Mélyponton az autópiac

Miközben tovább zsugorodik a hazai autópiac, egyre több család kerül nehéz anyagi helyzetbe amiatt, mert képtelen kifizetni a hitelre vásárolt autó részleteit. Lapunk értesülései szerint egyes banki alkalmazottak is érdekeltek ebben a folyamatban, hiszen a visszaadott gépjárművek újraértékesítését az általuk létrehozott cég végzi, méghozzá jelentős haszonnal.

Csákó Attila
2005. 05. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre megállíthatatlanul zuhan az értékesített autók mennyisége az országban. Az év első három hónapjában 41 910 személygépkocsit és terepjárót adtak el a piacon. Ezzel szemben a tavalyi év ugyanezen időszakában 45 243 darabot, tavalyelőtt pedig 47 267 darabot értékesítettek a kereskedők. Gablini Gábor, a ma éves közgyűlését tartó Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta: az értékesített gépkocsik 90 százaléka a mini és az alsó középkategóriába tartozik. A kis autókat vásárolók pedig rendkívül érzékenyek az árakra. Hitelképességük gyenge, a kölcsönök törlesztésére fordítható keretük szerény. Sokan nem mérik fel közülük azt sem, hogy a hitelbe vagy lízinggel megvásárolt autót egyéb költségek, például biztosítási és szervizdíjak is terhelik. Ezért Gablini szerint tovább növekszik azoknak a száma, akik nem tudják majd visszafizetni a gépkocsira felvett hiteleiket. Becslések szerint tavaly több mint húszezer autót vettek vissza a hitelintézetek. Az idén úgy tűnik, ez a szám már az első fél évben meghaladja a tizenötezret.
Információink szerint a problémás esetek számának növekedésében az is szerepet játszik, hogy egyes banki alkalmazottak érdekeltek ebben, mégpedig azért, mert a visszavett járművek újraértékesítését az általuk létrehozott cég végzi, méghozzá jelentős haszonnal. Gablini Gábor szerint az autógyártók főként az uniós csatlakozás előtt voltak érdekeltek abban, hogy a piacot bizonytalanságban tartsák. Többek között ezért lehetett oly sok helyen nullaszázalékos beugróval is autót venni. Ezt az értékesítési módszert a kereskedők jelentős része ellenezte, és azt szorgalmazták, hogy a minimális önrész húsz százalék legyen. Ezzel szemben akadt olyan cég is, amelyik 200 ezer forintot ígért a vevőknek, ha náluk vásárolják meg az autót. Tudatosan becsapták a vevőket, hiszen az ajándékot a végszámlában bőven megfizettették velük. Ugyancsak gond, hogy egyes márkakereskedésekben 120 hónapos futamidejű hiteleket is kínálnak. Ennyi időre nem lehet tervezni. A vevők képtelenek kiszabadulni a hitelcsapdából, a futamidő alatt nem tudják kicserélni az autójukat.
A lízingcégek gyakran hangoztatják, hogy a kereskedők diktálnak nekik, jelentős jutalékot fizetnek az autószalonoknak, ami felsrófolja a hiteldíjmutatókat. Tavaly a Gémosz nagyobb önmérsékletre kérte tagvállalatait, aminek az lett az eredménye, hogy leestek a THM-ként jelölt teljes hiteldíjmutatók. Gablini Gábor szerint a THM akkor korrekt, ha tíz százalék alatt marad. A szakember kiemelte: Nyugat-Európában összeolvadások jellemzik a piacot, szinte biztos, hogy ez lesz a folyamat a közeljövőben nálunk is. A nagyobb cégek fel fogják vásárolni a kisebbeket. Korábban évente 600–800 autó eladása is nyereséget hozott, ma már legalább ezer szükséges ehhez. Októbertől a magyar cégeknek is lehetőségük lesz arra, hogy az unió bármely tagállamában kereskedést nyissanak, ugyanakkor arra is fel kell készülni, hogy külföldiek is meg akarják vetni a magyar piacon a lábukat. A szakma csak akkor maradhat magyar kézben, ha az elkövetkezendő két-három évben megerősödnek a honi kereskedések.
Gablini Gábor a hazai autószerelő szervizüzemek nehézségeire utalva kifejtette: a vállalkozások díjaikban nem tudják érvényesíteni költségeiket. Azoknál a cégeknél, ahol törvényesen fizetik az alkalmazottakat, és betartják a környezetvédelmi szabályokat, a rezsióradíj reális mértéke tízezer forint lenne, szemben a jelenlegi 5000-6000-rel. Az érdekvédelmi szervezet tagvállalatainak komoly problémát jelentenek a magas élőmunkaterhek. Az alkalmazottak magasan képzettek, ezért meg kell őket fizetni, különben Nyugatra mennek, ahol keresik őket, és
könnyen el tudnak helyezkedni. Az elnök kiemelte: drámai a szakképzés helyzete, nincs a piacon elegendő szakmunkás. A befektetésre készülő multik ezért más országba mennek, nem állnak meg nálunk. Gablini Gábor gyakori problémának tartja azt is, amikor egy multihoz beszállító kisvállalkozással szemben a megrendelő nagyvállalat olyan követelményeket támaszt, amelyek milliós, netán több tíz millió forintos beruházásokat igényelnek. A kis cégek pedig a talpon maradás érdekében általában vállalják ezt. A multik aztán egyik napról a másikra felmondják a szerződést, amivel a kisvállalkozást csődbe juttatják. A szomszédos Ausztriában ezért olyan törvény született, amely ilyenkor arra kötelezi a multit, hogy megtérítse a beszállítási kritériumok teljesítéséhez befektetett pénzeket. Az érdekvédelem szerint nálunk is ilyen jogszabályra lenne szükség, méghozzá mihamarabb, még ebben a választási ciklusban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.