Akadozik a vasút reformja

Nem tartható a teherszállítás liberalizációjának eredeti ütemterve, amiről még tavaly év végén határozott a gazdasági és közlekedési tárca. A Magyar Vasúti Hivatal egyelőre nem alakul meg. A magyar vasúti piac az Európai Unió bővítése miatt nagy lehetőséget jelenthet a fuvarozó cégeknek, ennek ellenére napirenden szerepel az áruszállítás privatizációja, ami az európai nagy vasutaknak kedvez.

Putsay Gábor
2005. 04. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz feladatnak tűnik az államvasútnál a hatósági és üzletviteli funkciók különválasztása. Ennek keretében egy MÁV Rt.-n kívül működő szervezeti egységbe vinnék át azokat a feladatokat – így például a pályaüzemeltetéssel kapcsolatos díjpolitikát –, amit az államnak kellene ellátnia. A MÁV Rt. elnök-vezérigazgatója, Gaál Gyula, illetve Antal Dániel, a liberalizáció levezénylésével megbízott miniszteri biztos a napokban megállapodott arról, hogy a MÁV szervezeti egységeit átvilágítják. Ez azonban még nem elegendő a vasúti teherszállítás tényleges liberalizációjának megkezdéséhez.
Az eredeti tervek szerint áprilisban kellene létrehozni az önálló hatósági egységként működő Magyar Vasúti Hivatalt, erről azonban még döntés sem született, és információink szerint a költségvetésben sem különítettek el ehhez forrást. Az átalakítások megkezdésének előfeltétele, hogy az árufuvarozási üzletágtól és a pályavasúti üzletágtól elkerülnének bizonyos döntési jogosítványok, a hatósági feladatokat
a jogi reformig a liberalizációval megbízott miniszteri biztos irányítaná. Antal Dániel vasútszabályozásért felelős miniszteri biztos lapunk megkeresésére elmondta: egyelőre a szervezeti egységek sem tartoznak hozzá, költségvetése sincs, így jelenleg egyedül dolgozik a liberalizáción. Hozzátette ugyanakkor, hogy az eredeti ütemterv nehezen tartható, hiszen a feltételeket március elején kellett volna véglegesíteni.
A máig rendezetlen helyzet miatt a közelmúltban létrehozott Vasúti Pályakapacitás Elosztó Kft. nem képes feloldani az infrastruktúra-üzemeltetők és a pályahasználók közötti konfliktusokat. Hazánk már tavaly megnyitotta vasúti pályakapacitásának húsz százalékát, így ezeket a vonalakat már használhatják magántársaságok is, ez a piac azonban a gyakorlatban nem működik. A kis cégeknek problémát jelent az egyeztetés a monopolhelyzetben levő MÁV-val, a nagyok, így az európai vasutak pedig egyelőre kivárnak. A jelenlegi gyakorlat szerint ugyanis a vasúti fuvarozást bonyolító magáncégnek előbb a pályakapacitás elosztójával kell megállapodnia a használatról, illetve a díjakról, majd a MÁV árufuvarozási üzletágával is szükséges egyeztetnie. Az iparvágányokra, rakodókra ugyanis nincs ráhatása a pályakapacitásért felelős szervezetnek. Így fordulhatott elő legutóbb az az eset, hogy egy hazai magánvasút szénszállító vonata kilenc nap alatt tette meg a 170 kilométeres távolságot.
A társaság mindmáig a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH) várja az ügy rendezését, mivel szerintük a MÁV visszaélt gazdasági erőfölényével. A MÁV viszont állítja: a magánvasút vezetői nincsenek tisztában a vonatkozó előírásokkal. Antal Dániel elmondta: amíg a Magyar Vasúti Hivatal nem kezdi meg működését, addig egy magánvasútnak a konkurenciával, jelen esetben a MÁV-val kell megállapodnia az infrastruktúra-használati kérdésekről, ráadásul gyakran nem is a pályavasúti, hanem az árufuvarozási üzletággal. Ezt a megoldást ráadásul az idevonatkozó EU-irányelv is tiltja. Ezért elengedhetetlen, hogy átalakuljon a MÁV Rt. belső szervezete és a vezetők hatáskörének megosztása; az idén az Országgyűlés elfogadja a vasúti törvényt, hogy létrejöjjön a Magyar Vasúti Hivatal. A GVH csak utólag és bizonyos ügyekben tudja szankcionálni azokat a jogsértéseket, amiket a hivatal előzetesen megakadályozna.
Abban az esetben, ha felfut a hazai vasúti piac, a fuvarozók jelentős összegeket fizetnek pályahasználati díjként az üzemeltetőnek. A magyar nemzeti infrastruktúra (pálya és pályaudvarok) használatának költségei akár a fuvardíjak negyven százalékát is kitehetik, ami komoly bevételeket jelenthet az üzemeltetőnek, vagyis az államnak. Magyarország számára kedvező lehet, hogy Bulgária és Románia 2007-ben az EU egységes piacához elsősorban vasúton csatlakozhat. A bővítéssel ugyanis olyan távoli részpiacok kerülnek az EU-ba, amelyeket vasúton érdemes megközelíteni, hiszen a jelenlegi úthálózat nem bírná a megnövekedő forgalmat. Az új tagállamok legnagyobb városaiba pedig még hosszú időn át nem vezet autópálya. Ahhoz, hogy a forgalom áthaladhasson Magyarországon, egyrészt rendezni kell a szabályozási rendszert, jövőre pedig el kell készíteni a 2007. évi menetrendet.
Nagy kérdés azonban, hogy a jelenleg monopolhelyzetben levő MÁV árufuvarozási üzletág milyen helyzetben lesz a piac tényleges megnyitása idején. A vasúti árufuvarozás jelenleg eredményesen működik, a kormány tervei szerint viszont ezt a részleget is privatizálnák. Ebben az esetben a MÁV szerepét átveszi a befektető, és számítani lehet arra, hogy a hazai tranzitfuvarpiacon majd az európai nagyvasutak osztoznak. Igaz, a pályahasználati díjak az országban maradnak, amennyiben a jövőben is az állam felügyeli a hálózatot. A gazdasági és közlekedési tárcánál ugyanakkor nem titkolják azt sem, hogy az európai jogszabályok átvétele, a hatósági díjak és a hozzáférési szabályok rendezése a MÁV árufuvarozási üzletágának piaci értékét is jelentősen megemelné.



A felügyelőbizottság mégsem vizsgálódik. A MÁV Rt. felügyelőbizottsága a korábban tervezettel szemben nem folytat külön eljárást az elővárosi motorvonattender ügyében, hanem a közbeszerzési döntőbizottság majdani határozatát veszi alapul. A több mint százmilliárdos üzletet jelentő MÁV-tenderen vesztes Bombardier március 25-én fordult a közbeszerzési döntőbizottsághoz. A cég indoklása szerint kedvezőbb ajánlatot adott a vasúttársaságnak, mint versenytársa, a Stadler-Ganz Transelektro konzorcium. A vizsgálat lezártáig a döntőbizottság megtiltotta a szerződéskötést. Az ügyet április 19-én tárgyalják, a bizottság várhatóan május 2-án hoz határozatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.