Kult. gazd.

Csontos János
2005. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az órendszerben egyazon újságon belül nem állhatott távolabb egymástól két rovat, mint a kultúra és a gazdaság. Nemcsak más nyelvet beszéltek, de – stílszerűen maradva a marxista fílingnél – egész más valóságot is tükröztek. Az igazsághoz tartozik, hogy a gazdasági újságírásban (aminek már a kiindulópontja is velejéig hazug volt), a géemkázás fénykorában még mindig többet kellett ideologizálni, mint az amúgy ugyancsak szoros gyeplőn tartott művelődéspolitikában. Utóbbiban több volt az egérút, a periféria, a trükközési lehetőség – esély a normális gondolkodásra és értékítéletre. A gazdasági rovat munkatársai emiatt aztán egy megyei lapnál kellőképpen utálták is (olykor pedig egyenesen letücsökéshangyázták) a kultúrsajtó robotosait.
Ebben a másik rezsimben sokáig úgyszintén nehezen látszott megférni egymással kultúra és gazdaság. Az érintkezési felületek éveken át a kultúrafinanszírozás anomáliáira, a mecenetúra kérdésére, legfeljebb a gazdasági csúcsvezetők kulturáltságára szorítkoztak. Mintha a hazai értelmiség – tudomást sem véve a nyugati világban dívó urbanisztikai és szociológiai trendekről – nem is ismerte volna a kulturális gazdaság fogalmát. Különösen nem a nemzetközi városversenyben részt vevő szereplőkre vonatkoztatva. A sikeres európai, amerikai és ausztráliai városok esettanulmányai azóta egy kisebb könyvtárat is megtöltenek – mi mégis a csoda kategóriájába soroltuk, hogy vajon mitől olyan sikeres az európai kulturális színtéren Barcelona, Sevilla, Prága vagy Krakkó. Ott hamarabb ébredtek, komolyan véve a kulturális gazdaság tudatos megalapozását. Felismerték, hogy a városok versenyében, a nemzetközi megarendezvényekért való viaskodásban csak úgy lehetnek eredményesek, ha mások számára is fogyaszthatóvá, sőt a vágy titokzatos tárgyává teszik örökölt specialitásaikat; miközben minden olyasmivel – nívós szállással, folklorisztikus kuriózummal, gasztronómiai kalandozással – szolgálni tudnak, amihez egy elkényeztetett kultúrturista portyázásai során hozzászokott. Színvonalas város sok van a világban – hogy mégis melyiket választja a vándor az étlapról, azt az egyedi kínálat dönti el. Ennek az egyszeri és megismételhetetlen, másutt reprodukálhatatlan attrakciónak egyszerre kell befogadhatónak és különlegesnek lennie. A kulturális gazdaság bűvszava épp ezért az emlékezetességre való törekvés.
Miközben az Európa kulturális fővárosa címért való versengésben – noha bűnös késedelemmel – hozzánk is betörtek a kulturális gazdaság szempontjai, a felszínes csatározás kulisszái mögött szinte észrevétlenül megjelent A magyar városok kulturális gazdasága című akadémiai összefoglalás is Enyedi György és Keresztély Krisztina szerkesztésében. Jobb későn, mint soha. Az ember hajlamos ilyenkor rögvest a Demszky sújtotta Budapestre gondolni, ám e településfejlesztési alapkönyvben szerencsére két sikeres magyar város (Debrecen és Pécs) e műfajban tett erőfeszítéseiről is olvasni lehet. A vezérhajó azonban az egész flotta sorsát meghatározza. Épp ezért megkerülhetetlen kérdés, hogy a másfél évtizedes toporgás ellenére lehet-e Budapest kulturális kapuváros; illetve járható út-e a kulturális gazdaságra való átállás „egy lehetséges jövőképhez”? Lukovich Tamás urbanista válasza akár városvezetési receptként is olvasható: „A városok tervezése egyenlő polgárai kultúrájának, illetve életmódjának tervezésével.” Hozzátehetjük: ha utáljuk a várost, amiben élünk, magát a kultúrát utáljuk, amit a város képvisel. A kultúrával tehát végre gazdálkodni kell; mégpedig okosan, ahogyan a társasjáték dobozán írva áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.