Ítéletidő a Forma–1-ben

2005. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyaníthatóan már Bernie Ecclestone sem a régi, ám ő csak anynyit mond, hogy az idők változtak meg. A Forma–1 eddig tökéletes ura, a sorozat kereskedelmi jogainak birtokosa nosztalgiázva emlékszik a régi szép időkre, például az 1991-es adelaide-i futamra, amikor a szakadó esőben a rajttól vonakodó pilótákat egyenként „meggyőzve” ültette be az autójukba. Az már más kérdés, hogy az ítéletidőben a mezőny nagy része ütközött vagy kisodródott, és a 17. körben leintették a futamot, a lényeg, hogy ő megint keresztülvitte az akaratát.
Múlt vasárnap Indianapolisban nem sikerült neki. A Forma–1 1950 óta íródó krónikájában most először esett meg, hogy csak hat autó sorakozott fel a rajtrácson. A történet lényege: a Michelin olyan abroncsokat szállított hét partnercsapatának, amelyek alkalmatlanok voltak az itteni pályán való versenyzésre. Egészen pontosan csupán a döntött oválkanyar amortizálta le a gumikat nagy sebességnél, de ez éppen elég lett volna a balesetveszélyhez. A Michelin ezt kivédve lassítót szeretett volna beépíttetni az ominózus kanyarba, a szabályokat író FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) viszont úgy reagált, hogy lassító nélkül sem kell feltétlenül gyorsan menni. A sikánnal pedig a három Bridgstone-gumit használó csapatot, a Ferrrarit, a Jordant és a Minardit büntetnék, s különben is, nem a gumihoz kell megtalálni az ideális pályát, hanem fordítva. A felek hosszas huzavona után Bernie Ecclestone közbenjárására sem jutottak közös nevezőre: a McLaren, a Williams, a Renault, a BAR, a Toyota, a Sauber és a Red Bull autói csak a felvezető kört tették meg, utána a boxba hajtottak.
Azonban jobban tették volna, ha el is rajtolnak, és legalább egy kört megtesznek, átcammognak azon a rettenetes kanyaron – ahol az egész alaphelyzetet megteremtve a pénteki szabadedzésen Ralf Schumacher összetörte defektet kapó Toyotáját –, és demonstratíve csak utána szállnak ki a versenyből. Mert akkor a FIA sem küldhette volna el az érintett istállóknak azt a hűvös eleganciával fenyegető levelet, amelyben szabálysértésekként sorolja, hogy megtiltották pilótáiknak a versenyzést, s egyébként is elmulasztották jelezni a visszalépést. Márpedig a rajtrácson 45 perccel a rajt előtt már nem lehet módosítani. A jövő szerdai párizsi meghallgatáson persze mindkét oldalon lesznek majd jogi csűrés-csavarások, mert a levelezések alapján úgy tűnik, az sem eldöntött, hogy a futam a felvezető körrel vagy a rajttal kezdődik-e hivatalosan. (Labdarúgásban bezzeg egyszerű a helyzet: ha a bemelegítés után a csapat leszalad a pályáról, és nincs ott a kezdő sípszónál, akkor bizony nem állt ki.) És így a büntetéseket is problémás feladat kiosztani.
S nyilván a „megbüntetett” nézők esete is szóba kerül majd. Legalábbis erre utal Max Mosley FIA-elnök talányos bejelentése, miszerint a versenyre átlagosan 100 dolláros jegyekkel kilátogató 160 ezer főt a Michelinnek és a hét istállónak valamilyen módon ki kell engesztelnie. De nem Amerikában lennénk, ha ennek már nem mentek volna elébe: bizonyos coloradói Larry Bowers csalás miatt bírósági eljárást kezdeményezett a Nemzetközi Automobil-szövetség, a pályát üzemeltető Indianapolis Motorspeedway és a Michelin cég ellen is. És Amerikáról lévén szó, az se kizárt, hogy megnyeri a pert.
Azt egyelőre nem tudhatjuk, mit veszített a Forma–1, de a történtek után még inkább időszerű foglalkozni azzal is, hogy 2007-ben lejár az az úgynevezett Concorde-egyezmény, amelyet a csapatok képviselői Ecclestone-nal kötöttek az együttműködésük szabályozására. S bizony nagy az elégedetlenség. A brit üzletembernek talán ezért fáj igazán a feje, nem is az indianapolisi futamon történtek miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.