Sok információ látott napvilágot az utóbbi napokban arról, hogy orosz energetikai óriáscégek, önmagukban vagy partnereiken keresztül Magyarországon szeretnék erősíteni térségbeli jelenlétüket. A terjeszkedés a Gazpromhoz köthető, amelynek eddig a magyar piacon nem jutott sok szerep, mert bár korábban is jelezte már érdeklődését, tulajdonhoz eddig nem sikerült jutnia, a Mol gázüzletágáért folyó versenyben például az E.ON Ruhrgas előzte meg. A hírek szerint az orosz félállami monopólium most a német céget próbálja meg rákényszeríteni arra, hogy mégiscsak részt kaphasson a gázüzletből.
Az orosz lapok úgy tudják, hogy a Gazprom úgy igyekszik alkupozícióba kerülni a Ruhrgaszal szemben, hogy megállapodást kötött annak egyik konkurensével, a BASF birtokolta Wintershallal. A tét a nyugat-szibériai Juzsno-Russzkoje gázmező kiaknázása, illetve a nyersanyag szállítása a Balti-tenger fenekén Viborgból Németországba tervezett, észak-európai vezetéken. A távirati iroda tudósítása szerint az Alekszej Miller Gazprom-vezér és Jürgen Hambrecht BASF-vezér által Hannoverben aláírt megállapodásban a Gazprom odaígért a BASF-Wintershallnak 50 százalék mínusz egy részvényt a Juzsno-Russzkoje mező kiaknázási engedélyével rendelkező leányvállalatából, a Szevernyeftegazpromból. Ennek fejében a Gazprom 15 százalékkal növelhetné jelenlegi 35 százalékos részesedését a Wintershallal közös, gázértékesítő vállalatukban, a Wingasban. Ugyanakkor a Wintershall 49 százalékkal részesedhetne az észak-európai gázvezeték építésére hivatott közös vállalatból.
A mező kiaknázása természetesen a Ruhrgast is érdekli, így azonban már sokkal rosszabb pozícióból kénytelen alkudozni. Az orosz lapok úgy tudják, hogy a német cég csak akkor kaphat részesedést a mező kiaknázásából, ha a Gazprom cserébe hasonló arányú részesedést kap az E.ON Ruhrgas európai gáz- és áramértékesítő érdekeltségeiből.
A Gazpromot nemcsak a gázüzlet, de a Mol még állami kézben lévő maradéka is érdekli. A tizenkét százaléknyi részesedés piaci értéke körülbelül egymilliárd dollár, s szakértők szerint kérdéses, hogy megéri-e ennyi pénzt áldoznia az anyagi javakban amúgy nem dúskáló cégnek. Az orosz lapok mindenesetre úgy tudják, hogy a Gazprom a Lukoillal közösen megpályázná a részesedést, mert a monopólium a gáz mellett olaj szállítását is tervezi Magyarországra, miután ez év derekára magába olvasztja a Rosznyeft állami olajcéget.
Erről szóló tudósításában az MTI rámutatott, hogy a Mol erősen rá van utalva mindkét orosz óriáscégre. A Lukoil nemcsak orosz piacvezetőként váltotta fel a fő olajkitermelő egységétől a múlt év végén megfosztott Jukoszt, hanem a Mol fő szállítójaként évi ötmillió tonna olajat exportál Magyarországra. Ráadásul a Mol a tavaly általa eladott 13,3 milliárd köbméter gázból 9,3 milliárdot a Gazpromtól vásárolt közös importcégükön, a Panruszgazon keresztül.
Míg a Gazprom még csak most készül igazán megjelenni a magyar piacon, a Lukoil már megvetette nálunk a lábát. Mint arról korábban már beszámoltunk, a társaság nemrégiben tizenöt hazai benzinkutat vásárolt, s ezzel itteni töltőállomásai számát 26-ra növelte, ami elenyésző ugyan ahhoz képest, amennyi a Mol tulajdonában van, de elég lehet ahhoz, hogy árversenyre kényszerítse a magyar olajtársaságot.

Hídról ugrott az M3-asra egy autós: több kilométeres a torlódás az érintett szakaszon