Lehet-e még sztár Mozart, Bach és Bartók?

Hanthy Kinga
2005. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fel kellett forgatni a komolyzenét ahhoz, hogy ismét tömegeket vonzzon. Igaz, a nagypénzű tenorok, a világtalan zongoristák vagy az üveghegedűs, lenge zenészlányok iránti rajongásnak semmi köze nincsen már azokhoz a produkciókhoz, amiket nagyszüleink még áhítattal hallgattak, és vitatkoznak épp eleget a szakemberek is arról, meztelenül kell-e énekelni a Lohengrint, vagy lesz rá néző akkor is, ha a szereplőkön van ruha.
A zenészeknek persze igazuk van, amikor meg akarják hódítani ezt a zaj- és ingeráradattól eltompult közönséget, amelyik virtuális valóságnak nézi azt is, ha leszúrnak mellette valakit az utcán. Át kell tehát robbantani az ingerküszöböt. Csak az nem biztos, hogy éppen azon a ponton és úgy, ahogy sokan gondolják. A rockosított cigánydal és operett, az üveghegedűn eljátszott versenymű vagy a világzene szószával leöntött népzene eljut ugyan a közönséghez, csak épp a lényegét veszíti el útközben. Mert egyáltalán nem biztos, hogy mindent át kell dolgozni, hogy érvényes maradjon.
A kereskedelmi rádiók közül egyre kevesebben veszik maguknak a fáradságot, hogy a műsorkészítéssel is bíbelődjenek. A zenefolyamban itt-ott tűnik csak fel néhány értelmes vagy kevésbé értelmetlen mondat, meglehet, a hallgatóság már ezeket sem igényli. Pedig a rádió műsorkészítő, nem zenekibocsátó műhely lenne funkciója szerint. Ilyen például a Rádió Café, amelynek Capriccio című műsorában Zsoldos Dávid komolyzenéről beszél és beszélget. Zsoldos zongoraművész és zenetörténész, ért ahhoz, amivel foglalkozik. Ő az új generáció, aki be tudja bizonyítani, hogy nem csak az eltorzított formák, a rockosított információk és a nagyon lazán és nagyon pongyolán fogalmazott mondatok lehetnek érdekesek. Sőt. A személyes élmény, a hozzáértés és az ifjúság együtt elég ahhoz, hogy megújuljon a zenei ismeretterjesztés műfaja, s az ne valamiféle poros kottaraktár mélyéről kihallatszó zengedelemnek tűnjön.
Azt mondtam, itt az új generáció. Tessék őket felfedezni a média számára! Vasárnap este a közszolgálati rádióban a Petőfin a Befejezetlen requiem című műsorban a szerkesztő Bokor Gabriella vendége volt Fazekas Gergely. Egészen ifjú zenetörténész, még csak most szárítgatják a tintát a diplomáján. A Mozart-titkokról és -legendákról volt szó: megmérgezte-e valóban Salieri, tudatosan a halálra készülve írta-e a torzóban maradt Requiemet, milyen volt a házassága, az apjához való viszonya, az anyagi helyzete, és hogy valóban sztár volt-e a maga korában? Időnként felcsendült a zene, hallhattunk levélrészletet, interjút a levelek fordítójával, de a legmegnyugtatóbb mégis csak Fazekas Gergely imponáló felkészültsége volt, az a könnyedség, ahogy eligazított bennünket a zenetörténet e fejezetében. Ő, Zsoldos Dávid és a többi fiatal zenetörténész tartja bennünk a reményt: nem fog eltűnni a komolyzene, lehet még sztár Mozart, Bach és Bartók is.
(Capriccio – Rádió Café, Fm 98,6, Befejezetlen requiem – Petőfi rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.