Holttér

Balogh András István
2005. 06. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha készült volna el A bukás című sikerfilm Traudl Junge néhány évvel korábbi vallomásai nélkül. Hitler titkárnője 2002-ben számolt be a dokumentumfilm-rendező Othmar Schmiderer kamerája előtt életéről, a nemzetiszocialista vezérkar utolsó napjairól. Még ugyanebben az évben megszületett Az utolsó óráig című film, amelynek rendezőjét sikerült megszólaltatnunk.
– Az utolsó óráig alapján Hitler titkárnője csak elvétve hallott a koncentrációs táborokról. Vagy Traudl Junge elhallgat bizonyos dolgokat?
– Mindig joggal vetődik fel a kérdés, amikor Hitler bizalmasai számolnak be emlékeikről, mi igaz és mi nem az abból, amit mondanak, mit tudott Junge aszszony a koncentrációs táborokról s mit nem, ám a mi feladatunk a forgatáskor nem az volt, hogy ítéletet mondjunk. Ennek meghozása a néző hatáskörébe tartozik. André Heller kollégámmal sosem erkölcsi prédikátorként tekintettünk magunkra, és Junge asszony bírója szerepében sem akartunk tetszelegni. A dokumentumfilm így nem is annyira a Hitlerrel kapcsolatos történelmi problémákról, mint magáról Traudl Jungéról szól. A beszélgetések során André Heller társammal meggyőződtünk arról, hogy Junge asszony őszintén néz szembe a múltjával, s ezt tiszteletben tartottuk. Traudl Junge egyike volt azon keveseknek Hitler szűkebb köréből, akik kifejezetten kritikusan szembesültek múltjukkal.
– Junge asszony a forgatáskor nyolcvanegy éves volt, mégis világosan emlékszik a legapróbb részletekre is…
– A háború után mindent leírt egy százoldalas kéziratban, amelyet rendszeresen fellapozott és átdolgozott. Múltjának teljes feldolgozását sosem fejezhette be, de egész életét elítélte. Ahogy a filmben is mondja, sosem tudta megbocsátani fiatalkori naivitását.
– Ismerte előre a kérdéseket, amikor elvállalta, hogy a kamera elé áll?
– Nem ismerte, de nem is klasszikus interjút készítettünk Junge asszonnyal. A film leginkább két ember beszélgetése. Hozzá kell tennem, hogy már korábban is adott interjút a BBC-nek, s egy alkalommal Németországban is megszólalt, azonban megunta az újságírók zaklatásait. Tartott attól is, hogy félreértik, vagy a szélsőjobb bálványozni kezdi. Megpróbáltuk megérteni helyzetét, s amikor értésére adtuk, hogy kizárólag az élettörténetével szeretnénk foglalkozni, készen állt az interjúra.
– Van-e különleges jelentősége annak, hogy az interjúalany nő?
– Úgy gondolom, ez nagyon lényeges, hiszen női szemszögből hallhattunk Hitlerről, ami ritkaságnak számít. A filmben több olyan megjegyzés is elhangzik, amelyet férfiak ebben a formában sohasem tettek volna.
– Például ami a szerelem kérdését illeti?
– Igen, a szerelemmel, az odaadással kapcsolatos érzelmi aspektusok bizonyára nem merültek volna fel egy férfival készített interjú során.
– Milyen kritériumok szerint rövidítették kilencven percre az eredetileg tízórás nyersanyagot?
– A dramaturgiai szempontok mellett azt tartottuk fontosnak, hogyan viszonyul egymáshoz tettes és áldozat, hogyan jut el valaki arra a fokra, hogy egyik vagy másik legyen, esetleg mindkettő egy személyben. A szerkesztésnél pszichoanalitikai kérdések is felmerültek, ugyanis fel kellett dolgoznunk, hogy Traudl Junge bizonyos értelemben apafigurává emelte a főnökét. A munkálatok során Arno Gruen pszichoanalitikai írásait használtuk fel, véleményem szerint ő dolgozta fel a legjobban a nemzetiszocializmus mélylélektani vetületeit. Junge asszonynál a tettes-áldozat kettősségen túl egy bizonyos holttérre lehetünk figyelmesek, ezért viseli a film német és angol verziója a Holttérben – Im toten Winkel, illetve Blind Spot – címet. Így merül fel a filmben annak a kérdése, hogyan süllyednek bizonyos dolgok a tudatalatti mélységeibe, s egyáltalán, hol vannak ezek a „fehér foltok”. Minden ember életében vannak fájdalmas események, amelyeket nem akar feldolgozni, s itt meg is érkeznénk a tettes és áldozat problematikájához, ugyanis az áldozatból igen könynyen lehet tettes…
– Milyen filmen dolgozik jelenleg?
– Több dokumentumfilm ötletével is foglalkozom, az egyik Jessye Norman opera-énekesnő életét dolgozza fel, lassan már el is készül. Ezt a filmet is André Hellerrel együtt forgattuk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.