését, akkor miért nem tették ezt már meg mindenhol az elmúlt tizenöt évben? – Roppant egyszerű a magyarázat – kapom a választ – némelyik hőszolgáltató azt mondja: őt nem érdekli a fogyasztó, mert ő épületeket fűt. Neki van egy elszámolási mérője a hőközpontban, és hogy azon belül mi történik, az nem érdekes. Nos, én úgy gondolom, piacgazdaságban ilyen nincs. Másfél évtized kevés volt a távfűtő szakmának arra, hogy felkészüljön a piacgazdaság szabályaiból. A zöldséges sem mondhatja azt, hogy engem nem érdekel, ha fagyott a krumpli. Egyszer rásózhatja a vevőre, de az legközelebb már máshol fog vásárolni.
Sokan arra hivatkoznak: a távfűtés helyzete más, mint a nemzetgazdaság többi szektoráé. Itt a szolgáltató monopolhelyzetben van, azt csinál, amit akar. Ezért – hogy ne tegye ezt – akár rendelettel is kényszeríteni lehet arra, hogy ne legyenek túl magas árai. Beszélgetőpartnerem azonban nem híve annak a módszernek, amikor „egy kisdobos kidobolja a faluban” a távfűtés árát. A piactól idegennek tartja, hogy a termelői árakat hatóságilag maximálják. A tapasztalat azt mutatja – állítja –, hogy ott, ahol a szolgáltató versenyre van kényszerítve, mindig alacsonyabbak lesznek az árak a korábbi, akár hatóságilag megszabottaknál is. Nem kell feltétlenül eladni, vagyis privatizálni a távhőszolgáltatást, hanem versenyeztetni és bérbe vagy koncesszióba kell adni – véli. Az önkormányzatok akkor járnak el helyesen – és erre már számos jó példát is lehet találni –, ha bevonják a vállalkozói tőkét a távfűtési szolgáltatásba. Így el lehetne kerülni azokat a vádakat, hogy gyakran ötlettelen, piaci versenyre képtelen politikai kinevezettek vezetése alatt álló önkormányzati monopóliumoknak vannak kiszolgáltatva a hőfogyasztók. Ám addig, amíg ide eljutunk, még számos tennivaló van. Szükséges például a távhőszakma feltételeit körültekintően rendező jogi szabályozás megteremtése, egyebek mellett a koncessziós törvény világosabbá tétele.
Marad azonban az a kérdés, hogy miként lehet a fogyasztók jövedelmét olyan szintre emelni, hogy ne jelentsen irreálisan magas terhet a számla kifizetése, és ne kelljen a lakónak a kilakoltatástól tartania, ha nem tudja fizetni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.