Szép, komoly játék

Járja az országot, ám fellépései alapvetően kétfélék. Dübörgő koncerteken csápoló fiataloknak énekli fanyar, mögöttes értelmű dalait; máskor közönségtalálkozók vendége. Lemezeit nemrég díszdobozba gyűjtötte, s „utolsó utáni” koncertturnén népszerűsíti. Rajongás és elutasítás az osztályrésze – utóbbinak javarészt politikai okai vannak. Harminchét éves, három gyermek apja. Kovács Ákosnak hívják; a fél országnak egyszerűen: Ákos.

Csontos János
2005. 05. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyik sikerlemeze azt a címet viselte: Ikon. Akár a rózsaszín leányszobák falaira ragasztott plakátokra is gondolhatnánk…
– Nem vagyok kétdimenziós plakátfiú, a sztárságot a kezdetektől fárasztónak tartom, mert a színpadi lét következményei a hétköznapjaimba is betüremkednek. Például Marci fiam születése után három perccel a műtősfiú a személyi igazolványára kért aláírást. Anyám temetésekor meg a temetőszolga kívánt tőlem írásos emléket. Egyikük sem kapott. Valaki, aki a dalaim alapján régi ismerősének érzett, egy nagy üzlet mirelitpultjánál megszólított: már olyan régóta meg akartam kérdezni, mit gondolsz a halálról? Ezer ilyen hrabali történetem van. Az ilyesmit csak jó kedéllyel lehet elviselni.
– Politikailag a Terror Házával exponálta magát. Fábry Sándor is ezzel húzta ki a gyufát…
– Nem szeretek erről beszélni. Volt pár aljasság, de ez majdnem természetes egy posztkommunista országban. Valószínűleg sokaknak ekkor kerültem a látóterébe – addig afféle ártalmatlan énekesnek gondoltak. A kiállításhoz én írtam a kísérőzenét, s ez önmagában főbenjáró bűn egyes „független” médiaértelmiségiek szemében. Eszembe sem jutott a felkérés kapcsán, hogy nekem ebből bármilyen bajom származhat: a feladatot megtiszteltetésnek éreztem, és kötelességnek is. Nem gondoltam volna, hogy az Andrássy út 60.-ban évekig tomboló esztelen erőszakot bemutató intézmény ilyen nemtelen támadásoknak lesz kitéve. Az volt a legmegdöbbentőbb számomra, hogy olyan emberek gyalázkodtak a leghangosabban, akik nem is látták a múzeumot. Jóval a megnyitó előtt kezdődtek a támadások, így a bemutatkozó sajtótájékoztatóra már „csőre töltött” kamerával és töltőtollal jelentek meg az újságírók. Schmidt Mária főigazgató javasolta, hogy a jelenlévők mindenekelőtt tekintsék meg a múzeumot, hogy tudjuk, miről beszélünk. Mire visszatértek a megrendítő körútból, megcsappant a harci kedv: egyetlen rosszindulatú kérdést sem kaptak az alkotók.
– Nyilván csak a véletlen műve, hogy a Terror Háza megnyitását követően lenácizták A bosszú népe című dalszövege kapcsán. A dal kárhoztatja a kettős mércét, a lélek ürességét, fellép a brancsok és az egypártrendszer ellen, óvja a hazát a bosszúállóktól – szóval csupa demokratikus gondolat…
– Néhány sajtótermék azon erőlködött, hogy szélsőségesnek állítson be – de valószínű, hogy nem is személyesen nekem szólt ez a gesztus. Az gyűlöl, aki fél. A bosszú a gyűlölet gesztusa, a szeretetlenségé, a rettegésé: ettől pusztul a világ. Nekem ez nem tetszik. Nekik meg az nem, hogy ezt megfogalmaztam. Ilyen egyszerű ez. Elégtételként az szolgálhat, hogy a dalt tartalmazó Új törvény című album nemcsak aranylemez lett, de Az év rockalbuma címet is elnyerte, s túlnyomóan pozitív kritikákat kapott.
– Ellenségei és barátai is azt mondják: roppant tudatossággal építi a karrierjét…
– Ezt főleg azok mondják, akik kényszeresen racionális érvekkel akarják magyarázni a sikert. Számukra egyszerűbb azt gondolni, hogy a közgazdász srác marketingmódszerekkel megcsinálta magát. De a közönség ragaszkodása nem racionális jelenség, nem tervezhető, és legfeljebb csak rövid távon manipulálható – gondoljunk a „fiúbandák” átmeneti, egynyári sikereire. Én tizenhat éve vagyok a pályán.
– Mi van akkor a tervezés helyett?
– Az én sorsom legfőbb komponense a szerencse, de azért szükséges hozzá némi következetesség is. Ragaszkodom az ötleteimhez, vízióimhoz, ezeket próbálom a legjobb közelítéssel elérni. Ennek érdekében hajlamos vagyok az önkizsákmányolásra is: az általam diktált tempót csak azért tolerálják a munkatársaim, mert tudják, hogy a legszigorúbb saját magammal vagyok. Számomra az írás a legfontosabb: ez vonz, ez izgat, ez tart lázban, és persze erre van a legkevesebb időm. A koncertezés, a színpadi jelenlét ehhez képest csak szép, komoly játék, reprodukció.
– A dalszövegek mellett filmkritikákat, színházi leveleket, verseket is ír. E sokszínűségben azonban közösnek látszik a transzcendencia, az ősi mítoszok iránti vonzalom.
– Istenkereső ember vagyok, ez a legtöbb dalomban benne van. Nem részesültem vallásos nevelésben, így sokáig nem kapott irányt a transzcendens iránti vágyakozásom. Kezdetnek megfelelt Hamvas vagy Krúdy lágy panteizmusa. Az élet hétköznapjaiban jó felfedezni a szakralitást, de ez a felismerés még nem hit, ezért könnyen félre is viheti az embert. Tizenéves létemre Szindbád alakjával azonosultam: a nagyapám kalapjában jártam iskolába, de közben heavy metal zenekarom volt. Ez nem sokat változott: ma is a tradíció embere vagyok, de nem idegenek tőlem a korszerű formák. A lényeg, a mondandó mindig ugyanaz, de a formai megújulás kötelező, mert ezzel tartom ébren saját érdeklődésemet a munkám iránt. Ugyanakkor a jó szándék önmagában nem jelent egyenes utat a hithez: ahhoz közösség, segítők, tanítók is kellenek. Hálás vagyok, hogy van, aki továbblendít, ha megtorpanok: az ember a megtérés mozzanatával válik teljessé.
– Már nem törekszik eredetiségre?
– Eredetinek lenni annyit tesz, hogy az ember közel van az eredethez. Hagyomány nélkül nincs élet: nem kell újra meg újra feltalálni a meleg vizet, nem kell posztmodern mintára minden értéket megkérdőjelezni. Irónia és cinizmus között éles a határ. Ironikus vagyok, mert az önreflexió életszükséglet; de nem lehetek cinikus, mert az értéktagadás. Ezért fontos a szavak eredeti jelentését kutatni, felmutatni, megtartani. Sztálin rendszere a verőembereket „testtechnikusoknak” hívta. Orwellnél a Szeretet Minisztériumában eszelik ki a legaljasabb kínzásokat, az Igazság Minisztériuma meg hazudik. A szórontás a diktatúrák bevett technikája, mert az ember verbális lény: a szavakon keresztül kapcsolódik az eszményeihez. A szavak megrontása az eszmények tönkretételét célozza: a kortárs szórombolás is ezért zajlik. Eszmei értelemben ma is terror van: liberális, pénzközpontú véleménydiktatúra.
– Újabban nemigen győzi idővel a közönségtalálkozókat…
– Tényleg rengeteg helyre hívnak, ami lassan már összeegyeztethetetlen a munkámmal. Idén betelt a naptár. Érthető, hogy az újraépülő kisközösségek miért akarnak beszélgetni, találkozni egymással: a tömeg nemzetté szeretne válni. Öt évtized szellemi elsötétítése után nem túl rózsás a kép: a mai úgynevezett jobboldal sérelmi politikát folytat, mert valóban sérelmei vannak, amelyeken képtelen fölülemelkedni. A fájdalomból való gondolkodás fájdalmat eredményez. A dühödt polgár nem különbözik a dühödt proletártól. A sérelem nem jogosít fel semmire: két vitatkozó közül annak van igaza, amelyik közelebb van az éghez.
– Milyennek látja a hazai konzervativizmus jövőjét?
– Az értékelvű jobboldal két oldalról van szüntelen támadás alatt: egyrészt a fitymáló keresztényellenesség felől, másrészt az ősmagyaros, hátrafelé nyilazós irányból. Két út között választhatunk. Az egyik: fogyasztásba fulladni, szellemi lényként megszűnni – a másik: az újraevangelizáció, a megtérés.
– Ön előtt milyen út áll?
– A jobbítást igyekszem magamon kezdeni. Lelki értelemben rendbe szedem magam; pótolom, amit korábban elmulasztottam. A megtérés nekem is napi feladat, de emellett munka is van bőven. Nemrég jelent meg a jubileumi díszdoboz: az elmúlt tizenkét évben kiadott összes szólólemezem szerepel benne, a saját stúdiómban egységesítettük a régi albumok hangzását. A korongokra bőséges multimédiás tartalom került: dalszövegek, diszkográfia, életrajz, videoklipek, fotóalbum. Feltúrtam otthon a képarchívumot, és a bőrgatyákat, felnyírt frizurákat megörökítő fotókat sem cenzúráztam. Az idei ráadásturné határvonal, összefoglalás: nem tervezek több terpeszállásos, toporzékolós koncertet. A tavaszi menet utolsó hangos előadása június 4-én lesz Budapesten. Vendégként fellép az összes korábbi zenésztársam: varietéműsort adunk, elég határozott rockhangzással. A 2003-as Andante-koncertsorozat kijelölte az utamat: a következő album dalai is visszafogott hangvételűek lesznek.
– Egyéb irányú tervek?
– Régóta gondolkodom egy olyan hely megnyitásán, ahol a számomra fontos dolgok: a zene, az irodalom és a bor együtt jelenhetnének meg. Afféle boros kávéház lenne ez, beszélgető- és találkozóhely, pódiummal, a kultúrával a főszerepben. A sok kamaszkori Krúdy-olvasmány talán mégsem múlt el nyomtalanul.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.