Fegyver és képeslap

A béke utolsó napja, Jugoszlávia a széthullás, a polgárháború előtt. Egy börtönből szabadult, szép, hosszú hajú, Bundesliga-frizurás, Merci-rajongó férfi és egy szívós, kicsit már nyugatabbra tekingető, áldott állapotban lévő rockénekesnő nagy utazása. Road movie a balkánon, szerelemmel, kamionnal és fegyverekkel.

Nedbál Miklós
2005. 04. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Take me down to the Paradise City – énekli Suzanne (Aleksandra Balmazovic) érdekes feldolgozásban már valahol félúton a szürke valóság és színes álomvilág közti autóúton, a mindenkinek piros, ám Ratkónak kizárólag szürke kamion anyósülésén. Menekülne oda, ahol zöld a fű és szépek a lányok. Ratko (Srdjan Todorovic ismerős lehet az Underground, a Macskajaj című filmekből), a mellette ülő, kamionokra, Mercedesekre bukó, egy eldugott bosnyák faluból származó, színvak sofőr meg csak hallgat, nyomja a gázt. Az útjuk közös, jellemük teljesen más, ám az egy cél – menekülni innen – összefogja őket, egy kis fű a maradék gátlásokat is feloldja, s bimbózhat a szerelem is, valamint színeket is hoz Ratko szürke világába.
Elhagyott, homályos környezet, itt csak rosszfiúk találkozhatnak. Érkezik is egy piros kamion, tele fegyverekkel, a limóból két szekrény száll ki. Az üzlet szinte már meg is köttetett, de ekkor előkerülnek a bökők, négy rosszfiú négyfelé hullik. A pénzt transzvesztiták, a van, akinek piros, van, akinek szürke kamiont pedig Ratko sajátítja ki, s nekiindul a nagyvilágnak. A művészi hajlamokkal és gyermekkel megáldott Suzannét Ratko először elüti, majd felveszi frissen szerzett járművébe. És indul a közös nagy utazás, keresztül az erőszakon, az átalakuló Balkánon. Ahol a parasztok kapa helyett uzikkal művelik a földet, ahol a pap szó helyett golyószóróval teremt rendet, ahol minden nagy kanyarban valakinek a valakije áll, s csak jelszóval lehet továbbmenni, ahol bármikor elsülhet a soklövetű. Ahogyan forog a kamion kilométer-számlálója, az együtt átélt kalandok nem meglepő módon bontják le a falat a színes, művészi hajlamú, kicsit elvont lány s a világot egyszerűbben, fekete-fehérben látó – így például faji előítéletektől is mentes – Ratko közt. Közben a „helyzet fokozódik”, az út egyre veszélyesebb, de segítenek a kamionban megbúvó fegyverek. Majd érkezik egy tank, és…
Koljevic filmje nem tartalmaz meglepő fordulatokat, s a balkáni lőporos hordó mélyebb elemzésére sem vállalkozik. Se a szerelmi, se a háborús szál nincs túlgombolyítva, éppen ezért könnyen megtippelhető, hogy mi is lesz a kamionfülkében lassan összemelegedő, mégis két, teljesen más világban élő emberpár sorsa. Mivel vígjátékról van szó, nem maradnak el a komikus, abszurd, kétértelmű helyzetek, ám valahogyan mégis mindenütt ott a félelem, a halál árnya. Keserédes szerelem, fegyverropogás, képeslapboldogság. (Szürke, Mercivel, 2004, színes, feliratos szerb-montenegrói–német–szlovén vígjáték, 95 perc. Rendezte: Srdjan Koljevic. Forgalmazza a Szimpla Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.