(miként lehetünk sztárok…)

Kristóf Attila
2005. 05. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, milyen szempontokat vesznek figyelembe a kereskedelmi tévéadók, amikor kidolgozzák műsorstratégiájukat azzal a nyilvánvaló és becsületes szándékkal, hogy nézettségüket s ezzel reklámbevételeiket növeljék. Csak elképzelésem van arról, hogy egy ilyen ötletbörzén miféle javaslatok születnek. Egy dolog azonban teljes tudatlanságom ellenére nyilvánvaló: korunk és médiánk leglényegesebb eleme, mondhatni sarokköve a sztárképzés, a sztáralkotás, amely leginkább a kertészkedés legelőkelőbb műveletéhez, az oltáshoz hasonlít.
Vegyünk egy példát. A vadrózsatőn ha megfelelő helyen bemetszést végzünk, s abba egy gondosan kitenyésztett színű és illatú nemes ágacskát ültetünk, óvatosan odakötözzük, öntözgetjük és pátyolgatjuk, lám, a tövön a jelentéktelen, apró virágok helyén gyönyörű, vérbő, vázába való, kibomló szirmú bimbók fakadnak. Ily módon a legkülönbözőbb fajták állíthatók elő, hogy egy bevált zsurnalizmussal éljek: szemet, lelket gyönyörködtetők. Szinte nincs olyan vad tő, amelyet beoltva ne lehetne megvalósítani ezt a csodát.
Nos, azt gondolom, a sztárok is így születnek, életerős, vad tövükből hajt ki a pompázatos virág a képernyőn, teszem azt, Győzike, a semmihez sem hasonló és hasonlítható, aki lényének sajátságos színével és illatával a sztárvilágba betekinteni vágyó nézőt úgy vonzza, mint korai barackvirág a méhecskéket.
A sztárképzés nem magyar találmány. Nyugati licencek alapján jönnek létre azok a show-műsorok, amelyek egyenesen a nézők lelkébe plántálják bele a semmiből jött kiválasztottak iránti vonzalmat és kínzó érdeklődést. Most ahelyett, hogy az ír, a belga, az izlandi vagy az angol licencek fölött ámuldoznék, megpróbálok néhány eredeti magyar ötletet a tévéprogram-tervezők figyelmébe ajánlani.
A Megasztár mintájára javasolok kidolgozni egy olyan show-műsort, amely joggal Gigasztár néven hozható forgalomba. Megjegyzem, már maga a giga szó is eredetiséget sugároz, mivel a média sem igen élt vele, s ami igazi különlegesség: magyar jelentése a dolog egy bizonyos részére utal, amely főleg a libáknál jöhet szóba, mondjuk ekként: nehezen ment le a gigáján. Gigasztár volt – bár nem tudott róla – Józsi bácsi, a BEAC sportegyesületének hajdani szertárosa, aki egy alkalommal versenyszerűen huszonöt korsó sört eresztett le a gigáján, majd szálfaegyenesen indult a mellékhelyiség felé. Erre a mintára lehetne megrendezni a gigasztárshow-t, amely egy, szintén sztár státusban lévő játékmester és csupa sztárból álló zsűri közreműködésével, nemes versengés keretében döntené el, ki az a magyar, aki a legmagasabb maligánfokot is elviselve emelt fővel talpon marad. A show szondafúvó vetélkedővel egészülhetne ki, a lilát fújók plazmatévét és wellnessbeutalót, továbbá mentelmi jogot nyerhetnének. A győztesek gyomrában apró tévékamerák biztosítanák a néző számára a legbizalmasabb betekintést.
Valószínűleg a pápaválasztás döbbenetes médiasikere is újabb ötleteket adhat a kereskedelmi tévék gegmanjainek. Például: össze kellene gyűjteni a száz legnagyobb magyar sztárt (bár nem lesz könnyű ötvenezerből százat kiválasztani), és bezárni őket egy nagy kapszulába, amelyet stílszerűen Száz Sztár-tárnak lehetne nevezni. (Jó, mi?!) Ezek maguk közül kiválasztanák a legmegfelelőbbet, aki a sztár-sztár címet nyerné el, mintegy kifejezve a sztárok közösségét. A választás megtörténtét a kapszulából gomolygó, lila füst jelezhetné. Napokig lehetne filmezni a lezárt kapszulát és a köréje csoportosuló hatalmas tömeget, amely a sztár-sztár megválasztására vár. Időnként, felizgatva a kedélyeket, jöhetne a kapszulából spenótzöld, epesárga és encián színű füst is, végül jöhetne tisztán a cián.
Hogy jól szórakoznánk-e, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.