Bírálják a vizsgarendszert

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint sem a tanárok, sem a diákok nincsenek felkészülve a kétszintű érettségire, ráadásul az új rendszer nem azt méri, amit kellene. Leértékelődik a helyesírás, háttérbe szorul az elméleti tudás, a tanárok pedig kiszolgáltatottakká válnak a fellebbezésekkel szemben. Az egyesület úgy tartja: két évet várni kellett volna az új rendszer bevezetésével.

2005. 05. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a gondolat alapvetően jó, túlságosan elhamarkodott a kétszintű érettségi rendszer bevezetése. A folyamatosan változó tartalmi és formai szabályok miatt sem a diákok, sem a tanárok nem tudtak rendesen felkészülni a vizsgákra – mondta lapunknak Kerpen Gábor, a PDSZ elnöke. A szakember szerint a kapkodás miatt a feladatok sem azt mérik, amit mérni kellene, különösen igaz ez a humán tantárgyakra. Így például egy csapnivaló helyesíró is simán veheti az akadályt, mivel a helyesírási hibák miatt maximum 15 pont vonható le az összpontszámból. Aki viszont hiba nélkül ír, és jó szövegalkotó, az gyakorlatilag lexikális tudás nélkül is sikeresen leteheti a magyar nyelv és irodalom vizsgát.
A szakszervezet azt is sérelmezi, hogy az érettségiztető tanárok megnövekedett munkájának ellensúlyozására az oktatási tárca aránytalanul kis anyagi forrást rendelt, pedig a tanárok is megérdemelnék, hogy megbecsüljék a munkájukat. Kerpen kijelentette: felszólítják a minisztériumot, hogy a lehető legrövidebb időn belül elemezze az érettségi tapasztalatait, és rendezze azokat a kérdéseket, amelyek negatív következményekkel járnak. A pontszámítási rendszer kapcsán elmondta: egyetértenek Aáry Tamás Lajossal, az oktatási jogok biztosával, aki szerint a jogszabályok felvethetik az idén érettségizők hátrányos megkülönböztetésének gyanúját, amit az idei felvételik után feltétlenül rendezni kell, addig pedig a miniszter keretszám-bővítési lehetősége csökkentheti a hátrányokat.
Sipos János, az Oktatási Minisztérium közoktatási helyettes államtitkára szerint a jogszabály 2003 óta rögzíti a közép- és emelt szint érettségi követelményeit. Hozzátette: egészen mások a tantárgyi követelmények közép- és emelt szinten, előbbinél valóban lényegesen kevesebb lexikális ismeretre van szükség, az inkább a tudás gyakorlati alkalmazását méri.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.