Állami forrásból magánsztrádát?

A költségvetés, valamint az államháztartás lehetőségeit meghaladó erőltetett autópálya-építéssel és a tervezett PPP-projektekkel a kormány olyan eladósodási pályára állítja a magyar gazdaságot, amit később sem a várható éves növekedés, sem pedig a beáramló tőke nem ellensúlyoz. A kötvénykibocsátással reális a veszélye annak, hogy az autópályák nem az állam tulajdonába kerülnek vissza.

Putsay Gábor
2005. 04. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy jellemezhető a fiskális politika, mint egy csődben levő vállalat menedzsmentje, amely időzavarban van – szakértők szerint így minősíthetők az autópálya-építéssel kapcsolatos jelenlegi finanszírozási módszerek. Az MSZP– SZDSZ-koalíció megalakulásakor nem mondott le arról, hogy 2006 végéig 431 kilométer autópályát épít az országban. Viszont a program beindítása után bő egy évvel kiderült, hogy a terv meghaladja a költségvetés lehetőségeit. Így olyan megoldást választottak, ami hoszszabb távon veszélyezteti az államháztartást.
A Nemzeti Autópálya Rt. a napokban bankhitelből azt a 125 milliárd forintot utalta át a költségvetésnek, amit tavaly már kifizetett az átadott autópályákat építő cégeknek. Az autópálya-társaság az idei munkák finanszírozásához 158 milliárd forint hitelt vett fel a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-től. A kamat- és bankköltséggel növelt 383 milliárd forintos összeget viszont a pénzintézet felé az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-nek kell viszszafizetnie, amit a társaság kötvénykibocsátás útján befolyó öszszegből kíván teljesíteni. A kötvényekért kapott pénz fennmaradó összegéből pedig a folyamatban levő, összességében 197 kilométer hosszú útépítést finanszírozná az autópálya-társaság. A kötvényekre az állami költségvetésből fizetendő éves rendelkezésre állási díj nyújt fedezetet, azaz végső soron az adófizetők vállalják majd át a tranzakciók költségeit. Ráadásul jelenleg két koncessziós autópálya épül, amelynek költségei jelentősek: az M5-ös autópálya üzemeltetőjének és továbbépítőjének idén 22,9 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet az állam a költségvetésből, az M6-os sztrádáért 2006-tól évente 6-8 milliárd forint terheli a büdzsét.
Az ÁAK Rt. mintegy 690 milliárd forint bevételt remél a kötvénykibocsátásból, a tőkepiaci tanácsadó várhatóan októberben dönt a kibocsátás formájáról. Az ÁAK visszaváltható és tulajdonosi kötvényt egyaránt kibocsáthat. Előbbi esetben az autópálya-társaság viszszafizeti a kötvény értékét, illetve az ígért hozamot. A tulajdonosi kötvénynél az alaptőkét nem, csak az ígért hozamot fizetik vissza a futamidő alatt. Ha tehát az állam nem vásárolja vissza a kötvényeket, az autópálya-hálózat jelentős része – 263 kilométer – más tulajdonba kerül. Ellenben a kötvények tulajdonosainak a futamidő alatt jelentős hozamot kell fizetni, így az adózók olyan terhet vállalnak, ami végül kikerül az állam tulajdonából.
Fennáll a veszélye ugyanakkor annak is, hogy a rendelkezésre állási díjak fizetése sem lesz zökkenőmentes, egyrészt az államháztartás jelenlegi állapota, másrészt az eladósodás további növekedése miatt. A kormány ugyanis olyan eladósodási pályára állította a gazdaságot, amit sem az éves növekedés üteme, sem pedig a beáramló külföldi tőke nem tud majd ellensúlyozni. Az adózók nem csak az állami és koncessziós autópálya-építésért fizetik majd az indokoltnál nagyobb öszszegeket, a kormány magántőke bevonásával tervezi a jelentősebb ingatlanfejlesztési projekteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.