Öreg Jókai

K ö n y v e s h á z

Büky László
2005. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XX. század utolsó négy évtizedének magyar irodalomtudományát az jellemezte – talán a politikai élet lenyomataként is –, hogy írókról és művekről egyféleképpen illett (nemritkán: lehetett, esetleg kellett) véleményt mondani. Az ideológiai (kézi) vezérlés árjával nem volt tanácsos szemben úszni – legföljebb a régiség csendes öbleiben. Ezért volt 1977-ben különös olvasmány például Weöres Sándor antológiája, amelyet a magyar költészet rejtett értékeiből és furcsaságaiból állított össze (Három veréb hat szemmel), s amely nem az úgynevezett szocializmusban is „haladó” értékeket tartalmazta.
Új nézőpontból és friss szemmel nézni a dolgokat persze ma sem általános. Fried István könyve, ahogy már címe is jelzi, a szokásostól eltérő szempontból ír Jókai Mórról. A hetvenedik évén túl lévő író – mondja Fried – felveszi a versenyt a nála jóval fiatalabbakkal, még ha kockára teszi is korábban már bevált és népszerű írói módszerét, még ha tápot ad is a hanyatlásáról és kifáradásáról beszélő kritikának. A művek színvonalukban ugyan egyenetlenek, ám arról tanúskodnak, hogy Jókai a tőle lényegében idegen „realizmust” roppant igyekezettel kísérli meg életművébe építeni.
Arra is rámutat a kötet szerzője, hogy az idős Jókai igen tágan értelmezte a regény fogalmát, s többféle alakzatot is belefoglalt. Némelykor még A kőszívű ember fiai című, mondhatni napjainkig ható művét is mintegy felülírja, demitizálja. (Kezdetben az Enyém, tied, övé, majd A mi lengyelünk és részben A börtön virága mutatják ezt.) Az Öreg ember nem vén ember 1890-ben Jókai útkeresését és regénykísérleteit mutatja. Fried István e négy történetfüzér elemzésével egyebek mellett rámutat arra, hogy Jókai tudomásul veszi a realizmust és a naturalizmust, megtartva azt az „idealizmust”, amely korábbról sajátja volt.
A szinte sohasem emlegetett Magnéta című Jókai-regény (1895) fogadtatása jól jelzi, hogy a kortársak nem tudtak mit kezdeni a bizarr történettel, az újraelbeszélésnek és mitologizálásnak a szokatlanságával, a századfordulós modernség nőalakjával („femme fatale”) és sok más egyébbel, amely a cirkuszi-mutatványosi lét megjelenítése során olvasható. E Jókai-mű önmagában is jelzi az író kísérletező, újat próbáló kedvét, s azt is, hogy romantikájáról nem feledkezve meg ráérzett az új idők, a századfordulós modernség áramlataira. Gondoljunk csak a cirkusztéma pályafutására festészetben, irodalomban, zenében Cézanne-tól Karinthyn át Thomas Mannig.
Jókait (akárcsak Mikszáthot és Krúdyt) a magyar irodalomtörténet és -kritika vagy egyenesen a nemzeti panteonba emelte és emeli, vagy valamilyen irányzatpoétikai kizárólagosság alapján iskolás ideológiai-politikai skatulyába zárja. A kötet utolsó tanulmánya bemutatja azt az utat, amely a rajongás és az elmarasztalás szélsőségei között kanyarog a Jókai-befogadás erdejében. Fried István könyve alighanem megrengeti a meglehetősen régóta álló tabukat.
(Fried István: Öreg Jókai nem vén Jókai. Egy másik Jókai meg nem történt kalandjai az irodalomtörténetben. Ister Kiadó, Budapest. Ára: 1700 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.