Zárt osztály

A nagy alapterületű kiskereskedelmi eladóhelyek terén elérjük az uniós átlagot. Ám a piac korántsem telített, s aggodalmat keltenek az újabb üzletláncóriások, amelyek az uniós csatlakozást kihasználva invázióra készülnek. Ugyanakkor az izraeli Plaza Centers a nyáron adta el tizenkét magyarországi plazáját, most pedig előszerződést kötött a négy megmaradt bevásárlóközpont értékesítésére.

Csákó Attila
2005. 03. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ám az effajta tranzakciók meglehetősen ritkák a mai magyar piacon. Inkább rohamléptekkel jönnek a „stripmallok”, amelyekben rekordnagyságú, két-háromezer négyzetméteres egybefüggő üzleteket is kialakítanak. Leginkább az amerikai Wal Marttól tart mindenki, amely a rossz nyelvek szerint gyakorta él a beszerzési ár alatti értékesítéssel. Nemrég röppent fel az a hír is, hogy bevásárlóközpontot épít Érden és Veszprémben a Center Invest Kft., az osztrák Stop. Shop. Center Services GmbH & Co. KEG magyarországi leányvállalata. Az egyenként négymilliárd forintos beruházással megvalósuló központokat várhatóan 2005 augusztusában adják át. Az osztrák vállalat 2002-ben nyitotta meg Budapesten az első bevásárlóközpontját Stop. Shop. néven, amelyet 2003-ban és 2004-ben két újabb követett a fővárosban. A beruházó most elérkezettnek látta az időt arra, hogy vidéken is megtelepedjen. A cég tervei között újabb bevásárlóparkok létesítése szerepel Tatabányán, Győrben, Székesfehérváron, Vácon, Kaposváron és Nyíregyházán.
Természetesen más társaságoknál is készülnek tervek, így a kiskereskedelem további koncentrációjára lehet számítani. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára arról tájékoztatott, hogy e pillanatban a nagy alapterületű kereskedelmi egységek a magyarországi piac 35–40 százalékát uralják, ezermilliárd forint feletti árbevétellel. A több mint száz nagy alapterületű bevásárlóközpont és hipermarket (élelmiszerek mellett iparcikkeket is egy térben kínáló létesítmény) s a megközelítően ugyanennyi szakáruház (közülük az OBI adta át az első üzletet) mintegy 2,5 millió négyzetmétert foglal el az országban, amelyből valamivel több mint másfél millió a bevásárlóközpontok, körülbelül egymillió pedig a hipermarketek alapterülete. Így a nagy alapterületű kiskereskedelmi egységek egy lakosra számított négyzetméterét véve hazánk lassan eléri az uniós átlagot. Ami döbbenetes adat, hiszen míg Nyugat-Európában a hetvenes évektől terjednek az efféle létesítmények, addig hazánkban 1996-ban startoltak a beruházók. A negyedszázados lemaradást nyolc esztendő alatt sikerült behozni. Igaz, az első ilyen objektum, a Flórián 1976-ban épült, majd következett a Sugár; ám a bevásárlóközpontok csak 1996 második felében kezdtek ugrásszerűen szaporodni, amikor megnyílt a Duna Plaza és a Pólus Center. S úgy tűnik, a fejlesztésekben nincs megállás – a plazák térnyerése tovább folytatódik. Mára 50 üzletközpont és 64 hipermarket működik a piacon, a beruházások összértéke meghaladja a 610 milliárd forintot. Az objektumok megtérülési ideje hat–tíz év, így az első beruházások mostanság fordulnak nyereségesre. Ilyen invesztíció infrastruktúra-fejlesztéssel is jár: a plazák, hipermarketek környékén többek között utakat is építenek.
A bevásárlóközpontok különböznek a hipermarketektől és a szakáruházaktól, hiszen e létesítményeket nem kereskedelmi cégek építik és üzemeltetik, hanem ingatlanfejlesztő társaságok, amelyek bérbe adják a különböző méretű üzlethelyiségeket. Magyar tulajdonban lévő vállalkozásokat is találunk közöttük, ilyen például az Alexandra könyvesboltokat működtető pécsi székhelyű társaság. A plazába költözéshez persze jelentős tőkeerő szükséges.
A Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége szerint az eddig megépült komplexumok eredményességét mutatja, hogy ezeknek a létesítményeknek csak kis hányada cserélt gazdát az elmúlt években. A legnagyobb ilyen tranzakció az izraeli Plaza Centershez kötődik, amely a nyáron eladta tizenkét magyarországi plazája tulajdonjogát. A társaság a Klépierre egyik leányvállalatával, a Ségécével közösen üzemelteti majd a francia cégcsoport által megvásárolt üzletközpontokat, valamint a Plaza Centers négy megmaradt bevásárlóközpontját.
– Előszerződést már kötöttünk, s jelenleg is tárgyalunk az angol Dawnay Day Europe csoporttal négy vidéki – a soproni, szombathelyi, veszprémi és pécsi – bevárlóközpontunk eladásáról. Az értékesítés várható nagyságrendje 56 millió euró – mondta lapunknak Vadas Vera, a Plaza Centers kommunikációs igazgatója. A francia Klépierre cégcsoporttal létrejött ügylet 285 millió eurós bevételt eredményezett a Plaza Centersnek, amelyből költségeik levonása után 90 millió euró maradt tisztán a vállalatnál. Ennek jelentős részét újabb projektekre, fejlesztésekre fordították és fordítják. Például a balettintézet luxusszállodává alakítására. Ezenkívül a cég tulajdonában maradt még a Dávid-ház, a volt Andrássy-palota is. Mindezek mellett a cég továbbra is az európai és a régiós terjeszkedés híve, és a térség egyik legnagyobb befektetője: elképzeléseik szerint – a Klépierre-hez hasonlóan – jelentős cégcsoportokkal kooperálva mintegy hatvan új bevásárlóközpontot hoznak létre Európában, évente nyolc új bevásárlóközpont építését tervezik. A Klépierre a kontinensen mintegy háromszáz plazát üzemeltet, összértékük 5,2 milliárd euró.
Magyarország a bevásárlóközpontokat tekintve első helyen áll Kelet-Közép-Európában – derül ki az osztrák RegioPlan Consulting legutóbbi elemzéséből. Budapest térségében az egy lakosra jutó elárusítótér egy négyzetméter, ami megközelíti a nyugat-európai mértéket. Most indul a második hullám, a kisebb vidéki városokban – Győrben, Debrecenben, Székesfehérváron – épülnek újabb központok. A további bővülés már inkább szakmai szempontok alapján történik: az élelmiszer-kereskedelemben és a drogéria ágazatában már elfoglalták a vezető pozíciókat, a divatszakmában azonban még jelentős terjeszkedés várható. Ugyanez érvényes az óra-ékszer, az autóalkatrész- és a virágkereskedelemre. A RegioPlan Consulting szakértői azt prognosztizálják, hogy sok Magyarországon megtelepedett vállalat további terjeszkedésbe fog, mivel nagy a különbség a szegényebb vidéki lakosság és a már-már a nyugati színvonalat elérő városi elit vásárlóereje között.
Korábban több szakember azt jósolta, hogy a fővároshoz hasonlóan vidéken is jelentős vevőkört vonnak el a bevásárlóközpontok a hagyományos üzletektől. Úgy tűnik, nem lett teljesen igazuk, s bár vidéken is egyre többen látogatják e központokat, mégsem következett be akkora koncentráció, mint Budapesten. Igaz, ezek a plazák, szakáruházak néhány évnyi fáziskéséssel épültek meg, így lehetséges, hogy csak a jövőben érzékeljük a változást. Budapesten már csak azért is kedveltek a plazák, mert könnyű a parkolás az épületükben vagy mellettük. Vidéken azonban ez nem elsődleges szempont, hiszen a kaotikus fővárosi parkolási helyzethez képest nagyságrendekkel jobbak a viszonyok. Aki pedig a vidéki központokat busszal vagy vonattal közelíti meg, többnyire a belvárosba megy, s nem a település szélére épített plazát keresi. A hagyományos üzleteknek kedvez – legalábbis még egy darabig – a szokás hatalma, a kisvárosi ismertség, valamint a sokszor kedvezőbb árak.
A bevásárlóközpontok átalakítják a lakosság vásárlási szokásait, s ezt a tulajdonosok büszkén hirdetik. Hiánygazdaságból létrejött a fogyasztói társadalom, és honfitársaink közül sokan partnernek bizonyultak ennek ilyen mértékű kiépülésében. Mindent egy helyen! – hirdetik az üzemeltetők. Hangsúlyozzák, hogy a vásárlót légkondicionált épületek várják, nem kell neki esőben, fagyban vagy kánikulában egymástól távol fekvő üzleteket felkeresnie, s szórakozásra is adódik lehetőség.
A karácsonyi ajándékok és étkek utáni hajszában a vásárlók ma már magától értetődően a bevásárlóközpontokat és hipermarketeket célozzák meg, amelyek lassan, de biztosan növelik forgalmukat. Decemberben az átlagos látogatószám akár 40–50 százalékkal is nőhet bennük, ám éves átlagban is itt bonyolítják le a teljes kiskereskedelmi forgalom 25 százalékát.
Jó néhány kisbolt be is zárt a bevásárlóközpontok terjeszkedése következtében – ebben persze a szigorú uniós előírások is közrejátszottak –, igaz, a plazákba települt külföldi cégek között is akad néhány, amely kivonult az országból. (Jó példa erre a francia La Halle divatház.)
Vámos György OKSZ-főtitkár adatai szerint a hazánkban működő több mint százezer kiskereskedelmi vállalkozás 99 százaléka kis- és közepes méretű. „A magyar kereskedelemnek tehát van súlya. Tizenöt évvel a rendszerváltás után, valamivel több mint nyolc esztendővel a plazák beindulását követően, ha sokat veszített is a piaci részesedéséből, de megmaradt. Pedig tíz évvel ezelőtt azt jósolták, hogy a külföldi cégek eltiporják a hazai kereskedéseket” – szögezi le a főtitkár. Vámos György szerint nem a plazák jelentenek veszélyt a magyar tulajdonú cégek számára, hanem az erős feketepiac – amely tönkreteszi például a magyar ruhaipart –, valamint az önkormányzati bérlemények. Előfordulnak olyan esetek, hogy a kereskedő fejleszti az üzletet – például galériával bővíti a helyiséget –, mire az önkormányzat megemeli a bérleti díjat, mondván, hogy nagyobb lett az eladóhely alapterülete. Holott a bérlő saját költségén hajtotta végre a fejlesztést. Kiszolgáltatott helyzetbe kerül, hiszen a tulajdonos nem fizeti ki neki a beruházás értékét, s ha felmondja a bérleményt, odavész a befektetése. Vámos György szerint éppenséggel támogatni kellene a kis cégeket, s az önkormányzatoknak is ez az érdekük, hiszen helyi adót fizetnek, munkahelyet teremtenek (így kevésbé vándorol el a lakosság), színesítik a kínálatot.
Nyugat-Európában évente 0,5–1 százalékra tehető a nagy alapterületű kereskedések térnyerése – tehát ott is növekszik a piac koncentrációja –, ám hazánkban ennél nagyobb növekedésre lehet számítani. Szakértők szerint a nagy számok ellenére a piac még korántsem telített, erre bizonyíték a jelenleg is zajló számos fejlesztés, illetve tervezett projekt. Általános aggodalmat keltenek a piacon az újabb üzletláncóriások, amelyek egyes feltevések szerint invázióra készülnek. Leginkább az amerikai Wal Marttól tart mindenki, amely az év minden napján vevőcsalogatóként egy-egy terméket kínál rendkívül alacsony áron, az élelmiszereket pedig gyakran több száz holdas saját birtokain termelteti meg. Ha a cég hazánkba jön, vélhetően megveszi valamelyik legnagyobb üzletláncot, amely akár a Tesco is lehet. Szakértők szerint a Wal Mart padlóra küldheti a tőkeszegényebb vállalkozásokat.
A fejlesztések terén tehát nincs megállás, a kérdés csak az, hogy hol a határ.



Románia – Magyar kölcsönből
L. Cs.

Keleti szomszédunknál még csak készülődnek a plazaépítésekre. A késlekedés a tőkeerős román befektetők hiányának, a külföldi vállalkozók óvatosságának, valamint a csekély vásárlóerejű fogyasztóknak tulajdonítható.
Az első igazi bevásárlóközpont a fővárosban épült 2000-ben Bucuresti Mall néven. A jórészt török, de magyar kisebbségi tulajdonost is felvonultató konzorcium negyvenötmillió dollárból építette fel az üzletközpontot, amely hamar a sznobok és a fiatalok kedvenc helye lett. Miközben a plazabefektetés megtérülési ideje világszerte legalább hat–tíz év, többéves monopolhelyzete miatt az első bukaresti üzletközpont várhatóan az átlagosnál hamarabb megtermeli a befektetett pénzt. Konkurenciával csak karácsony óta kell számolnia, akkor adták át ugyanis a második üzletközpontot. Romániában inkább az egy cég nevén futó hipermarketek (Metro, Cora, Carrefour) terjedtek el, amelyek mellett kisebb üzletek nyílnak meg.
Erdély első plazáját Medgyessy Péter barátja, a nagyváradi Alexandru Mudura építette fel. A huszonkétezer négyzetméter alapterületű nagyváradi Lotus Market tető alá hozásához magyarországi bankkölcsönt használt fel a cég, s amint később kiderült, a Kulcsár Attila által elsikkasztott pénzből is jutott neki. (A volt bróker különben hosszú ideig a Lotus felügyelőbizottságának a tagja is volt.) A kolozsvári plazaépítést Gheorghe Funar korábbi polgármester akadályozta meg, Temesváron pedig a Iulius Group elnevezésű román gazdasági csoport épített hetvennégyezer négyzetméter alapterületű bevásárlóközpontot huszonötmillió dolláros beruházásból.



Szlovákia – Két fecske csinál nyarat
Neszméri Sándor (Pozsony)

Aki azt állítja, hogy Szlovákiában dúl a plazaláz, az enyhén túloz. Inkább csak plaza-hőemelkedés észlelhető. Ugyanis összesen két szórakoztató- és bevásárlóközpont működik, mindkettő a fővárosban. Tény azonban, hogy mindkettőnek nagy a látogatottsága, a fiatalok körében már a „plazaturizmus” jelei is felfedezhetők: vidékről sokan – döntően középiskolások – jönnek hét végén autóbusszal a fővárosba, hogy reggeltől estig nézelődjenek, szórakozzanak a Polus City Centerben, illetve az Auparkban.
Mert erről a két központról van szó. A Polus City Center volt az úttörő, a magyar TriGránit Rt. szlovákiai leányvállalata fogott hozzá az építéséhez 1999-ben, Meciar bukását követően. A Pozsony-Újvárosban található épületegyüttes átadására annak idején az egész szlovák kormány kivonult. A TriGránit vezetői akkor azt ígérték, Kassán is építenek Polust, valamilyen okból azonban elmaradt a beruházás. A fővárosi vállalkozás azonban sikeresnek bizonyult, olyanynyira, hogy hazai befektetői köröket is inspirált.
A Bizniss Center Bratislava befektetői társaság, amelynek legnagyobb részvényese a Szlovák Gázművek Rt. lett, a XVIII. századig nyúlt vissza ötletért. Akkor a Duna jobb partján, a várral szemben 25 hektáros területen alakítottak ki kulturális-szórakoztató parkot, ahol később kirakodóvásárokat is tartottak. Az Aupark – ahogy akkoriban hívták a mai Janko Král parkot – a XIX. században a pozsonyiak kedvenc találkozóhelye lett. Erre alapoztak a mai Aupark eltervezői, amely ugyancsak a Duna jobb partján épült fel, s 230 eladóhely mellett 12 mozihelyiség és számtalan vendéglő, falatozó áll az ide látogatók rendelkezésére, akiknek száma egyre nő.
Hogy a két fecske mikorra vált ki igazi plazalázt Szlovákiában, nem tudni. Tény azonban, hogy mindkét központ sikeres, nyereséges, várható hát a számuk növekedése. Több városi önkormányzat keres már beruházót ilyen célra, az építkezési telket akár ingyen is a vállalkozó rendelkezésére bocsátanák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.