Erőtlen a szakszervezeti nyomásgyakorlás

Egzisztenciális félelmekkel, a társadalmi szolidaritás hiányával, a sztrájkalapok állapotával indokolta lapunknak adott interjújában Szabó Endre, hogy a közszférát ért sorozatos sérelmek ellenére miért nem került sor eddig komolyabb nyomásgyakorlásra. A közszféra munkavállalóit képviselő Szakszervezetek Együttműködési Fóruma elnöke szerint a száz lépés program után lehet megválaszolni, hogy a kormány mennyiben baloldali.

Bákonyi Ádám
2005. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felsorolni is nehéz a kormányváltás óta a közszférát ért sérelmeket, teljesítetlen ígéreteket. A 2002-es, átlagosan ötvenszázalékos béremelést stagnálás, majd reálbércsökkenés követte, a bérfelzárkóztatás pedig kikerült a kormány szótárából, tömeges elbocsátások történtek főként a köztisztviselői karban. Ön hogyan értékeli a kormányváltás óta eltelt időszakot?
– Változatos időszakot éltünk meg, a start, vagyis az átlagosan ötvenszázalékos béremelés – mondhatom – példa nélküli volt. Ezután viszont kétségtelenül nem következtek be azok a változások, amelyekre a választások idején kaptunk ígéretet, vagy amikről a kormányalakítás után állapodtunk meg. A béremelést elvileg bérfelzárkóztatásnak kellett volna követnie, aminek elmaradása 2003-ban még elfogadható volt, de 2004-ben már országos közszolgálati sztrájkbizottság alakult a béremelés jogi garanciáinak megteremtése érdekében. Ennek ellenére tavaly valóban két-három százalékos reálbércsökkenés következett be, aminek részbeni kompenzálását az idei bérmegállapodásban próbáltuk rögzíteni. Bár a kormány érvelésében van igazság, hogy a 2002 előtti és a jelenlegi fizetések között mindenképpen nagy a különbség, a mindennapok szintjén a munkavállalók ezt másként érzékelik. A béremelés ugyanis nagyon alacsony nívójú bérekre rakódott, jó példa erre, hogy amikor az előző kormány alatt kétszeresére emelték a minimálbért, az a szociális ágazatban dolgozók majdnem felét érintette. Persze, ezért az előző kormányok bérpolitikája is felelős.
– A béremelésnek később azért más hozadéka is lett: erre hivatkozva történtek meg és várhatók további elbocsátások.
– Így igaz, a béremelést számos kritika érte, főleg a gazdasági szférából, mondván: a gazdaság problémái között előkelő helyet foglal el ez az intézkedés. Ezt mi a már említett kereseti viszonyok miatt is visszautasítottuk, visszautasítjuk. A kormány kedvezőbb gazdasági növekedésre számított 2002-ben, ami nem vált valóra, és ez az élet minden területén éreztette a hatását. Sajnos minden évben érezhető volt a fenyegetettség, a köztisztviselők számára pedig valóra is vált a leépítés – részben központi intézkedésekkel, részben kikényszerítéssel. A közszféra dolgozói között permanens bizonytalanságérzet van, de talán nem túlzás, ha a félelem szót használom. Nem mondjuk, hogy a közszféra struktúráját változatlanul kell hagyni, de ahhoz ragaszkodunk, hogy a reformjára vonatkozóan legyenek konkrét koncepciók, hatástanulmányok.
– A szakszervezetek és az MSZP egyik legerősebb és eltúlzott kritikája a polgári kormánnyal szemben az volt, hogy nem működteti az érdekegyeztetést. Az új kormány egyik leghangsúlyosabb ígérete ezért a jól működő párbeszéd volt, ám mondhatjuk: ennek szintje sosem volt olyan alacsony, mint ma. Számos döntés született egyeztetés nélkül, a közszféra fórumai 2003-ban egyszerűen nem működtek, 2004-ben is csak a sztrájkveszély idején tárgyaltak. Idén is csak áprilisban hívták össze először a Költségvetési Intézmények Érdekegyeztető Tanácsát.
– Bár bizonyos érdekegyeztető fórumokat az ígéretek szerint visszaállítottak vagy létrehoztak, a működésükkel kapcsolatban valóban vannak problémák. Az érdekegyeztetéssel általánosságban is bajok vannak, a közszférában pedig kifejezetten kifogásolható, hogy az itteni fórumok egyáltalán nem, vagy alig-alig működtek. Valóban, amikor megalakult a sztrájkbizottság, akkor sztrájkbizottságként tárgyaltunk a kormánnyal, nem pedig a hivatalos érdekegyeztetés keretében. Az elmúlt időszak pozitívumai közé talán az idei bérmegállapodást lehet sorolni, ami még a költségvetés elfogadása előtt született meg.
– A legutóbbi, legnagyobb horderejű ügy a tavalyi 13. havi fizetés elmaradása volt: nyolcszázezer ember jogos jussát vették el a költségvetés manipulálása érdekében. Önök ezt szó nélkül hagyják?
– Nagyon sokat kritizáltuk ezt a kormányzati intézkedést. A helyzet annyiban bizonytalan, hogy több szakszervezet az Alkotmánybírósághoz fordult az ügyben, amire a miniszterelnök bejelentette: a kormány az Alkotmánybíróság döntése szerint fog intézkedni. Amíg az állásfoglalás megszületik, dolgozunk a kompenzálás lehetőségein, és el akarjuk érni, hogy álljon vissza a korábbi rendszer, miszerint a 13. havi fizetés az előző 12 havi munkát ismeri el.
– A fentiek fényében mivel magyarázza, hogy még nem került sor komolyabb sztrájkra, demonstrációra, vagy bármilyen formájú, ám valódi nyomásgyakorlásra, hiszen az Orbán-kormány alatt ezek töredékéért sztrájkoltak, vagy szerveztek tömegdemonstrációkat a szakszervezetek? Korábban ráadásul azt mondták, hogy a tagság támogatná a tiltakozó akciókat.
– A sztrájkbizottság megalakulásakor volt egy demonstráció az ELTE Gólyavárban, ekkori felméréseink szerint a munkavállalókban valóban volt készség egy esetleges sztrájk támogatására. Erre végül azért nem került sor, mert a sztrájkbizottság jóhiszeműen megállapodást kötött a kormánnyal. A jelzett sztrájkkészség egyébként nem volt átütő erejű, hiszen az ötvenszázalékos emelés ekkor még élt a munkavállalókban. Sőt, a társadalom is úgy érezte – és erre a média is nagyon ráerősített –, hogy a közalkalmazottak kivételezett helyzetben vannak, és az ő béremelésük teszi tönkre a gazdaságot. Emiatt volt jel arra, hogy egy esetleges akciót nem övezne társadalmi szolidaritás, ami viszont fontos tényező. Egy sikertelen sztrájk többet árthat, mintha nem nyúlunk ehhez az eszközhöz. A harmadik körülmény pedig éppen a létszámleépítésekkel kapcsolatos fenyegetettség érzés volt. Sokan féltek attól, hogy bajuk származik abból, ha részt vesznek a tiltakozó akciókon. Végül el kell ismerni, hogy a szakszervezetek sem rendelkeznek olyan sztrájkalapokkal, hogy egy viszonylag tartós, többnapos sztrájknak az anyagi következményeit vállalhassák. Mindezen tényezők együttes hatásának tudható be, hogy nem került sor ez eddig komolyabb nyomásgyakorlásra.
– Az MSZP és maga Gyurcsány Ferenc is baloldaliként, szociáldemokrataként határozza meg magát. Mint szakszervezeti vezető, ön hol látja nyomát annak, hogy ez a kormány baloldali értékrendet képvisel?
– Véleményem szerint a száznapos program sok eleme munkavállaló-barát intézkedés volt, ugyanakkor számos olyan lépés is történt, ami a munkaadóknak kedvezett. A kérdésre talán a száz lépés program végrehajtása után lehet válaszolni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.