Fellőtték az első űrvitorlást

Útnak indították tegnap a világ első napvitorlását egy orosz tengeralattjáróról a Barents-tengeren. A Cosmos–1 elnevezésű, napszéllel hajtott űrjármű új távlatokat nyithat a csillagközi utazások előtt.

MN-összeállítás
2005. 06. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napvitorlást állítottak Föld körüli pályára tegnap. Ha az amerikai magántársaságok – köztük a Planetary Society és egy tv-súdió – által finanszírozott, négymillió dollárba kerülő vállalkozás sikeres lesz (lapzártakor ez még nem volt ismeretes), megnyithatja az utat az űrjárművek új generációja előtt, amely csillagközi távolságokat is könnyűszerrel leküzdhet – adta hírül a Reuters.
A Cosmos–1-et orosz tengeralattjáróról indították útnak a Barents-tengeren, egy ugyancsak orosz, az űrkutatás céljára átalakított interkontinentális, ballisztikus rakétával. A tervek szerint mihelyt a száz kilogramm súlyú űrhajó eléri a 800 kilométeres magasságot, Föld körüli pályára kell állnia. A BBC úgy tudja, a Cosmos–1 az első négy napban képeket készít a Földről, s csak azután bontja ki nyolc, forgatható, hajszálvékony műanyagból készült, alumínium bevonatú vitorláját, amelyet a Napból érkező elemi részecskék hajtanak majd előre. A vitorlák mindig az előre jutáshoz szükséges szögben fordulnak a hajtóerőt jelentő Nap felé.
Az úttörő kísérlet azért nagy jelentőségű, mert a Marsnál távolabbi célpontok elérésének eddig határt szabott a csak korlátozott mennyiségben rendelkezésre álló üzemanyag. A napszéllel hajtott űrvitorlás, amelynek a napfénnyel érkező fotonok átadják mozgási energiájukat, gond nélkül eljuthatna a Naprendszer legtávolabbi bolygóira, sőt – továbbfejlesztett változata – csillagközi utazásokra is vállalkozhatna.
A napvitorlás nagy előnye, hogy lassan, de folyamatosan gyorsul, mivel a napfény állandóan éri a vitorlákat. Így a kezdeti, 160 kilométeres sebességet három év elteltével már óránként 160 ezer kilométeres tempó váltja fel. Igaz, az első napvitorlás aligha juthatna túl a Jupiteren, abban a távolságban ugyanis a napfény már nem elég erős, de a tudósok szerint a vitorlák majd űrlézerekkel is irányíthatók lesznek.
A kísérlet iránt élénken érdeklődik az amerikai NASA és az európai ESA, valamint az olasz és a japán űrkutatási ügynökség is. Ha az első próbálkozás remény- keltő lesz, valamennyien terveznek hasonló kísérleteket. Nemcsak azért, hogy megvalósulhasson a galaktikus utazás álma, hanem mert a napvitorla tudományos alkalmazásának spektruma igen széles. Colin McInnes pro-
fesszor, aki a glasgow-i egyetemen a napvitorla felhasználási lehetőségeit kutató programot vezeti, arra hívta fel a figyelmet, hogy az új eszköz – Nap körüli pályán keringve – értékes adatokat továbbíthat a Földre központi csillagunkról, de az sem kizárt, hogy a segítségével egyszer a pályájukról eltéríthetők lesznek a Földdel összeütközni készülő, veszélyes aszteroidák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.