Nem eladó a hazai villamosenergia-hálózat

A frissen elfogadott villamosenergia-törvény a fogyasztók érdekképviseletére, a megújuló energiaforrásokra koncentrál. A módosítás nyomán eldőlt: a Mavir Rt. a villamos művekkel együtt, kötelékben működik tovább. Nem utolsósorban azért, hogy ne lehessen eladni a hazai energetika még állami kézben lévő maradékának egyik legértékesebb részét, a vezetékhálózatot.

Erdősi Csaba
2005. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn fogadta el az Országgyűlés a módosított villamosenergia-törvényt, ám a szöveghez olyan mennyiségű indítvány érkezett be az utolsó pillanatban, hogy a szakemberek nagyobbik része is csak most kezd ismerkedni a paragrafusokkal. Az EU rendelkezéseinek megfelelően a törvény az eddigieknél nagyobb hangsúlyt helyez a fogyasztóvédelemre, illetve a megújuló forrásból származó áram átvételére. A változások nyomán lehetőség nyílik a szociális villamosenergia-tarifák bevezetésére, ennek részleteit kormányrendelet határozza majd meg. A szociális ellátás mellett megnyílik az út az előre fizetéses villanyórák felszerelésére. Az Európa több országában már jól működő rendszer lényege az, hogy a fogyasztó – hasonlóképpen a telefonhoz – feltöltőkártya segítségével aktiválhatja a szolgáltatást.
A környezettudatos vásárlói igényeket szolgálja az a passzus, amely előírja a szolgáltatók számára, hogy január elsejétől ne csak azt tüntessék fel a számlán, mennyi áramot használt el ügyfelük, de azt is, hogy ez milyen forrásból származik. Ez egy lépés afelé, hogy aki szeretné támogatni a megújuló energiaforrásokat, a jövőben megtehesse ezt. Megváltozik a Magyar Energia Hivatal (MEH) szerepe is. Jelenleg a hatósági árak kialakításánál a hivatalnak csak előkészítő-javaslattevő szerepe van, de a tarifa megállapítása és az árak alkalmazásának ellenőrzése végső soron a gazdasági miniszter hatáskörébe tartozik. A módosított törvény az áralkalmazás ellenőrzését, a rendelkezések megsértésével elért többletárbevételek elvonását – egy miniszteri rendelet útján – a MEH hatáskörébe utalná át.
Míg a villamosenergia-törvény módosításai közül a fentiek gyakorlatilag észrevétlenül mentek át a parlamenti szavazáson, a privatizációs törvény május végi módosítása előtt komoly felhördülést és sajtóvitát váltott ki a rendszerirányításért felelős Mavir Rt. integrálása a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. alkotta csoportba. Az ügy előzménye, hogy a működési tapasztalatok alapján kiderült: a hálózattól független rendszerirányító helyett célszerűbb a hálózat üzemeltetéséért, karbantartásáért, fejlesztéséért is felelős hálózatirendszer-üzemeltető létrehozása. Erre két megoldás kínálkozott: vagy a független Mavirba apportálják az MVM Rt. tulajdonában lévő átviteli hálózatot, vagy a Mavirt integrálják a hálózattal rendelkező MVM Rt. által tulajdonolt társaságcsoportba. A politika végül az utóbbit választotta, nem utolsósorban azért, hogy ne váljon eladhatóvá a hazai energetikai szektor még állami kézben lévő maradékának egyik legértékesebb része, vagyis a vezetékhálózat. A privatizációs törvény ennek érdekében végrehajtott módosítása kimondja, hogy az MVM Rt. 99 százalékban maradjon tartósan állami tulajdonban, a Mavir Rt. pedig – egy darab, a gazdasági és közlekedési miniszter részére jogokat biztosító, szavazatelsőbbségi részvény kivételével – kerüljön az MVM Rt. tulajdonába.
A politikai konszenzussal született megoldást sokan üdvözölték, egyes szakértők, de főleg a piaci szereplők azonban kétszeresen is aggódnak miatta. Egyik félelmük szerint az integráció túl erőssé teszi a villamos műveket a piaci versenyben, márpedig ez áremeléshez vezethet. Ezenkívül tartanak attól is, hogy a rendszerirányító elveszíti jelenlegi függetlenségét.
– Hiába működik majd a jövőben egyazon társaság részeként az MVM Rt. és a Mavir, a villamosenergia-törvény jól körülhatároltan szétválasztja a két társaság tevékenységét, biztosítja a szervezeti és döntéshozatali függetlenséget – nyilatkozta a kérdésről lapunknak a villamos művek vezérigazgató-helyettese. Gerse Károly elmondta, hogy a szabályozás egészen a vezető munkatársak részesedésszerzéséig, munkaszerződéséig lenyúlik, így például pontosan meghatározza, ki kivel nem léphet üzleti kapcsolatba, vagy hogyan kell megállapítani a díjazását. Az egyenlő bánásmód garantálására szabályzatot kell kidolgozni, ennek teljesítéséről évente nyilvános jelentést kell készíteni, amelyet jóvá kell hagyatni a Magyar Energia Hivatallal. Az árak elszabadulásával kapcsolatban a szakember a jelenlegi torz szerkezetre hívta fel a figyelmet. – Az egymás mellett élő közüzemi és versenypiac egyik jellegzetessége az, hogy az előbbi kizárólagosan lát el olyan feladatokat, amelyek az utóbbi működéséhez is elengedhetetlenek. A közüzem teszi lehetővé például a versenypiaci ellátásbiztonság garanciáját is jelentő tartalék fenntartását, és a közüzemi szektor szereplőire hárul a kötelező átvétel teljesítése és a rendszerszabályozás is. Mindez természetesen pénzbe kerül, ami megjelenik a közüzemi tarifában, mondhatni tehát, hogy a közüzem támogatja a versenypiacot – vázolta a helyzetet Gerse Károly, aki szerint a reális árszerkezet a teljes piacnyitás, tehát 2007 nyara után alakulhat ki. Ennek következtében az áram minden bizonnyal olcsóbb lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.