Pipacsmező

Akik június 15-én Kecskemétre utaznak a hetedik alkalommal megrendezett nemzetközi animációs filmfesztiválra, azokat a magyar animációs film jó híre is vonzza. Olyan alkotókkal mérhetik össze képességeiket, akik Itáliától Japánig sikert sikerre halmoznak. Külföldön ugyanis jóval nagyobb elismerés övezi a műfaj képviselőit, mint idehaza, ahol anyagi gondokkal küzd a szakma. Erről is beszélgettünk a jeles rajz- és bábfilmrendezőkkel: Horváth Marival, Macskássy Katival, Cakó Ferenccel, Gauder Áronnal, valamint a munkájukat segítő Vezér Évával, a Magyar Filmunió ügyvezető igazgatójával és Szemadám Györggyel, a Magyar Mozgókép Közalapítvány animációs zakkollégiumának elnökével.

Lőcsei Gabriella
2005. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyar Nemzet: A játék- és a dokumentumfilmesnél is nagyobb varázslónak tűnik számomra a rajzfilmes, aki szinte semmi pénzből, a darabjaira hullt filmgyártás romjain hozza össze nemzetközi kitüntetésekre érdemes műveit. Mi ennek a bűvészmutatványnak a titka?
Macskássy Kati: Nyolc vagy tíz évvel ezelőtt, amikor láttam, hogy a Pannónia szétmenőfélben van, kis magánvállalkozást alapítottam, azóta a Macskássy és Fia Bt.-vel próbálok pályázgatni. A legutóbbi filmemet, a Sosemvolt cigányországot is pályázati pénzből hoztam tető alá. A Kairóban megrendezett nemzetközi gyermekfilmfesztiválon is díjat kapott ez a munkám, és idehaza a Kamera Hungária zsűrije is jutalmazta a dramatikus művek kategóriájában. Hogy miért éppen ebbe a kategóriába sorolták? Miért a Csáth Géza írása alapján filmre vitt Morfiummal vagy Esterházy Péter Egy nő című elbeszélésének filmváltozatával vetélkedett? Mert idehaza annyira nincs gyermekfilm, hogy képtelenség versenyt hirdetni számára. Ez a kis történet is ékesen bizonyítja, hogy központi megrendelések híján nemcsak a magyar rajzfilm jutott bajba, de nincsenek saját gyártású gyermekműsoraink sem, még a közszolgálati televíziókban sincsenek. Csodálkozhatunk-e ezek után, hogy a közvélemény-kutatók felmérései szerint a kiskorúak által leginkább nézett televíziós műsor a Mónika-show? Aki ma animációs filmet szeretne készíteni Magyarországon, jószerint egyetlenegy pénzügyi forrást talál, a Magyar Mozgókép Közalapítvány, az MMKA animációsfilm-kuratóriumához nyújthatja be pályázatát.
Magyar Nemzet: A hazai mozgóképeseket támogató másik nagy intézmény, az Országos Rádió- és Televíziótestület, az ORTT nem ad pénzt animációs filmre?
Macskássy Kati: Az ORTT évek óta nem ír ki pályázatot rajzfilmesek számára. A rajzfilmesnek, akár bizonyította már a képességeit, akár nem, csakis egy lehetősége van, ha dolgozni akar: az MMKA-t ostromolja terveivel.
Magyar Nemzet: Az Európai Unióhoz csatlakozott Magyarország nemzetközi rangú művészeit nem segítik az uniós filmkasszákból?
Macskássy Kati: Ennek talán majd most jön el az ideje. Magyarország csupán egy esztendeje tagja az Európai Uniónak, idáig nemigen élhettünk ezzel a lehetőséggel.
Magyar Nemzet: A Cinemon animációs stúdió ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta nemrég lapunknak, hogy a francia–magyar–belga koprodukcióban készülő Napkirálynő az Európa Tanács filmalapjától olyan jelentős pénzügyi segítséget kapott – ötszáznyolcvanezer eurót –, amilyet animációs film hazánkban még sosem. Aki keres, talál? Szemesnek áll a világ?
Szemadám György: Az animációs szakkollégium pályázati szabályzatának az élén az szerepel, hogy a szervezet a magyar animációs filmművészet alkotásait támogatja. Azaz a produkció meghatározó részének magyar tulajdonban kell lennie. Legalább ilyen fontos, hogy művészeti alkotás, ne pedig kereskedelmi jellegű produkció vagy bérmunka világra jöttét segítse szakkollégiumunk, ezek ugyanis a legritkább esetben hordozzák magukon a hazai közreműködők sajátos kézjegyét.
Cakó Ferenc: Tizenkilenc éven át én is a Pannónia stúdió „fegyverzetét” viseltem, amikor azonban láttam, hogy a cégnél egyre kevesebb a munka, s egyébként is minden széthull darabokra, saját műtermet alapítottam. Nem volt könnyű, nehezen találtam alkalmas helyet, s az is lassan ment, amíg külföldről a megfelelő technikai eszközöket beszereztem. Azóta – egy-két olyan sorozattól eltekintve, mint a Duna Televízió és a kulturális minisztérium által támogatott Magyar várak legendái – a Magyar Mozgókép Közalapítványtól kapott pályázati pénzekből évente egy-egy egyéni filmet tudok tető alá hozni. Főleg bábfilmeket, mert – függetlenül attól, hogy végzettségem szerint grafikus vagyok – a bábos műfajt nagyon kedvelem. A műfaj iránti szeretetem miatt próbálom „műhelyileg” is a hazai bábfilmművészetet életben tartani. Jelenleg én működtetem azt a Magyarországon megmaradt egyetlen tradicionális bábfilmstúdiót, ahová a bábfilmre „szakosodott” kollégák eljöhetnek forgatni. Fura helyzet, de így van: miközben a legnagyobb sikereimet Cannes-tól Berlinig a homokanimációs munkáimmal érem el, minden évben bábfilmtervekkel jelentkezem a Magyar Mozgókép Közalapítványnál. Miért? Hogy ne essen szét teljesen a bábfilmesek társasága. Évi egy-két bábfilmből persze nem lehet megélni, munkatársaim más munkát is vállalnak, hogy hónapról hónapra eltarthassák a családjukat. De a hírre, hogy bábfilmet készíthetünk, összejönnek, és úgy dolgoznak, mint a megszállottak. Őrült elfogultságunk meg is látszik az eredményen, mindegyik munkánk hazahoz egy-két fődíjat a nagyvilágból. A legutóbbi, az Ezópus meséje alapján készült gyurmafilm, A róka meg a holló UIP-fődíjat kapott, ami azt jelenti, hogy 2006-ban a legjobb európai rövidfilmek versenyében is szerepelhet.
Magyar Nemzet: Az évi egy filmhez kiharcolt, feltehetőleg nem nagy összeget kitevő pénzből hogyan lehet stúdiót és műfajt fenntartani, szakembereket foglalkoztatni, megélni?
Cakó Ferenc: Homokanimációimmal járom a világot, amit így keresek, abból finanszírozom a bábfilmekkel járó pluszköltségeket. Ily módon paradox helyzetbe kerülök, utazásaim miatt egyre kevesebb időm marad a saját stúdiómra, a saját dolgaimra, de ha lemondanám ezeket az utakat, bezárhatnám az utolsó magyar bábfilmstúdiót, feladat nélkül maradnának a még meglevő, kitűnő szakemberek, és nem tapsolna a világ a magyar bábfilmeknek. A mi szakmánkban senki nem hiszi el, hogy nincsen mód új animációs sorozatok létrehozására. Televízióink a tizenöt–húsz esztendővel ezelőtti sorozatokat ismétlik vég nélkül, de a mai pörgős világban legfeljebb a pici gyerekeket tudják lekötni velük. Közben pedig itt vannak a tehetséges fiatalok, az animációs filmművészet hazai ígéretei, s nem tudnak labdába rúgni. A nagy stúdiók bérmunkái biztosítják a megélhetésüket, és jó, ha kétévente készíthetnek egy-egy ötperces saját filmet.
Magyar Nemzet: Játékfilmesektől is kérdeztem már, de ők elsiklottak e talány fölött, most az animációs film mestereitől tán megkapom a választ: miből él a filmes, amíg dolgozik? A munkájára sem elegendő központi támogatásból? A másik „nagy” rejtély a kívülálló számára: mit hoz az alkotó konyhájára, hoz-e valamit egyáltalán a rangos külföldi elismerés?
Cakó Ferenc: A kérdés első felére az a válaszom, hogy azok a forintok, amelyeket munkáinkhoz pályázati úton kapunk, legfeljebb erkölcsi pénzeknek nevezhetők. A stúdióm fenntartására sem elegendő az az összeg, amelyet – jó esetben – évente egyszer egyedi filmterveimre kapok. Ha csupán ezekre az alapítványi összegekre hagyatkoznánk, rég be kellett volna csukni a boltot, és hagyni az egész filmmániát a csudába… Nekem valamennyi kollégám dolgozik valahol, ha képbe jön egy film, összeverbuválom őket valahogy, három hónapig lázasan filmezünk, aztán megyünk a szélrózsa minden irányába, pénzt keresni. A sorozatok, tizenkét, huszonnégy, ötvenhat rész, az igen, azok eltartanák a stúdiót, a stábot, életben tartanák a szakmát. Sorozatot rendelni a televíziós társaságoknak is jó befektetés volna, a világ kapva kap az animációs filmsorozatokon. A díjak pedig? Húsz díjból kettő, ha fizetős. És annál a kettőnél sem szabad hatalmas összegekre gondolnunk, legfeljebb ötvenezer forintra…
Magyar Nemzet: Hát a zsűritagok, ők mit kapnak a legrangosabb nemzetközi fesztiválokon? A közhiedelem szerint mesés összegeket.
Cakó Ferenc: Jaj, dehogy! Az általam ismert fesztiválokon évek óta változatlan összegeket utalnak át a zsűritagoknak, Hirosimában például százezer forintnak megfelelő honoráriumot. De hamisak az itthoni elképzelések a reklámfilmekkel kapcsolatban is, másfél, kétmillió forintnál magasabbra ott sem tudja srófolni az alkotó a munkadíjat. Még akkor sem, ha külföldi a megrendelő. Bele kell törődnünk: csak kis összegek forognak az animációs filmben. Nagy pénzek is lehetnének benne, ha sorozatgyártásra „szakosodhatnánk”, állami támogatású sorozatokra.
Magyar Nemzet: Cakó Ferenc a filmgyártás privatizációja után a kényszerűen magára maradt alkotó problémáit villantja fel, azt a különös helyzetet, amellyel nemcsak a rajz- és bábfilmesek küszködnek, hanem szinte valamennyi hazai mozgóképes szakember: a széthordott filmstúdiók helyett nemigen szerveződnek olyan új alkotói közösségek, szakmai szervezetek, amelyek a kizárólag csapatmunkában elképzelhető filmgyártást segítenék. Főleg tiszavirág-életű, új képződményekről van tudomásunk, a dicső múlt romjain építkező társaságokról, miközben mindenki számára nyilvánvaló, hogy a műhelymunka legalább olyan fontos tartozéka a filmkészítésnek, mint a nagyvonalú állami dotáció.
Horváth Mari: A kecskeméti stúdió talán az egyetlen olyan filmműhely ma Magyarországon, amely megalakulása óta – a technikai jellegű átalakításokon túl – szinte változatlanul működik. Hogyan volt ez lehetséges? Talán mert egyedül mi törekedtünk arra, hogy a hazai megrendelések és az egyéni próbálkozások mellett bizonyos százalékban külföldi bérmunkákkal is foglalkozzunk. Persze jól élni nem tudtunk a nyugati megbízásokból, de eddig arra elegendőnek bizonyultak, hogy velük párhuzamosan meg tudtuk valósítani a számunkra igen fontos saját filmterveinket. A kecskeméti stúdióban mind a mai napig készülnek gyermekfilmek, mert elemi kötelességünknek tekintjük a műfaj életben tartását. Richly Zsoltnak is van új gyermekfilmje, nekem is, Mesél a kő a címe. A régebben a Magyar Televízió által finanszírozott Magyar népmesék című sorozatot is folytatjuk, ezúttal a Magyar Mozgókép Közalapítvány anyagi támogatásával. Legutóbb három új epizódra futotta a kapott pénzből. Ez persze nem sok, de bizonyíték lehet arra, hogy ha egy sorozat jó, az emberek megszeretik, könnyen eladható, azt feltétlenül folytatni kell. A Magyar népmeséket mindenütt veszik a világban, sőt díjazzák is, legutóbb Kínában és Japánban tüntették ki. Úgy tűnik, a világ mostanában erősen figyel arra, ami sajátosan magyar. Kár volna lemondanunk erről a fokozott érdeklődésről. A stúdió keretei közt, leszakadva Budapesttől, Kecskeméten számon tudjuk tartani, hogy mi történik a szakmában idehaza és külföldön, ki milyen filmtervet forgat a fejében, olykor még azt is, hogy mit hordoznak magukban a most jelentkező fiatalok.
Magyar Nemzet: Ezt az állítást a hírlapíró is tanúsíthatja, az ifjabb nemzedékek legmarkánsabb tehetségeiről – három esztendővel ezelőtt Péterffy Zsófiáról, 2005-ben Gauder Áronról – a középkorú kecskeméti rajzfilmesektől hallottam először, méghozzá generációs féltékenységek nélküli, szép jövendöléseket. Aztán egykettőre meggyőződhettem róla, hogy ezek nem voltak üres szavak. Péterffy Zsófia 2002-ben a legjobb európai rövidfilm díját hozta haza, Gauder Áron egész estés filmje, a Nyócker mostanában ejti ámulatba a nyugat-európai nézőket, miközben idehaza még az első rácsodálkozásnál tartunk: minek köszönhető, hogy ez a meghökkentő mozi a világra jött?
Gauder Áron: Tanulóéveim alatt, majd a diploma kézhezvétele után is kisebb stúdiókban dolgoztam. Amikor láttam, milyen hiábavaló a küzdelmük, hogy azoknak a francia és angol filmeknek, amelyeknek a pilotját bérmunkában idehaza készítették, a gyártását is megszerezzék – tőlünk keletebbre ugyanis sokkal olcsóbb kivitelezőket találni –, három társammal reklámfilmstúdiót alapítottunk. Manapság az animációs műfajok közül a reklámfilmnek van a legnagyobb keletje, a televíziók szépen fizetnek érte. Meg lehet élni belőle, viszont a munka sok érdektelen, „kreativitásmentes” munkafázissal jár. Egy idő után fel is hagytam vele, s a Nyócker gondolatával kezdtem el foglalkozni. Kollégáimmal kitaláltuk, hogy a saját pénzünkből olyan viszonylag olcsó videoklipet készítünk, amellyel házalni lehet egy animációs mozifilm érdekében. Novák Emil producer sokat segített ebben, ám így is nehezen ment a dolog. Azt hittük, irracionális tervet dédelgetünk. A Tv 2-nél azonban láttak fantáziát az elképzelésünkben, csináljunk belőle sorozatot, mondták. Erre gyorsan összehoztunk egy stúdiót, ahol a sorozat gyártását elkezdhetjük, ám közben olyan feltételeket szabtak a tévések – azt akarták, hogy hetente szállítsunk egy-egy új epizódot, hétfőn írjuk le megadott témára a film alapgondolatát, és vasárnapra legyen kész, közben ők majd meghúzzák, átírják, újraszerkesztik a munkánkat –, hogy végül összevesztünk velük. Miközben a tévésekkel perlekedtünk, pályázatot nyújtottunk be a Magyar Mozgókép Közalapítványhoz, a játékfilmes szakkuratóriumhoz, támogassák egész estés animációsfilm-tervünk megvalósítását. Először annyi pénzt kaptunk, amennyivel munkához láthattunk. Aztán a film folytatását is finanszírozta az MMKA. A befejezéshez szükséges tízmillió forintot már az animációs szakkuratórium szavazta meg a Nyóckernek, annak ellenére, hogy nem is hozzá nyújtottuk be a pályázatunkat. Végül is 78 millió forintból másfél év alatt készült el a film, amely a 36. magyar filmszemlén díjat kapott, és – annak ellenére, hogy a hazai piacra szántuk – a nemzetközi filmforgalmazásban is megállja a helyét.
Magyar Nemzet: Az is rejtélyes a kívülálló számára, hogy mitől függ egy hazai film kedvező fogadtatása? A jó tálalástól, az eredeti hangvételtől vagy a szokatlan mondandótól?
Vezér Éva: Az a jelenség, amelyre Cakó Ferenc is, Horváth Mari is utalt a maga tapintatos módján, hogy az animációs filmszakma bizonyos mértékben szétesett, hogy olyan kis szigetekként működnek a stúdiók, amelyek nem is igen tudnak egymás létezéséről, munkájáról, a filmunió tevékenységét is érinti. A Magyar Filmuniónak alapvetően az a feladata, hogy a magyar filmalkotásokat, játék- és dokumentumfilmeket, animációs filmeket egyaránt, eljuttassa a nemzetközi fesztiválokra. Hagyományainknak köszönhetően a játék- és dokumentumfilmek „fesztiváloztatásával” nincs is semmi gond, az évenként megrendezett budapesti filmszemlére sok külföldi vendég érkezik, többen közülük fesztiváligazgatók és -szervezők, a sajtó képviselői, az ő reakcióik láttán azonnal fölmérhető a hazai filmtermés nemzetközi fogadtatása, a fesztiválokon való szerepeltetés várható eredménye. Az animációs film azonban olyan, mint a mostohagyerek, némelyikről azt sem tudjuk, hogy a világon van. Cakó Ferenc stúdiójával vagy a kecskemétiekkel együttműködési megállapodást kötött a Magyar Filmunió, annak értelmében intézzük műveik külföldi bemutatkozását. A Pannónia azonban, a magyar animációs filmművészet bölcsője már a hetvenes években olyan önálló irodát működtetett, amelynek az volt a feladata, hogy a saját műhelyéből kikerülő művek külföldi „fellépéseit” intézze. A magyar mozgóképtermés nemzetközi karrierjének az egyengetése tehát régóta nélkülözi az egységet. Jelenleg ott tartunk, hogy olykor a véletlenen múlik, milyen animációs alkotásokra hívják fel a filmunió figyelmét. Ha tudomásunkra jut, hogy külföldi érdeklődé

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.