Budapest és Pozsony ellenében

2005. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma Tornaalján és Rimaszécsen egy ünnepség keretében befejezik azoknak az ösztöndíjaknak az átadását, amelyekkel anyaországi polgári körök és civil szervezetek a felvidéki magyar gyerekek magyar iskolába való beiratkozását ösztönzik. A Rákóczi Alapítvány által lebonyolított nagyszabású akcióban itthon közel húszmillió forint gyűlt öszsze, így majdnem kétezer felvidéki kisiskolás kezdheti meg anyanyelvén tanulmányait a következő tanévben. A civilek megint átvállaltak egy feladatot az államtól: a szocialista–liberális kormány ugyanis a státustörvényben előírt oktatási-nevelési támogatás ügyében úgy egyezett ki a szlovák állammal, hogy a pénzt (a törvény szellemével és a többi magyarlakta országban követett gyakorlattal ellentétes módon) nem a szülők, hanem az iskolák mellett működő alapítványok vagy szervezetek kapják.
Sokan vélik úgy, hogy az oktatási-nevelési támogatás a kedvezménytörvény legfontosabb tétele. A tanévenkénti húszezer forint (és az ezzel járó tankönyvvásárlási támogatás) lényeges befolyást gyakorolhat a magyar iskolákba történő beiratkozásra, ezért az asszimiláció megállításának, esetleges megfordításának kulcsfontosságú eszköze. Valószínűleg így látták ezt a szlovák politikai elit képviselői is, ezért hisztérikusan támadták a törvénynek ezt a tételét. Az Orbán-kormány idején megtalálták a megoldást: a tervek szerint a támogatásért folyamodó pályázatokat a jogosultak Magyarországon, az Illyés Közalapítványnál nyújtották volna be és egy anyaországi bankfiókban történt volna a kifizetés. Az alapítvány irodavezetője (már a kormányváltás után) ezt százharmincöt család, vagyis közel háromszáz diák esetében meg is tette, és a dologból nem is lett volna botrány, ha Budapesten a szocialista politikusok nem háborodnak fel és nem kezdenek bocsánatot kérni a szlovák hatalomtól. Szomorú vonatkozása a történetnek, hogy egyes felvidéki magyar közéleti személyiségek is bírálták az ösztöndíjak kiadását, minden valószínűség szerint azért, mert nem az általuk vezetett szervezet oszthatta ki a pénzt.
A státustörvénytől független módon – és annál jóval korábban – már működött egy beiratkozási program a Rákóczi és huszonnégy felvidéki célalap közreműködésével. Ennek során minden érintett családot megszólítottak, arra buzdítva őket, hogy magyar iskolába írassák gyerekeiket. A kezdeményezés jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy Szlovákiában megfordult az évek óta tartó negatív tendencia, és növekedni kezdett az anyanyelvi oktatásban részesülő magyar elsősök száma. Sajnos időközben az Illyés Közalapítvány elállt a négy éve sikeres beiratkozási program támogatásától, sőt még annak az összegnek a kifizetése is megkérdőjeleződött, amit az előző kuratóriuma szavazott meg erre a célra.
Ezt a civil kezdeményezést válthatta volna ki a státustörvény, de a jelenlegi kormány épp a legfontosabb pilléreit vette ki a jogszabályból: a szülők a Felvidéken nem közvetlenül kapják a támogatást és (ez már minden régióra igaz) csak az iskolások részesülhetnek az összegből. A nyelvválasztás azonban sok esetben már az alsóbb szinten eldől: akit a többség nyelvén tanító óvodába íratnak be, azt már a legritkább esetben küldik anyanyelvű iskolába.
A jelenlegi budapesti hatalom nem tartotta fontosnak a célalapoknál megszerzett tapasztalatokat és kapcsolati hálót kihasználni. A Dzurinda–Medgyessy-megállapodás értelmében utóbbi lemondott az oktatási-nevelési támogatás családoknak való kifizetéséről, ennek ellenére a szlovák miniszterelnök a kedvezménytörvény megcsonkított változatát sem fogadta el. A támogatás végül az MKP-hez közel álló Pázmány Péter Alapítványhoz került, amely az iskolák mellett működő szülői szövetségeknek adja tovább a pénzt az oktatásüggyel kapcsolatos projektek támogatására. Ám fennáll a veszélye annak, hogy a szlovák állam erre hivatkozva csökkenti a magyar iskolák támogatását, akiknek „úgyis van pénzük”.
A Felvidéken ma is tart a szakmai vita arról, hogy melyik támogatási módszer a jobb. Tény, hogy a szülői szövetségek a pénzt az oktatás fejlesztésére is fordíthatják, és ez is részben befolyásolhatja a szülőket a magyar iskolaválasztásban. Mások úgy vélik, ez az ösztönző túl kevés a stratégiai cél, a magyarság asszimilációjának fékezésére, lehetőség szerinti megfordítására. Ha a családok személyes megszólítására alapozott beiratkozási kampány keretében a szervezők a tizenöt évre szóló támogatási ajánlattal érvelnek, annak összehasonlíthatatlanul nagyobb befolyásoló ereje van, mintha csak annyit mondanak a szülőknek: az iskola, illetve a szülői szervezet pályázni fog egy, az iskolától és a családoktól távoli alapítványhoz, és ha a kuratórium érvényesnek tartja a pályázatot, ha az érvényesnek talált pályázatra az igényelt összeget megszavazza (egyiket sem lehet előre biztosan ígérni), akkor valamikor, a belátható jövőben támogatás érkezik az iskolai szervezethez, amiből az elfogadott pályázattól függően a diák tornacipőt kap, esetleg kifizetik színházjegyét vagy fejlesztik az oktatás színvonalát (amelyek különben más forrásokból, például az oktatási és informatikai minisztériumok különféle pályázataiból amúgy is megtörténnek). A személyes támogatás erejét különben a szocialisták is pontosan értik, hiszen a 2002-es parlamenti választások kapcsán a nyugdíjasokat az egyszeri nyugdíj-kiegészítés ígéretével szólították meg.
Egy másik gyakran hangoztatott érv különösen sértő a felvidéki magyar családoknak: állítólag „így nem tudják italozásra fordítani a pénzt”. Ennek az érvnek még az említése is joggal felháborodással tölti el a magyar családok túlnyomó többségét, amelyek nehéz gazdasági helyzetük, a Dél-Szlovákiában rendkívül magas munkanélküliség ellenére is gyermeknevelésre vállalkoznak. Az eljárás a régi kommunista időket juttatja az ember eszébe, amikor a mindenható párt döntötte el az egyes ember helyett, hogy neki mi a jó, és elvárta azt, hogy ezt a döntést az emberek zokszó nélkül elfogadják.
Az anyaországból érkező ellenszél ellenére a civilek az idén is személyesen megkeresték a kritikus régiókban élő érintett szülőket, hogy a magyar óvoda- és iskolaválasztás mellett kardoskodjanak. Egy levélben tucatnyi érvet sorolnak fel a döntés mellett. Ezek szerint a magyar iskola olyan többletismeretek és -tudás megszerzését teszi lehetővé, amelytől elesik az a gyermek, akinek a szülei másként döntenek. Anyanyelvi képzés esetén erősödik az identitás, ellenkező esetben kopik a nyelvtudás. Ha egy magyar család gyermekét szlovák iskolába adja, fennáll a veszélye annak, hogy a diákot olyan hatások érik, amelyek otthon, a családban feszültséget hoznak létre. Ha magyarul tanul, hatékonyabb az oktatás, és később nagyobb választéka van az egyetemi képzésre is. Otthon érezheti magát az egész Kárpát-medencében, versenyképes tudást szerezhet, de emellett ingyenes tanszercsomagot és egyéb támogatást kap. A magyarországi diákokkal azonos diákigazolványt kap, amely jelentős utazási kedvezményeket és más előnyöket biztosít Magyarországon.
A Rákóczi Szövetség idei kezdeményezése elsősorban szórványban vagy gazdaságilag hátrányos régiókban élő gyerekek számára biztosított ösztöndíjat. A magyarországi civil társadalom (polgári körök, cégek, magánszemélyek) jól vizsgáztak, a hatszáztizenhét adományozónak köszönhetően a novemberben meghirdetett program keretén belül a 2005–2006-os tanévben várhatóan beiratkozó felvidéki kisdiákok közel fele kaphatott tízezer forintnyi ösztöndíjat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.