Bolond május

A francia guillotine pengéje, a vétó lehetősége még öt hétig ott függ az unió alkotmányos szerződése fölött. Vajon lecsap-e majd az adott pillanatban, másvilágra küldve a tervezetet? – ezt latolgatják szerte Európában, ahol az egész uniót válságba taszító fejleményektől félnek. Mindenesetre Brüsszelben nagy titokban mentő ötletek születnek, tervek készülnek. Ám a veszély egy francia jóváhagyás esetén sem hárulna el: utána következnek majd más országok – Hollandia, Dánia, Lengyelország, Csehország, Portugália, Írország, Luxemburg és talán Nagy-Britannia – népszavazásai.

Pósa Tibor
2005. 04. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legalább a könyvesboltosoknak jól megy! A Franciaországban eladott húsz legnépszerűbb könyv listáján öt olyan mű szerepel, amely jobb időkben ott porosodna valahol a hátsó polcon. A bestsellerek között ilyeneket találunk: Európai alkotmány – Szavazzunk a tények tudatában, Az európai tökély kritikus kézikönyve vagy a Megtanultam az alkotmányt olvasni, amely szótár formában jelent meg. A brosúrák, füzetecskék mind leegyszerűsítve próbálják elmagyarázni az olvasóknak az európai alkotmánytervezet lényegét ilyen vagy olyan nézőpontból. A megvásárolt milliós példányszám mögött a megértés vágya húzódik meg: felfogni azt, hogy miről is döntenek a franciák a május 29-i népszavazáson. Ami meglepő: ez a tudásszomj egyáltalán nem a kérdésre igennel szavazók táborát növeli, hanem a tervezetet elvetők számát gyarapítja.
Chirac elnöknek általában nincs szerencséje, ha kikéri a francia nép véleményét, példa erre a parlament 1997-es balul sikerült feloszlatása. Pedig most választhatott volna másképp is: a nemzetgyűlés két házának együttes versailles-i ülésén megszavazták volna a képviselők és a szenátorok a tervezetet. Ehelyett most a közvélemény-kutatásokban másfél hónapja a tervezetet elutasítók vezetnek, s többen joggal kérik számon az elnökön, miért nem választotta az említett egyenes utat, de akadnak, akik továbbmennek: ha mindenáron ragaszkodik a népszavazáshoz, azt a nemzetgyűlési voksolás után is – mintegy azt megerősítendő – le lehetett volna bonyolítani. A képviselők kiállása az európai alaptörvény mellett valószínűleg olyan hatást gyakorolt volna a szavazópolgárokra, hogy most nem kellene a május végi népszavazás kockázataival számolni.
Chirac nagyon bízik népében. Egyrészt a 2002-es elnökválasztási ígéretéhez tartja magát, akkor ugyanis azt hangsúlyozta, hogy ilyen nagy jelentőségű kérdésekben gyakrabban kell élni a népszavazás intézményével. Külön kitért az európai alkotmányra, amelyről szerinte a nemzetnek kell kimondania a döntő szót. Külső erők is hatottak rá, ugyanis egy éve Tony Blair bejelentette, hogy kikéri a britek véleményét az európai alkotmányról. „Ne hagyjuk meg a briteknek az esélyt, hogy ők mondjanak elsőként nemet az alkotmányra!” – szólt már akkor cinikusan az ellenzők francia tábora.
Miért alakult ki Franciaországban a referendum lebonyolítása előtt alig egy hónappal a már-már politikai válság határát súroló helyzet? Az európai alaptörvényt elutasítók aránya fokozatosan nő. Most legalább fél tucat közvélemény-kutató cég szerint 54 százalékon áll a nemet mondani készülők aránya. A népszavazáson a lakosság mintegy 70 százaléka részt kíván venni. Az ellenzők többsége úgy véli, hogy elutasítás esetén újra lehet tárgyalni az alaptörvényt Franciaország és a brüszszeli szervezet között.
Az Európai Unió egyik alapítója, a szervezet egyik motorja lesz az, amely elsőként elveti a korábbi államelnöke vezetésével kidolgozott alkotmánytervezetet? Franciaország maga fogja lerombolni az Európai Egyesült Államokról szőtt álmot?
Világvége, de legalábbis káosz, válság, katasztrófa – az Európai Unió székhelyének brüsszeli folyosóin ilyen vélemények hallhatók a legrosszabb lehetőséget boncolgatóktól. A francia nem táborának hívei nem látják ilyen elkeserítőnek esetleges győzelmük következményeit: „Egyesek szerint elszárad a gabona a földeken, bubópestis tör ki, örök éjszaka kezdődik. Ezzel szemben semmi különös nem fog történni, ugyanúgy élünk tovább, mint eddig. Május 30-án is felkel majd a nap. Később pedig újból előveszik Brüsszelben az alkotmányt, és ha egyszer el akarják fogadtatni, figyelembe veszik azt, hogy miért mondtak rá nemet a franciák.”
Az igen melletti kampány kezdettől fogva elhibázott volt. Azt, hogy az államfő is beszállt a küzdelembe, egy közleménnyel tudatták. Legalább a közelmúlt eseményeiből tanulhattak volna: 2002-ben Lionel Jospin szocialista párti vezető kezdte úgy elnökválasztási hadjáratát, hogy arról világ az AFP hírügynökségnek küldött faxból értesült. Meg is lett az eredménye, Le Pen, a francia nemzeti oldal jelöltje legyőzte a választások első fordulójában. Ilyen erőtlenül nyitott kampányt követően ne is csodálkozzunk, hogy állandóan az ellentábor után kell loholniuk. Teljesen átengedték az ellenfélnek a döntést, hogy milyen politikai terepen, milyen témákban csapjanak össze. Az igen hívei nem képesek diktálni sem a megvitatandó kérdéseket, sem a ritmust.
Ehhez az is kellett, hogy a baloldal meghasonuljon. A francia Szocialista Párt kényelmesen hátradőlt, miután tavaly év végén 60 százalékkal megnyerte a párton belüli szavazást az európai alkotmányról. A volt miniszterelnök, Laurent Fabius és csapata nemet mondott a tervezetre, a pártvezetés viszont, élén Francois Hollande első titkárral, támogatta. A vezetőség álláspontja győzött, így nyugodtan várták a népszavazást, csakhogy azzal nem számoltak, hogy nincs olyan karizmatikus vezetőjük, mint a néhai Francois Mitterrand. A tagság soraiban nem nyugodtak meg a kedélyek: a szocialisták 55 százaléka s az egész baloldal 61 százaléka a nemet mondani készülők táborát erősíti.
Ennek több oka van: egyrészt, ha a baloldalon kell elmagyarázni Európa előnyeit, az a bikkfanyelv különböző dialektusaiban történik, ami mindenkit elriaszt a témától, másrészt a baloldali szavazók csak 2007-et, a következő elnökválasztás időpontját látják. 2002-ben, a Chirac–Le Pen párviadal második fordulójában sikerrel meggyőzték a baloldalt, hogy a „kisebbik rosszra”, Chiracra adják szavazatukat, de most, hogy döntésükön nem a demokrácia sorsa múlik, nehéz elmagyarázni nekik, miért kellene szavazatukkal ismét Chiracot erősíteniük.
*
Inkább szavazzuk le őt is, a kormányát is, ne szerezzünk neki nyugodt álmokat! – így gondolkodnak sokan a baloldalon. És vannak olyan politikusok, akik meglovagolják ezeket az érzelmeket. Szinte csoda, hogy a francia szocialisták eddig el tudták kerülni a pártszakadást. Egyetlen reményük, hogy véleményt nyilvánít a volt kormányfő, Lionel Jospin. Őróla nem állíthatnák a baloldali választók, hogy Chirac-párti. Ha viszont mégsem veti bele magát a kampányba, akkor a szakértők szerint a nem győzelmének két vesztese lesz: Chirac elnök és a Szocialista Párt.
A nempártiaknak az alkotmányos szerződés túl liberális, kevéssé szociális, magyarán a bankárok és nagyvállalkozók Európáját teremti meg. A dolgozók továbbra is számolhatnak a gyárak „delokalizálásával” – azaz olyan helyre kerül a termelés, ahol a tulajdonos nagyobb profitra tesz szert –, a munkanélküliséggel, az állami szektor privatizációjával.
„Ha valaki elolvasta és megértette az alkotmányt, az bátran szavazzon igennel” – így buzdítja a franciákat Phillippe de Villiers, az euroszkeptikus EP-képviselő. Nem mindennapi szellemi munka a több mint ötszáz oldalas, 448 cikkelyből álló alkotmányon átrágnia magát a mégoly tudatos érdeklődőnek, nem csoda, ha a polgárok kétharmada továbbra is „rosszul informáltnak” tartja magát a kérdésben. Sok szavazó állítja, hogy képtelen dekódolni a szöveget, így hát elutasítja.
A Daily Telegraph című brit napilap vezércikkírójának támadt egy látomása: George W. Bush amerikai elnök szokásos fél tízes lefekvésekor odakészíti ágya mellé a kiegészítő szakaszokkal együtt 511 oldalas európai alkotmányt, hogy beleolvasson elalvás előtt. Húsz percig küzd vele, majd még tíz óra előtt elalszik. Másnap a könyv kiváltotta rémálmok által gyötörten ébred. Az Amerikai Egyesült Államok alkotmánya 12 oldalas, mégis e szerint működik több mint két évszázada a hatalmas ország. Ez valóban alkotmány, az európainak még a nevét is keresni kell. Hogy miért kellett az európai alkotmánykészítőknek mindent belepréselniük a tervezetbe a szakszervezetektől a máltai abortuszjogon át a szlovák atomerőműig – ez előtt tanácstalanul áll mások mellett a brit újságíró is.
Az 1992-ben a maastrichti megállapodásról tartott népszavazáson, amelyet hajszálnyi különbséggel hagytak jóvá a franciák, egyszerű volt a kérdés: legyen új, egységes pénz? De hogyan lehet egy egész földrész alaptörvényére egyértelműen igent vagy nemet mondani? Nyilván vannak benne olyan részek, amelyek az emberek egy részének, míg mások a másik részének elfogadhatóak. De hogy egyetlen szóval nyilatkozzanak róla…?
Ráadásul nem is sikerült Jacques Chirac amúgy is megkésett kampánybelépője. A múlt csütörtökön néhány tucat diáknak akarta bebizonyítani az Élysée-palota egyik termében szervezett televíziós műsorban, hogy miért kell május végén igennel szavazniuk. A nemzetközi sajtó „másodosztályú bemutató”, „tökéletesen elhibázott kampánykezdés” és „süketek párbeszéde” minősítéssel illette Chirac tanár úr előadását. „Az egész show a volt NDK légkörét idézte, amikor az elnök atyaian elmagyarázza a honfitársainak, hogy mire kell szavazniuk” – állapította meg a Die Welt című német napilap, amely szerint volt egy pillanat, amikor a diákok kihozták a sodrából Chirac elnököt. Az olasz gazdasági lap, az Il Sole 24 Ore az élysée-beli közvetítésről szóló tudósításnak A nagyság vége címet adta.
Tíz év elég volt Chiracból? – teszik fel a franciák is a kérdést a jeles évfordulóhoz közeledve. Lesz-e még ereje, hogy egy huszáros hajrával megakadályozza a nemmel szavazók győzelmének lehetőségét, amely beárnyékolná uralmát? Egyesek szerint elég volt belőle, ezért szavaznak nemmel. A tagadásban benne van a franciák lázadása a mindenkori hatalommal szemben. De Gaulle tábornok 1969-es elbukott népszavazása jár mindenkinek a fejében, amikor egy sokkal jelentéktelenebb kérdésben elvesztett referendum után vette a kalapját és távozott. Chirac jó előre közölte tanácsadói útján, ilyen megoldásra ne is számítsanak, az viszont szinte biztos, hogy egy elvesztett referendummal a háta mögött harmadszorra már nem indulna az elnökválasztáson 2007-ben.
A többé-kevésbé egységes jobboldalon is elkezdődött a helyezkedés a május 29-ét követő időkre. Dominique de Villepin belügyminiszter e héten bejelentette jelöltségét Jean-Pierre Raffarin kormányfői székére. „Türelmes gyerek vagyok, de azért azt nem hagyom, hogy a fejemre másszanak” – válaszolta Raffarin. Párizsi politikai körökben ugyanis lábra kapott a hír, hogy a miniszterelnöknek mennie kell, bármi legyen is a népszavazás végeredménye. A nem esetleges győzelméhez ő is hozzátett valamit, mégpedig a kormányzati munka hosszú ideje tartó eredménytelenségét.
Nicolas Sarkozy, a jobboldali kormánypárt (UMP) első embere természetesen igenpárti, de mint mondják, nem teljes erőbedobással. Sok „halálos” áldozata lehet a nem győzelmének, de az biztos, hogy Sarkozy csak a sebesültek között lesz, aki az esetleges elnöki lemondásra vár. Eközben feltűnt Chirac régi pártbéli ellenfele, Eduard Balladur is, aki kijelentette: „De Gaulle sohasem írt volna alá ilyen szerződést.”
Le Pen, a Nemzeti Front (FN) vezetője nyugodt, csak egy hete kezdte el kampányát. Úgy érzi, elérkezett az idő a nagy visszavágásra. Visszaszáll a bumeráng, amely három éve őt találta el az elnökválasztások második körében. Az akkor Chiracra szavazó tömegek nem fognak rá voksolni még egyszer.
A Nemzeti Front Törökország kérdését állította kampánya középpontjába. Tudni kell, hogy Chirac Ankara felvételi tárgyalásának megkezdése mellett kötelezte el magát. Ez a kérdés még a jobbközép UMP-t is megosztja. Az FN szerint ez az utolsó alkalom, hogy népszavazással megakadályozzák a törökök bejutását az Európai Unióba. Ma Törökország 70 millió lakosú, mire véget érnek a csatlakozási tárgyalások, könnyen lehet, hogy a legnagyobb európai uniós ország lesz, annak minden következményével együtt.
A május megbolondítja a népet – tartja egy francia mondás. Most már csak azt kell megvárni, hogy a hónap vége előtt két nappal miféle francia „észvesztés” következik be.



B terv

Vészforgatókönyv? Ki ne ejtse ezt szót a száján, ugyanis ezzel is csak az alkotmánytervezetet elutasítókat erősíti – mormolják maguk elé a brüsszeli hivatalnokok. Pedig formálódik egy B terv arra az esetre, ha Franciaországban a nem kerülne ki győztesen a május végi referendumon. Mint a Le Figaro e hét elején megírta, papíron még nem létezik az alkotmánymentő terv, de a körvonalai már kialakultak. Az 1992-es dán és a 2001-es ír megoldást, miszerint később újraszavaztatták a kérdésről a két népet, ebben az esetben el lehet felejteni. Franciaország túl nagy ország, majd 60 millió lakosú, ugyancsak felbőszíthetné a lakosságot, ha rövid időn belül újra kikérnék a véleményét az ügyben.
A B terv első lépéseként a ratifikálási folyamat ugyanúgy halad tovább, mintha mi sem történt volna, ám az esetleges francia elutasítás igencsak befolyásolná döntésükben a holland, a dán, a lengyel és a brit választókat, mégpedig a nemmel szavazók táborát mozgósítaná. Olyan értesülések is vannak, hogy Tony Blair a francia ellenzés esetén visszakozna a referendumtól, amelynek időpontját csak a május eleji nagy-britanniai általános választásokat követően közölnék. Egyes lengyel politikusok a francia nem győzelme esetén katasztrófát sejtenek a maguk népszavazásán. A mai helyzet azonban mit sem változna, ugyanis természetesen a nizzai szerződés továbbra is életben maradna.
A második szakaszban az Európai Tanácsnak – a huszonöt tagállam állam- és kormányfőiből álló legfőbb döntéshozó szervnek – lesz ideje arra, hogy a ratifikálásra biztosított két év alatt újratárgyalja a tervezetet azokkal az országokkal, amelyek elvetik az alkotmányos szerződést. A továbbiakban szétdarabolnák az alkotmánytervezetet, főleg ha nagy államok, Franciaország, Nagy-Britannia vagy Lengyelország népe utasítaná el. Az intézményi kérdéseket – az unió elnökét, a külügyminisztert, a közös diplomáciai képviseletet – külön-külön is el lehetne fogadtatni az adott országok parlamentjeivel. Ebben az esetben valóban kialakulna a többsebességes Európa, de most már nem Francia- és Németország vezető szerepével.



Bicikli

Azért a mi parlamentünk tudhat valamit! Vajon hány ember értesült róla, hogy képviselőink – a földrészen másodikként! – gyakorlatilag vita nélkül, „fű alatt”, a legnagyobb csendben áldásukat adták a szinte megváltoztathatatlan európai alaptörvényre? Gyaníthatóan igen kevesen.
Az európai alaptörvény-tervezet nem igényelt átfogó vizsgálatot a Magyar Országgyűlésben. Elvégre minek is ismertetni, tájékoztatni róla, hiszen csak a jövőnkről szól. Ilyen lopva elfogadásra azonban nem kerülhet sor azokban az országokban, ahol népszavazást tartanak. Ez az unió kisebbik fele, ahol a tömegtájékoztatási eszközöknek kötelességük néhány alapvető információval ellátni a lakosságot.
A francia referendumon túl különös érdeklődés övezi ma

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.