Kettő vagy semmi

„Mit vársz olly agytól, mellyben nincs egyéb, / Mint kártya, bor, pagát, szeles dagály” – írta Berzsenyi Dániel Kazinczy Ferencnek. A vers keserű bírálata a beszűkült gondolkodásnak, amely történelmünk folyamán gyakran eredményezett tragédiát. A kártya azonban sokkal több kárhozatos szenvedélynél vagy a szellemi leépülés biztos jelénél – mindez jól nyomon követhető az Iparművészeti Múzeum napokban megnyílt kiállításán.

Fáy Zoltán
2005. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan tükörbe nézhetünk a játékkártya történetét vizsgálva, amelyben kultúránk pontos és aprólékos képe sejlik fel. Megismerhetjük a társas élet szokásainak, az etikettnek egy csöppet sem elhanyagolható részét, bepillantást nyerhetünk erkölcsi világrendünk néhány kérdésébe; rácsodálkozhatunk az emberi lélek torzulásaira, a leküzdhetetlen játékszenvedélyre; a kártyalapok értékének rendszere jól tükrözi a társadalmi hierarchiát; és nem utolsósorban a kártyákat vizsgálva élvezhetjük a grafikus művészetet, leginkább a fa- és fémmetszeteket is, amelyek a lapokat díszítik. Az Iparművészeti Múzeum Kártya – játék – szerencse című kiállítása értelemszerűen ez utóbbi vonatkozását emelte ki a játékkártya történetének, de láthatunk néhány olyan kisebb-nagyobb iparművészeti tárgyat is, amelynek használata a kártyázással függ össze. Díszes kártyatartó dobozok, a játékhoz használatos zsetonok, kártyaprés, kártyaasztalka, nyomódúcok teszik változatosabbá a tárlatot. A kártya története valóságos művelődéstörténeti aranybánya, amelyet eddig talán nem eléggé aknázott ki a hazai kutatás.
A kiállítás a Talon Osztrák–Magyar Kártyatársaság és a Bube, Dame, König Német Játékkártya Társaság budapesti közgyűlése alkalmából nyílt 2005. május közepén. Nagy Györgyi művészettörténész, a tárlat rendezője túlnyomórészt az Iparművészeti Múzeum saját gyűjteményéből válogatott. A kiállítás létrehozásában tanácsaival vett részt a Magyar Talon Alapítvány tagja, Jánoska Antal, a legismertebb hazai kártyaszakértő. A tárlat legrégebbi emléke négy felvágatlan, XVI. századi fametszetes kártyaív, a legfiatalabb paklik a XX. század elején készültek Budapesten. Így ha teljes áttekintést nem is kap a látogató, a kiállítás mégis reprezentálja a hazai kártyaélet legfontosabb korszakait.
A keletről, talán Kínából Európába hozott játék először Itáliában terjedt el, egyes feltételezések szerint egyenesen Niccolo Polo vagy fia, Marco Polo közvetítésével került a kontinensre. Mások úgy gondolják, hogy a játékkártya az arabok révén jutott Spanyolországba, és innen terjedt szét Franciaországban, Németországban és Itáliában.
Nagy Györgyi szerint a játékkártya európai megjelenésének itáliai elsőségét leginkább a tiltások bizonyítják. Az egyházi és világi elöljárók ugyanis hamar rájöttek a mértéktelen játékszenvedély veszélyességére. A worcesteri zsinat 1240-ben ítélte el a szerencsejátékokat, néhány évvel később Szent Lajos francia király is lépéseket tett ellene, de ezen intézkedésekről még nem bizonyítható, hogy a harminckét levelű ördög bibliájának a visszaszorítására irányultak. Ugyanakkor ismeretesek korai ellenvélemények is: egy Johannes nevű német kódexmásoló 1377-ben még úgy vélte, hogy a kártyajáték megnemesítheti, erkölcsösebbé teheti az embereket. Talán igaza is volt, hiszen ki tudná megmondani, mennyi békés együttlét volt köszönhető e játéknak a történelem folyamán. Talán csak az emberi emlékezet természetében keresendő annak az oka, hogy a kártyajátékkal kapcsolatban annyi súlyos bűnről, gazemberségről vagy egyszerű felelőtlenségről van tudomásunk.
Mindenesetre a veszedelem megelőzése érdekében Európa-szerte születtek intézkedések. Firenze város tanácsa 1376-ban betiltotta a „naibit”, vagyis a kártyajátékot, és 1397-ben hasonlóan döntöttek Párizsban is. A tiltásokkal persze nem értek el tartós eredményt, és kis idő elteltével a legszigorúbb szankciók ellenére is újra a legkedveltebb időtöltések egyike lett a kártyázás.
A XIII–XIV. századra már Európa nagy részén ismert volt e szerencsejáték. Nagy Györgyi kérdésünkre elmondta, hogy a fennmaradt legrégebbi luxuskártyákat pergamenből készítették és kézzel festették a XIV. században. Ezek a mai 6 x 9 centiméteres kártyalapoknál kissé nagyobb méretű, minőségi munkák a legjobb korabeli miniatúrákkal is felveszik a versenyt, és nyilvánvaló, hogy csak a társadalom legfelső rétegének játékát szolgálták. A IV. Károly részére készített kártyacsomagból, amelyet Jacqenim Gringonneur festett 1392-ben, mindössze tizenhét lap maradt fenn; ma a párizsi Nemzeti Könyvtár őrzi e becses régiségeket.
A szegényebbek fametszeteket használtak, amelyeket a „stampatori di naibi e santi”, vagyis a kártya- és szentképnyomtatók készítették. A kártya és a szentkép – ahogyan Zolnay László fogalmazott – technikai ikertestvérek. A fametszetes kártyák már a mai játékosok számára is ismerősek, egy-egy kártyafigura keveset változott az évszázadok során, legföljebb a korai formagazdagság egyszerűsödött. A XV. századi német kártyakészítő rézmetszőket már monogram alapján különbözteti meg a kutatás. Ezek közül az egyik legérdekesebb a kölni P. W. mester, aki az indiaiak kártyájához hasonlóan kör alakú lapokat készített.
A legrégebbi, ma is fellelhető magyar vonatkozású kártyaemlék 1430-ban készült, és Zsigmond király látható rajta lóháton. A Bécsben őrzött udvari kártyacsomag negyvennyolc kártyalapból áll, és e hiányos pakli egyik színe a magyar országcímer. Maga a kártya szó – amely több nyelvből is átkerülhetett hozzánk – legrégebbi írásos előfordulása a magyarban szintén a XV. század végére tehető. Egészen biztos, hogy az Anjouknál és Mátyás udvarában már gyakori szórakozás volt a kártyajáték, és az is valószínű, hogy ekkorra az egész országban elterjedt. A török hódoltság alatt is virágzott, a végvári katonák éppúgy forgatták az ördög bibliáját, mint a gazdag udvarházak tulajdonosai. A tiltásra vonatkozó legrégebbi magyar nyelvű feljegyzés Szamota István Magyar oklevélszótára szerint 1588-ból származik: „az karthia iaczast is megh tilchia” – olvasható egy oklevélben; de a kártyajáték tiltása nálunk ennél régebbi, hiszen Giovanni da Capestrano, vagyis Kapisztrán Szent János, a nándorfehérvári diadal hőse mindenütt kikelt a szerencsejátékok ellen, prédikációi előtt máglyán égettette el a kártyákat, dobókockákat. A játékszenvedélyben rejlő veszélyek miatt az iparoscéhek és a vallási társulatok is tiltották tagjaiknak a kártyázást: a kolozsvári szűcsök tiltó rendelete például 1560-ból származik.
A XVII. századtól a tiltást inkább a gazdasági szempontból sokkal ésszerűbb adóztatás váltotta fel. Mivel a kártyanyeremények állami megcsapolása a dolgok természetéből következően ellenőrzés híján csaknem lehetetlen, ezért magukra a paklikra vetettek ki súlyos adókat. Angliában I. Károly 1628-tól terhelte évről évre mind nagyobb adóval a kártyakészítőket. De nem volt jobb a helyzet Ausztriában sem, ahol a leleményes kártyások úgy játszották ki az adót, hogy a kártyalapokat bőséges nagyságú margóval gyártatták, és amikor egy-egy csomag lapjainak széle elrongyolódott a gyakori blattveréstől, egyszerűen levágták a megrongálódott részt, és a pakli újból használható lett. Nem volt szükség új kártyacsomagra…
Balassi Bálint a Célia-versek egyik darabjában (Kit egy citerás lengyel leányról szerzett) már egész allegóriát bontott ki a kártyajátékból vett példával: „Kártyát játszván velem, vet szivet tromfomra, / Kit az bölcs szerelem így magyaráz jómra, / Mondván: Ne félj, sőt vígan élj, mert tiéd az szép személy, / Veres levél tromfodra kél, csak azért, hogy jót reménlj, / Semmi gonoszt ne vélj!” Nincs okunk kételkedni abban, hogy a tüzet szító Zsuzsanna – vagy Balassi bármely másik szerelme – valóban kártyázott a költővel, méghozzá a vers alapján valamilyen olasz játékot, talán tarokkot játszottak.
Az Iparművészeti Múzeum kiállításán a XVIII. századi kártyákat néhány rendkívül dekoratív, kézzel színezett fametszetes tarokk-kártya képviseli. E népszerű játék kártyáiból számos művészetileg is értékes vagy legalábbis érdekes csomag látható a bemutatón: a kínai tarokk lapjain a Távol-Kelet titokzatos képei jelennek meg; a mitológiai tarokkon görög-római isteneket és héroszokat láthatunk. Van olyan XIX. századi tarokk-kártyacsomag is, amelyet nevezetes hazai várak vagy Pest-Buda fontosabb építményeinek századfordulós képei díszítenek.
Persze látható jó néhány pakli „magyar kártya” is a bemutatón. Talán ez nálunk a legnépszerűbb, és alighanem ezért lett nyelvünkben a neve „magyar”. Valójában e kártyatípus német területen a legelterjedtebb, ezért a szakemberek német sorozatjelűnek nevezik a zöld (lomb vagy fű), piros (szív), tök (csengő) és makk jelű kártyákat.
Európában a német sorozatjelű kártyáknál manapság elterjedtebbek a francia kártyák, amelyeknek négy színe a kőr (coeur, szív), káró (carreau, „négyzet”), pikk (pique, lándzsa) és a treff (trefle, lóhere). A harmadik leginkább használatos kártyatípus az úgynevezett latin, más néven olasz vagy spanyol. Ennek sorozatjelei a serleg, kard, bot és a pénzérme.
A kártyák alakjai a XIX. századig rendszeresen változtak; a francia kártyákon például helyenként történelmi nagyságok szerepeltek, majd inkább kortárs előkelőségek, hadvezérek, uralkodók és egyéb közszereplők képeivel díszítették a lapokat. A század közepétől azonban újból középkori figuramintákat kezdtek követni, és a francia kártyák lapjairól ma is ez a formavilág köszön vissza. A német sorozatjelű kártyákon a Tell Vilmos-mondakör ismertebb alakjai láthatók.
Talán a kártyázás veszélyeire vagy magára a mulandóságra emlékeztetnek a Kártya – játék – szerencse kiállítás tarot-paklijai, amelyekre díszítésül egy csontváz képét festették a művészek. A legszebb Angelo Valla XVIII. századi munkája. A játék és a halál szoros kapcsolatban van; a késő középkori haláltáncokban is meg-megjelenik a kártyás alakja, akit baráti körből ragad el a kíméletlen csontkezű. A játékos leteszi a kártyapaklit, és meghalni indul. Mint Arany balladájában, a Hídavatásban: „Szólt a fiú: »Kettő vagy semmi!« / És kártya perdül, kártya mén; / Bedobta… késő visszavenni: / Ez az utolsó tétemény: / »Egy fiatal élet-remény«.” Az öröm és a meghitt együttlét mellett a kártya világa felidézi a mindenkori társadalmi visszásságokat és magát a halált is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.