Rend és semmi

Mire valók a költők ínséges időben? – idézte Hölderlin kérdését a XX. század egyik legnagyobb filozófusa, Heidegger. A modern költő ad valami olyan beszédkeretet, amelyben megtaláljuk önmagunkat – hangzott a válasza. József Attila születésének 100. évfordulóján újra időszerű e kérdésre valamiféle választ találni – kezdte előadását a Mindentudás Egyetemén Bókay Antal irodalomtörténész, a Pécsi Tudományegyetem rektorhelyettese.

Mindentudás Egyeteme
2005. 04. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszadik születésnapjára önmagának adott ajándékként, 1925 márciusában születik meg József Attila egyik legfontosabb verse, a Tiszta szívvel. Talán nem túlzás azt mondani, hogy erre a rövid költeményre épül az egész József Attila-i újító költészet. A Tiszta szívvel sorsvers, egyszerre vált József Attila önteremtésének és egy új személyesség megalkotásának példájává. Az első tíz sor különös létállapot rajza. A szavak tárgyiasan jelölők, egyszerűen felsorolják, hogy mi az, amivel a költő nem rendelkezik. A poétikusság máshonnan származik: a megszerkesztettségből, a végtelenül letisztított, tárgyias elemek kapcsolatrendszeréből, az ismétlések és váltások, azonosságok és ellentétek finom hálójából. Az első „nincs” az apa, aki szokásosan a rend, a morál forrása. A másik „nincs” az anya, aki az ölelés, a szeretet, a vágy figurája. A bölcső és a szemfedő az a két tárgy, amelyet a világ az élet kezdetén és végén ad, a csók az általa adott szerelem, a szerető a neki adott szerelem. Minden, ami az ént, a közösségben létező személyt kialakítja, a nincsen viszonyában van, azaz valami semmi fölé feszítődnek ezek az ellentétviszonyok. A második szakasz továbbviszi a személy eme furcsa meghatározását. A „nem eszek” orális megfosztottság, az ember legelső vágya marad kielégítetlenül. Nem a szegény költőről van itt szó – hisz azt írja, „se sokat, se keveset” –, hanem belső böjtről. Az élet, az ént teremtő vágy eladhatóvá válik, eltüntethetővé lesz a nincsenbe. De pontosan az eladás lehetetlensége vezeti el a végső vevőhöz, az ördöghöz. És éppen itt indul el a történet, ebből a nincsenből, az ördögiből. Megtudjuk, hogy ő mit csinál (betörök, ölök), majd azt, hogy mit tesznek vele mások (elfognak, felkötnek, földdel elfödnek), végül az utolsó sor hoz valamiféle eredményt, valahova elvezet ez a nincsen-világ. Oda, ahonnan az egész indult, a szívhez.
A Tiszta szívvel megszületésétől kezdve József Attila minden költői törekvése egyetlen kérdésre irányul: ha ilyen az én, akkor ennek a semminek a hátán hogyan építhető ki valamiféle rend. Az 1927–1928-as években ez a rend a szerelem lesz. A szerelem kapcsolatában létezhet valami mélységes csend és nyugalom, mindig öröknek tűnő, persze mindig csak időlegesnek bizonyuló teljesség.
1929 elejétől a szerelem helyébe másfajta önmegvalósítás, társadalmi szerepvállalás, a közösség rendjének felismerése lép. József Attila ekkor alakítja ki azt a költői beszédmódot, amellyel végül megragadhatónak tűnik a lélek és a tárgy, az én struktúrájának és a valóság rejtett összefüggéseinek közös lényege. A tárgyias költészet radikális újítás a magyar lírában, de ez az iránya a kortárs európai költészetnek is. A Téli éjszaka József Attila egyik legnagyobb verse, teljes világfilozófia rejlik benne. Ez az a mű, amelyben a tárgyias költészet a legátfogóbban jelenik meg. A költői pozíció – egy önfelszólítással („Légy fegyelmezett!”) – már a vers első sorában jelen van, aztán a látvánnyal, a téllel kapcsolatos megjegyzésekben vissza-visszatér, míg végül maga a személy is megjelenik. A vers tárgyvilága mintegy létrehozza a személyt. Az én kidolgozása tehát úgy lehetséges, ha ez a személy felismeri a lét nagy öszszefüggéseit, és létét ennek a rendnek tárgyi és történelmi működtetésére fordítja. Az első rész arról szól, ami elmúlt vagy elmúlóban van. Négy erős, szimbolikus értelmű képet kapunk: a nyárét, az ezüstrongy-mosolyét, a vén hegyekét és a hazatérő földmívesét. Ezek mind az emberit jelzik, azt a pillanatot, amikor ez az emberi tartalom megtarthatatlanná válik, és kikényszerül a világból. A nyári nappal a téli éjszaka párja, az ember korábbi, visszahozhatatlan életformája, amely pontosan azzal a törvényszerűséggel lobban el, amellyel a nyár télbe vált. Az ezüstrongykép az apró dolgok átformálódása, a hegyek, a tanya, a völgy régi létének megszűnése. Az utolsó kép ősi, szimbolikus embertípus, a földműves „hazatérés”-halála.
A lét új formája magából az emberi világból, annak törvényszerűségeiből születik meg. Sőt mintha magából a tiszta szívből fakadna, a semmi teljessége átköltözik itt a tájba, a térbe. A versnek ezen a pontján mintha végéhez ért volna minden, eljutottunk a strukturált semminek, a lét titkának a mélyére. És mintha újra a fegyelmezett személyre vetülne a fény: „csengés emléke száll” – halljuk. Abszolút racionalitáshoz jutottunk, nem a csengés meghallásához, hanem az emlékéhez, amit nem a fül, hanem az elme hall. A lét itt már logikai háló, a „tiszta ész” konstrukciója. „Tündöklik, mint a gondolat maga, / a téli éjszaka” – e kijelentésben találhatjuk a vers centrumát, kozmológiájának magvát. Ebben a világban csak kemény kontraszt, mechanikus mozgások vannak, a semmi mindent megalapozó mélysége. E filozófiai téli éjszakának a mélyéből emelkedik ki a vonat, amely az adott lét bizonyosfajta megvalósulását jelenti. A tehervonat itt nemcsak szenet visz, hanem külvárost, proletárt, azaz társadalmat, történelmet. A verset lezáró öt sor az ezt a világot szemlélő költőről szól. Ő az önteremtő, öntudatos egyén, ő az elme, aki hall, aki látja a lét rejtett rendjét.
A Téli éjszaka modellje 1934-ig marad domináns poétikai beszédmód, s belefér tárgyias szerelmi párja, az Óda is. De az 1934-es év több szempontból válságos időszak volt: személyes és külső okok arra késztették a költőt, hogy újragondolja a tárgyias költészet mögött rejlő rendszert. Ennek a válságnak egy nagyszerű vers lett a terméke, sokak szerint a legfontosabb József Attila-mű, az Eszmélet, amelynek első felében hitet tesz a világ lényegi összefüggésrendszerének megtalálása mellett: „Akár egy halom hasított fa, / hever egymáson a világ, / szorítja, nyomja, összefogja / egyik dolog a másikát / s így mindenik determinált.” A hetedik, a vers közepe utáni szakasz azonban mindent leromboló felfedezéshez vezet: „és megint fölnéztem az égre / álmaim gőzei alól / s láttam, a törvény szövedéke / mindíg fölfeslik valahol”. Vagyis nem a világban van a rend, a törvény szövedéke, csak mi vágyunk rá, mi vetítjük bele a rendet a dolgok egészébe. Ezt a verset is a személy zárja, de a világot figyelő ember itt már nem beszél, hallgat.
1934 után új költészeti típus jelenik meg József Attila verseiben: az én önteremtő rendjének kutatása az én belső történelmében. Ezt az alkotói periódust új poétikai szemléletmód uralja, a belső tárgyak poézise. Az időszak meghatározó énképe, alapmetaforája a gyermek. Míg a tárgyias versek énje mindig egyedül van, a gyermek mindig valakire, a felnőttre vonatkoztatva létezik. A versekben persze az is gyakori, hogy a felnőtt és a gyermek egyaránt maga a költő, akiben pontosan énje elkülönültsége, az önmaga két lénye közötti dialógus a létfeladat. A felnőtt ilyenkor az, aki a világ rendje szerint létezik, a gyermek viszont nem fogadja el a dolgok rendjét, és saját lényének belső összefüggéseit akarja kivetíteni a világ rendjére. A második gyermeklétmodell az apa-gyermek viszonyban formálódik, a harmadik és talán leggyakoribb gyermeklétforma az anya-gyermek viszonyban alakul ki, egy olyan létben, amelyben a gyermek létezését a megértő anyai szeretet, ölelés teszi bizonyossá. Itt is jelen van egy uralkodó modalitás, a csalás, csalódás.
A Kései sirató című vers hangja egyre erőteljesebben a gyermek hangja, aki viszont nem sirat, hanem sír. A vers legfontosabb poétikai jellemzője az, hogy megszólítás természete van. A megszólítás fokozatosan a jelenbe hozza, mintegy feltámasztani próbálja a mamát. De ebben a versben a mama nem válaszol, és minden olyan megszólítás, amely nem hoz választ, a megszólító létét kérdőjelezi meg.
A kiindulópont a „harminchat fokos láz”, a „tömény tűz”, a kielégítetlen vágy normalitása, az eredeti szerelem eltűnése és pótlásának sikertelensége. És bár a láz „mindig” égeti, azaz a vágy örök, mégis ott van az idő zártsága, talán a halál bizonyossága. A köztes négy szakasz reális történetet, a távollétben megtörtént halál körüli eseményeket vetíti elénk. Ám az elbeszélő múlt zavaros jelenné válik, a mama emlékből jelen lévő hiánnyá változik. Ennek a folyamatnak a csúcspontja a „szólj rám!” felszólítás. Ezzel párhuzamosan a tizennégy éves fiúból három-négy éves gyermek válik. A vágy létteremtő önérvényesítése eddig kizárólag a „van” vagy a „nincs” keretében működött, most hirtelen megismerésszerűvé válik: „Észreveszi, hogy milyen ostoba”. Kiderül, hogy az egyéni lét mélyén a félreértés, a csalódás lakik. Nem arról van szó, hogy az embert olykor megcsalják, és ő maga is megcsal másokat, hanem hogy léte alapja a csalásban rejlő bizonytalanság. Egy többször ismételt elvét vonja itt vissza a költő, amely úgy hangzott egykor: „Hiába fürösztöd önmagadban, / Csak másban moshatod meg arcodat”. Az utolsó sor az én reménytelenségének felfedezése: „Kit anya szült, az mind csalódik végül, / vagy így, vagy úgy, hogy maga próbál csalni. / Ha kűzd, hát abba, ha pedig kibékül, / ebbe fog belehalni.” A négy sorból álló záró egység szerkezete tökéletes, témája az én totális meghatározása. Az anyához kötődő születéssel kezd, és a magányos halállal zár. A két végpont között találhatók az élet alternatívái: csalódik-csal, küzd-kibékül. Ám az ellentétes lehetőségek nem alternatívák, mert végül ugyanoda, a nemlétbe vezetnek. De nem egyszerűen arról van szó, hogy kit anya szült, az meghal végül, hanem arról, hogy az ember a szeretet megvonásának eseményébe hal bele.
1937-es verseiben, töredékeiben a mama alakja egyre ténylegesebben van jelen, és az anyai szeretet, a mama feltámasztásának sikertelensége után az anya fantomja tér vissza a másvilágról, ő lesz az a társ, akivel itt hagyható a világ. Az aktivitás a halálra korlátozódik. „Majd eljön értem a halott, / ki szült, ki dajkált énekelve. / És elmulik szivem szerelme. / A hűség is eloldalog. / A csöndbe térnek a dalok, / kitágul, mint az űr, az elme. / Kitetszik, hogy üres dolog / s mint világ visszája, bolyong / bennem a lélek, a lét türelme. / Széthull a testem, mint a kelme, / mit összerágtak a molyok. / S majd összeszedi a halott, / ki élt, ki dajkált énekelve.” A Majd… című vers centrumában a címmé emelt szó, a majd a kijelölt jövő, a találkozás a halott mamával. Az anya megjelenésének következménye lesz, hogy a fiú kiürül, mintegy megtisztul a mamával való újraegyesülés előtt. Megszűnnek a gyermek vágyai. A lebomlás következő lépése az elme feloldódása, szétáradása a tiszta űrbe. A hallucinált mama hozza a megoldást, ő lesz a rend, amely újra megteremti a személy egységét. Ő az, aki közben átveszi az elnémuló költő feladatát, folytatja a dalt, a szót, mégpedig az öleléssel, szeretettel teli szót.
Pontosan ezekben a sorokban olvashatjuk a saját testen írt utolsó verset. A vonat által szétszabdalt testet a halott anya szedi össze, és viszi magával a túlvilágra. József Attila 1937. december 3-án este lett öngyilkos. December 3-a anyja születés- és névnapja volt. A költő estére már a halott mamánál volt.

A fenti szöveg az április 11-én elhangzott előadás rövidített változata. Megtekinthető 16-án (szombaton) 9.40-kor a Duna Televízió és 17-én (vasárnap) 13.20-kor az MTV, valamint 23 órakor az M 2 műsorán. A következő előadást 18-án 19.30-kor a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kozma László termében (Budapest XI., Magyar tudósok körútja 2.) Závodszky Péter tartja Fehérjék – a szerkezettől a funkcióig, a fizikától a biológiáig címmel. A részvétel ingyenes, az előadások teljes szövegét a hozzászólásokkal és a vitával együtt a www.mindentudas.hu weblapon találják meg az érdeklődők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.