Lejtőn a baloldali koalíció

Tihanyi Örs
2005. 06. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A köztársaságielnök-választás végeredményének ismeretében tovább nőtt az esélye egy 2006-ban bekövetkező kormányváltásnak. A szocialisták súlyos vereséget szenvedtek az ellenzéki pártok és a civil társadalom közös jelöltjével szemben. A kudarc hosszabb távon ható következményei azzal együtt is nehezen láthatóak át, hogy a sietősen összetrombitált rendkívüli kongresszuson még időben sikerült elfojtani az indulatokat. Bár Hiller István pártelnök szerencsésen túlélte a személyével kapcsolatban megtartott bizalmi szavazást, lényegében Gyurcsány Ferenc gyámsága alá került. Lamperth Mónika belügyminiszter után immár a második nehézsúlyúnak tartott szocialista pártpolitikus süllyedt olyan megalázó szituációba, ami után immár lehetetlen komolyan venni a személyét.
Az MSZP országos választási bizottságának elnöki tisztét is átvevő miniszterelnök lényegében abszolút hatalmat kapott a 2006-os vereségtől rettegő párt tagságától, pedig az alapszabály értelmében erre nem is lett volna lehetősége, mivel hivatalosan még nem jelölték újra miniszterelnöknek. A kormányfő egyetlen potenciális ellenlábasának számító Szili Katalin nem csak az államfőválasztást bukta el, de taktikai érzékből is elégtelenre vizsgázott. A baloldal drága és hőn szeretett Katikája napok alatt gúnyos füttyök és fagyos mellékpillantások kényelmetlenül feszengő elviselőjévé vált. Szilivel együtt a párt erős emberei is jelentős presztízsveszteséget szenvedtek. A tavaly nyári Gyurcsány-puccs egyik megszervezője, Toller László alaposan túlbecsülte az erejét, amikor újra megcélozta a nagy királycsináló szerepkörét, és vele együtt kerültek kényelmetlen helyzetbe a régi pártelithez tartozó szilisták, így Szekeres Imre elnökhelyettes és Lendvai Ildikó frakcióvezető is.
Túl sok örömre azonban Gyurcsánynak sincs oka. A száz lépés programja és az ehhez kapcsolódó kommunikációs blöffök sorozata kezdenek kifulladni. A kormánytagok erőltetettnek tűnő országjárása az elnökválasztási bukás és a nyári uborkaszezon közé beékelődve a legkevésbé sem fogja lázba hozni a fokozatosan elbizonytalanodó szavazókat. A sorozatosan rosszul időzített, kellemetlen elszólásokkal tarkított álreformok ellentábora folyamatosan növekszik, jelezve, hogy az emberek nem vevők a díszes csomagolású politikai bóvlikra, a Csökkentjük az adókat! címszó alatt becsempészett újabbnál újabb húsbavágó adóemelésekre.
Nehezíti az ország további kormányozhatóságát, hogy az MSZP és az SZDSZ közötti viszony az eddigieknél is hűvösebbé vált. A koalíciós pártok egymás iránti bizalmatlanságának erősödése pedig értelemszerűen a szavazótáboraik eltávolodását is jelentheti. A balliberális erők 2002-es választási győzelme nem kis részben annak volt köszönhető, hogy a szocialista és a liberális tömb hívei az első forduló utáni visszalépések után hajlandók voltak a leendő szövetséges jelöltjeinek támogatására is. Jövőre viszont előfordulhat, hogy a koalíció azzal együtt is súlyos vereséget szenved, hogy a remélt siker egyik legfőbb előfeltétele, az SZDSZ ötszázalékos küszöbön való átlépése megvalósul. A még mindig legalább negyedmilliós szabad demokrata szavazók második fordulóbeli aktív támogatása nélkül az MSZP akár tíz-tizenöt egyéni választókerületi mandátumát is elveszíthet. Mivel az SZDSZ parlamenti jelenlétét zömmel a pártlistákról bekerült képviselők biztosítják, ezért náluk nem perdöntők az egyéni eredmények, viszont annál több félnivalójuk lehet a 2006. őszi önkormányzati választásokon. A szocialista párthívek voksai nélkül megpecsételődhet a mind látványosabban amortizálódó Demszky Gábor sorsa. Elúszhat ezenkívül több, jelentősnek mondható vidéki polgármesteri szék is, ez viszont hosszabb távon végzetesen meggyengítheti a liberálisok amúgy is olvadóban lévő szavazótáborát. Dióssy Gábor gazdasági minisztériumi államtitkár nagy visszhangot kiváltó parlamenti leszavazása éppúgy lehet egy jelentéktelen kis közjáték, mint egy nagyobb vihar előszele. Az SZDSZ-nek az államfőválasztás során tanúsított stratégiája miatt ingerült MSZP-tagság mindenképpen „vért akar látni”. Gyurcsány ugyan macskaügyességgel hárította el magáról a felelősséget, többek között egy politikusi remeklésnek minősíthető kongresszusi beszédet produkálva, viszont mindenki számára nyilvánvaló, hogy a tekintélyét csak akkor őrizheti meg a támogatói előtt, ha a továbbiakban fel tud mutatni legalább egy szabad demokrata skalpot. Ma még csak találgatás tárgya lehet, hogy ez az érettségibotránnyal súlyosan kompromittálódó Magyar Bálinté lesz-e, vagy esetleg másé.
A koalíciós pártok több mint egy évtizede zajló házassága nagyon közel került a válóperhez. A korábban sem felhőtlen kapcsolatok kihűlése olyan politikai erőviszonyok között következett be, amelyek hosszabb távon sem javíthatják az újrakezdés esélyeit. A hőn áhított generációváltás egyik párton belül sem zajlott le. Az MSZP és az SZDSZ öregedő pártelitje majd egy évtizede változatlan, akár a szovjet Kommunista Párt Politikai Bizottsága volt Brezsnyev idejében. Gyurcsány Ferenc sem egy új baloldali nemzedék hírnöke, hanem csak egy politikai kalandor, aki a megfelelő időben a megfelelő helyen tartózkodott, kiváló ösztönökkel érzékelve, milyen könnyen megszerezhető a hatalom a párt és az ország élén. Alkalmilag szerveződő párton belüli klikkek, valamint zsákmányszerzésre szakosodott, KISZ-apparátcsikokból lett üzleti hiénák alkotják a meglehetősen tarkabarka Gyurcsány-tábort, amelynek az a szerencséje, hogy párton belüli vetélytársaik a tavalyi kormányfőváltás és az idei köztársaságielnök-választás során tehetségtelen, a minimális helyzetérzékeléssel sem rendelkező politikusoknak bizonyultak. Hiába nyerte tehát meg Gyurcsány a június 11-i kongresszus kibeszélőshow-ját, ez csak részben köszönhető a megfelelően működő politikusi ösztöneinek: előbb-utóbb az ellentábor is rátalálhat egy vezérre, márpedig ez végzetes lehet a kormányfő számára.
A közvélemény-kutatási eredmények nem sok jót ígérnek az MSZP számára. Főleg azért, mert az őszinte szavak és a szakmailag is hiteles válságkezelő politika hiánya miatt az emberek még mindig nem érzékelik, mekkora válságba sodorta az államháztartás egészét a Medgyessy-féle száznapos osztogatásokkal elindított pazarló és rövidlátó gazdaságpolitika. A költségvetés képzeletbeli szőnyege alatt újabb és újabb szemétkupacok gyülekeznek, arra pedig egyre kevesebb esély van, hogy a jelenlegi kormány képes lesz ennek a kitakarítására. Az évek óta halogatott tényleges adócsökkentés elmaradása miatt folyamatosan romlik az ország nemzetközi versenyképessége, amit az is jelez, hogy a közép-európai térség egykori mintaországa sereghajtóként kullog a nemzetközi rangsorolásokban. Mivel az államháztartás szerkezetének átalakításában semmilyen érdemleges változás nem történt az elmúlt években, a száz lépés programjának ismeretében pedig már nem is várható ilyesmi a következő választásokig, a magyar gazdaság növekedési esélyeit gátló ördögi kör tovább erősödik. Minél tovább halogatják a hatalom birtokosai a költségvetés bevételi oldalát jelentő közterhek csökkentését, annál nehezebb lesz a későbbiekben fájdalommentesen hozzányúlni a kiadási oldalhoz, racionalizálva annak működését.
A jelenlegi koalíciónak már sem ideje, sem ereje nincs a változtatások véghezvitelére. De már a szükséges társadalmi támogatottság sincs meg a büdzsé talpra állításához. Ehhez már egy új összetételű kormányra lesz szükség, amelynek alkotmányos érzéke és gazdaságpolitikai hitelessége remélhetően egészen más alapokon nyugszik, mint a jelenleg hatalmon lévőké.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.