Csak látszólag miénk a forint

Értékes vagyon ellenében nem értékes fizetőeszközt kapott a költségvetés a magyarországi privatizáció során; lényegében a lakosság és a gazdaság vette meg a külföldieknek a privatizált vagyont – jelentette ki lapunknak Varga István, a Magyar Adófizetők Országos Szövetségének elnöke az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ) a közelmúltban megjelentetett privatizációs összefoglalójára reagálva.

2005. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miért kifogásolja az Állami Számvevőszék megállapítását, miszerint a Magyarországon végbement privatizáció értékelésénél figyelembe kell venni, hogy a rendszerváltozáskor az ország igen behatárolt kényszerpályán mozgott, amelyet elsősorban súlyos külső eladósodottságunk határozott meg?
– Egyszerű a képlet: tőkés gazdaságba tőkével, piacgazdaságba pedig piaccal kellett volna belépnünk. Ezt követték más országok is, mikor saját polgáraiknak adták át az állam gazdálkodói vagyonát, így megmaradt a vállalatok működő tőkéje, piaci kapcsolata és eszközparkja, s ma nagy hányadban korszerűsödve működnek e vállalatok. Mi viszont a hazai privatizáció során mindent elkövettünk konkurenseink érdekeinek képviseletéért, a saját tőkénk és piacunk elvesztegetéséért, hol a külföldi ellenérdekelt, hol a hazai ingatlanspekulánsra bízva ezrek munkahelyét. Másfél millió elvesztett munkahely mellett a megmaradók is csak csekély értéket teremtenek a gyarapodásunkhoz.
– E korai eladásoknál kimutatható-e az ÁSZ által említett tapasztalatlanság?
– Nem tapasztalatlanság, hanem az idegen érdekek képviselete mutatható ki. Sokéves nemzetközi üzleti tapasztalatok alapján vallottuk azt, hogy a mezőgazdasági termelőket kell az élelmiszeripar tulajdonosaivá tenni, mert a föld – az állat külön nem – csakis a feldolgozással együtt eredményez jövedelmet, illetve erős érdekérvényesítést a bel- és külpiacon. Tudható volt, hogy az erőfölénybe kerülő felvásárlók ki fogják zsigerelni a mezőgazdákat, a vidék tönkremegy, ha nem a helybeliek dolgozzák fel saját terményeiket, és nem ők viszik piacra. A szántóföld szélén, raktározási képesség nélkül, nincs elfogadható ár. Választhattunk: megtartjuk az értékes gazdasági vagyonunkat, vagy átadjuk az áraink leszorításában érdekelt kereskedőknek. Tudtuk azt is, hogy a gazdák a feldolgozással megoldhatták volna a piac és az időjárás szeszélyeiből eredő gondjaikat. Saját előállítású takarmánnyal, saját raktározással erősödött volna a kereskedelmi képességük, végső soron tehát a munkahelyek megőrzése. Nyugati mércével is kitűnő színvonalú malmokkal, silókkal, vágóhidakkal, tejfeldolgozókkal és konzervgyárakkal rendelkeztünk. Éppen ezeket a stratégiai értékeinket akarták a konkurensek megszerezni, vagy ha nem megy, tönkretenni. Mindezekről a számvevőszéki tanulmányban nem olvashatunk.
– Tudható volt, hogy a gazdasági harcban eszközök kellenek, és a versenytársak nem viselkednek majd barátként.
– Nagy volt a tét. A privatizációs tanácsadók azt sugallták, hogy a külföldi vállalatok a jó gazdák, adjuk el nekik, amink van, ők majd gondoskodnak a jólétünkről. A sajtó harsogta, hogy kell a költségvetésnek a külföldi tőke és a bevétel, gyorsan el kell adni, amink van. Az ideológiákon nevelkedett, soha nem gazdálkodó közgazdászaink is erősítették ezt a nézetet. A vállalatok tisztes mérnökei, könyvelői, a piacot és az ágazatot jól ismerők vészjelzései válasz nélkül maradtak. Ez már aligha nevezhető a kezdők tapasztalatlanságának.
– A szakértők a tévedéseket mégis leginkább a spontán, a még szabályozatlan privatizációra vezetik vissza.
– Igen, de csak azért, mert máskülönben el kellene ismerni a törvénysértéseket. A tanulmány nemcsak adós az ilyen helyzetek bemutatásával, de több, általam is jól ismert ügyben a jogerősen törvénysértőnek talált döntést is mint szabályosat mutatja be. Vagy: az ÁSZ – mint az Országgyűlés ellenőrző szervezete – meg sem említi a tanulmányban, hogy parlamenti vizsgálat volt, és ebből eredően a kormányt elmarasztaló határozat maradt végrehajtás nélkül. Végre szembe kellene néznünk önmagunkkal, hogy a sulykolt mítoszok, ismétlődő tévedések helyett a tények alapján találjunk megoldást a gondjainkra.
– Tehát voltak alkalmas törvények, csak be kellett volna tartani őket?
– Pontosan. Az országgyűlési határozatba foglalt vagyonpolitikai irányelvek tiltották az exportpiacok, a monopolhelyzetű vállalatok eladását külföldieknek, miközben a szociális piacgazdaságot célzó alkotmány és a vonatkozó törvény a mezőgazdák tulajdonszerzését, a piaci verseny kiépítését írta elő. Ezt erősítették következetesen a konkrét törvények is. Ám volt egy hamis érvekkel előadott, külföldről vezérelt érdek, amely megtalálta a politikusokat, akik akár a törvények ellenében is távol tartották a mezőgazdákat a feldolgozók, a raktárak vételétől. Most előttünk az eredmény: lepusztult, bezárt gyártelepek, leépült mezőgazdaság, s jelentős exportőrből élelmiszer-importőrök lettünk. Horribilis a külkereskedelmi hiány, munka nélkül, segélyen tengődik a vidék jelentős része. A privatizációt értékelő számvevőszéki anyag erről sem tesz említést.
– A növényolajipar eladása a kimutatások szerint például gazdaságilag sikeres lett, az új tulajdonosok még fejlesztettek is.
– Csakhogy a valóság éppen az ellenkezőjét mutatja. Hiába írja ezt a privatizációs jelentés, ha épp a tényeket hallgatja el. Hazánk hat korszerű gyárat adott el egyben, a vevő előzetes kikötése szerint. A hatból öt gyárat egyszerűen leszereltek, elpusztítottak, szélnek eresztve a dolgozókat, s az adófizetők terhére világbanki hitelből vett gépekkel a magyar gazdaság számára konkurens gyárakat korszerűsítették. Bárki megnézheti Rákospalota, Csepel, Kőbánya, Győr, Nyírbátor lelakatolt, pusztuló növényolaj-ipari telepeit. Az ÁSZ szakértői bizonyára nem jártak arra. Csak arról írnak, hogy a martfűi – az egyetlen megmaradt – üzemben bővítették az olajfinomítást. Úgy látszik, ez elég a sikeres eladás igazolására. Azért vették meg egyben az öszszes gyárat, hogy ne legyen verseny, hogy a monopolprofitot kisajtolják szántóföldjeinkből és az országból, s a versenyhivatalunk, törvény ide vagy oda, ezt megengedte a külföldinek. Ma a gazda, ha másnak ad el, csak nagy szállítási költséggel és kereskedői árréssel adhatja exportra az olajos magot, ezért az egyetlen itteni feldolgozó sem fizet többet, mondván, ez a piaci ár. Így állítjuk elő saját leépülésünk struktúráját. Az étolajban korábban harminc százalék volt a mag értéke, a kilencvenes évek második felében ez már csak 13 százalék, ma talán a tíz százalékot sem éri el. Így lehet megrövidíteni a költségvetést, szélnek ereszteni a sok évtizedes tapasztalatú dolgozók ezreit, és sikerként bemutatni a privatizációt.
– Önök annak idején a várható leépítés kapcsán kifogásolták a napraforgódara mint fehérjetakarmány kiszorítását. Miért?
– Akkori kifogásaink sajnos igazolódtak. A mag feldolgozásának hiányában az exporttal elmegy az olaj mellett képződő száraz összetevő, a dara is, ami pedig jó belföldi fehérjetakarmány lenne. Látni kell ugyanakkor, hogy éppen ez volt a cél, nevezetesen, hogy a hiány rákényszerítsen minket a tengerentúli szójadara importjára. Így az állattenyésztésünk jövedelme is áthajózhat az óceánon. Állatállományunk a felére zsugorodott, miközben szójadaraimportunk megduplázódott. Ezek után nem érdemes kérdezni, hol az állattartás jövedelme. A megmaradt martfűi gyár tulajdonosa hatalmas amerikai szójatermelő és -feldolgozó. E cég a brazil őserdők helyén telepít ültetvényeket. Őt segíti pénzzel a magyar állam az adriai szójakikötő fejlesztésében. Itthon konganak a volt gyárépületek, ám mi büszkén kiállunk a Dél-Amerikát tönkretevő gazdaságpolitikáért. Ott már ki tudják mondani, hogy elég volt! Mi még sikertörténetként olvassuk ugyanezt.
– Lehet, hogy káros a struktúra, de a költségvetés a privatizációból gyors pénzbevételhez jutott, ami akkor megmentett bennünket a csődtől.
– Ez is mítosz. Az említett esetben a vevőnek nem kellett azonnal fizetnie, bár a szerződés másnapján minden garancia nélkül átvehette az iparágat, és a vételárat csak letétbe helyezte egy külföldi bankban. A vevő pedig a beköltözés után maga, illetve tanácsadója által állapíthatta meg a vételárat – mérsékelve. Ugyanakkor azonnal leszállította a felvásárlási árat úgy, hogy a gazdáktól elvont bevétel jórészt fedezte az egész ágazat – még ki sem fizetett – vételárát. Mondhatni, ők vették meg a külföldinek.
– Lehet, hogy késve és mérsékelve, de a vételár mégis csökkentette az adósságot.
– Ez sem állítható. Magyarország mező- és élelmiszer-gazdasági mérlege nyugat felé többletet mutatott, az eladósodás pedig pénzügyi műveletekből eredt. Amint egy jegybanki tanulmányban olvasható, 11 milliárd dollár hitelből csupán egymilliárd jutott a gazdaságba, a többi pénzügyi műveletekben forgott. Tehát a tízmilliárd dollár a felelős az eladósodásért. A kilencvenes évtized elejére nem a vállalatok butultak el, hanem a jegybank felemelt kamatlába gerjesztette az inflációt.
*

A bank megszüntette az exportfinanszírozást, csökkentette a kereskedelmi bankok, végső soron a vállalatok finanszírozását. Megkezdődött a vállalati pénzek elpárolgása. Látszólag nőtt a pénzmennyiség, de reálértékben a kamat- és hitelpolitika egyre többet vett ki a zsebekből. A lejárttá tett hitelek és a ki nem termelhető kamat miatt a vállalati vezetők felmentve érezték magukat a jó gazda gondossága alól. A parlament úgy korlátozta a kormányt, hogy csak bevételei három százalékáig vehet fel hitelt a Magyar Nemzeti Banktól azért, hogy drága külföldi hitelekre kényszerüljön. Mikor az éves kamatláb 30–40 százalékos volt, akkor a spekulációs jövedelemre igényt tartó külföldi hitelezők nagy élvezettel hitelezték a kormányt, és növelték csöndben az addig hangosan kifogásolt eladósodást. A pénzügyi eszközökre mért csapással mentek tönkre a vállalatok, adósodott el az államháztartás. Ez volt a külföldi tőke érdeke: az adósságra hivatkozva gyors és olcsó bevásárlásokhoz jutni a privatizációban. Az eladósodás nem a rossz munka következménye, még ha ezt szeretnék is elhitetni egyesek, hanem egy olyan független pénzügyi folyamat eredménye, amely a bankrendszerben zajlott. Ezért nincs értelme arról beszélni, hogy egy-egy iparág eladásával tíz- vagy egynapi kamatszámla ellenértéke folyt-e be.
– Mégis tagadhatatlan, hogy a tőkebeáramlást a privatizáció serkentette.
– Korábban tőke is volt, piac is volt, ám ezt szétvertük a rendszerváltoztatás után az inflációval és a piacokról való kiszorulással. Külkereskedelmi társaságainkat az elsők között összevontuk, majd felszámoltuk, s elvágtuk a kapcsolatot a vállalatok sok évtizedes külpiacával. A gerjesztett infláció kisöpörte a cégek működő tőkéjét. Magyarország ezzel lemondott a polgárai tőkésítéséről, és átengedte gazdasági pozícióit a nemzetközi konkurenciának. Mondhatnám úgy is, hogy bedőlt a külföldi tanácsadóknak. Felfoghatatlan, hogy magukat képzett közgazdáknak valló emberek elhihették, a konkurenseink majd jobban gondoskodnak az itt élőkről. A tőkés világban az országok tönkretételének módszereiről épp szocialista közgazdák publikáltak elrettentő írásokat a nyolcvanas években, majd ugyanők hitették el ennek üdvözítő voltát.
– A számvevőszéki tanulmány szerint 1700 milliárd forintnyi vagyon hetven százaléka mégiscsak csökkentette az államadósságot, enélkül ma sokkal rosszabb lenne a helyzet. Ebben sem ért egyet a számvevőkkel?
– Az 1700 milliárd akkori forint ma közel húszezermilliárd forintnak felel meg, tehát kevesebb mint a tizedére inflálódott a pénzünk értéke. Könnyen belátható, hogy az egész bevétel eltűnt, miközben hátramaradt az egyensúly nélküli gazdaság, amely most tovább gerjeszti az eladósodást. A statisztika szerint a privatizációs időszakban másfél millió munkahely veszett el. Ez az akkori, munkahelyenkénti egymillió forint létesítési értéken 1500 milliárd forintnyi veszteséget jelent, szemben az 1700 milliárddal. A veszteség azonban sokszorosa az akkori vagyonértéknek, az évszázados múltú szellemi műhelyek, tevékenységi kultúrák elvesztése pedig pénzben ki sem fejezhető. Ugyanígy a konvertibilis exportpiac helyébe lépő import egyensúlyrombolása is alig értékelhető túl. A hasonló lélekszámú Csehország a saját polgárainak eladott vagyon mellett egymillióval több munkahelyet őrzött meg, így ott magasabb az életszínvonal, az emberek maguknak dolgoznak. Ma mindenhol a világban cseh exportőrökkel találkozunk, magyarral sehol, mert nekünk semmi közünk a hozzánk letelepült nemzetközi társaságok piacaihoz, jövedelméhez.
– Lehet, hogy az adósság gyorsabban nőtt, semmint hogy a privatizációs befizetések fedezték volna, de legalább nyomon követhető, hová lett a bevétel. Ezzel sem ért egyet?
– A fentiekből kitűnik, hogy a pénzügyi szektor eseményei meghatározóbbak, mint a gazdálkodásé. A vagyon eladása ellenében külföldről befolyt pénz a Magyar Nemzeti Bankban maradt, s a jegybank az aktuális árfolyamnak megfelelő forintot utalt a költségvetés számlájára. Csakhogy az MNB a kamatlábon túl az egész gazdaságra kiható pénzmennyiséget is szabályozta úgy, hogy szűkítette, mondván, ezt kívánja a kamatlábbal gerjesztett infláció elleni küzdelem. Így hiába folyt be a deviza és ellenében a forint, ami növelte az ország pénzmennyiségét, az MNB enynyit elvont a nem banki szereplőktől vagy azon is túl. Ebből pedig két dolog következik: egyrészt annyi forintot kapott a költségvetés, amennyit akkor is megkaphatott volna, ha semmit nem ad el az állam, tehát a jegybank, ha akarta volna, eladás nélkül is növelhette volna ennyivel a költségvetés forrását, hiszen ez a bank az államé volt. Más szóval értékes vagyon ellenében nem értékes – szabadon növelhető, csökkenthető – fizetőeszközt kapott a költségvetés. Másrészt a költségvetés számláján megjelent ugyan a forint, tehát a szűkítéssel a lakosságtól, a hazai vállalatoktól vontak el ennyi pénzt, azaz az eladott vagyon ellenértéke arányában végső soron a lakosság szegényedett. Állítható tehát, hogy mint a mezőgazdák a növényolajipar esetében, a magyar lakosság és gazdaság vette meg a külföldieknek a privatizált vagyont.
– A deviza azonban ott maradt a Nemzeti Bankban. Az államé lett?
– Igen, csakhogy az állam lemondott arról, hogy rendelkezzen felette, sőt még arról is, hogy ellenőrizze, mi lett, lesz vele. Még a számvevők sem láthatják. Így nem meglepő, ha a költségvetés hatalmas MNB-veszteségekért állt helyt – egy alkalommal épp 1700 milliárd forintért, amely akkor már a többszöröse volt a korábbi hasonló számbeli értéknek. A privatizáció ellenében befolyt külföldi pénz a külföldi pénzpiacra áramlott vissza gyarapodni vagy erodálódni. El kellene számolni vele – ha a privatizáció nyomába eredünk.
– Amennyiben igaz, hogy ma sokkal nagyobb az adósságunk, mint korábban, akkor miért nem hívja fel senki a figyelmünket egy esetleges csőd kockázatára?
– A világsajtó összehangolt célok szerint fújja a harsonákat. Így volt ez a délkelet-ázsiai pénzügyi válságkor, s így volt a mi politikai hovatartozásunk megváltoztatásának kikényszerítésekor is. Most nincs változást gerjesztő szándék. Az adósságunk ugyanakkor horribilis.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.