Szelep

A svéd Szocialista Ifjúsági Párt (SSU) hamis nyilvántartást vezetett tagjai létszámáról. Az északi országban erről született egy kabarétréfa, amelyben a „riporter” megkérdezte a „felelős minisztert”, vajon mit fognak most tenni, hogy a csalás kiderült. Az illetékes szemrebbenés nélkül felelt: „Hát amit szoktunk! Bizottságot állítunk fel, amely kivizsgálja az ügyet, majd kinevezünk egy biztost, végül felállítunk egy újabb bizottságot, hogy ilyen többet ne fordulhasson elő.”

Lipcsey Andersson Emőke
2005. 06. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mára a demokrácia fogalma az anyagi jólét és a társadalmi igazságosság szinonimájává vált, amelynek működésére fejlett intézményrendszer vigyáz. Ám abban nem különböznek a demokratikusnak nevezett társadalmak a többitől, hogy a hatalom birtokosai itt is konzerválni kívánják uralmukat. A hatalom megtartásának eszközévé pedig éppen az a pókhálószerűen kiépített intézményrendszer vált, amelyet a társadalmi igazságosság védjegyének tekintenek.
Svédország a jólét és a fejlett demokrácia tündérkertjeként vonult be a magyar köztudatba. A mai demokratikus intézményrendszer alapjait már az 1500-as évek közepén lerakta Gusztáv Vasa király, aki minden elégedetlenséget kegyetlenül megtorolt, s olyan államapparátust hozott létre, amely a legapróbb részletekig szabályozta az állampolgárok életét, vagyis az állam számára szinte mindenki ellenőrizhetővé vált. Több parasztlázadás leverése után például olyan rendeletet hozott, amely fokozatosan megszüntette a falvakat. Ennek az volt a lényege, hogy a termőföldeknek a porták körül kellett lenniük, így a parasztok olyan nagy távolságra kerültek egymástól, hogy nem volt módjuk többé a gyülekezésre, eszmecserére, újabb lázadások szervezésére.
A későbbi századokban aztán Gusztáv Vasa tökéletesen működő államapparátusára építettek. Az 1600–1700-as évek a svédországi bizottságok felvirágzásának kora. A biztosok kinevezése, a vizsgálóbizottságok felállítása a hatalom birtokosainak kezében már ekkor pozícióik megtartásának és megerősítésének eszköze lett. A bizottságok a szelep szerepét is betöltötték, hiszen levezették a társadalmi feszültségeket, s ez lehet az egyik oka annak, hogy Svédországon nem söpört végig annyi felkelés, lázadás, mint Európa más országain, forradalom pedig egy sem volt.
Lássuk, hogyan működtek és működnek ma is a bizottságok! Marie Lennersand, a Mittuniversitetet történettudományi intézetének kutatója állítja, hogy már a korábbi évszázadokban is általában azért alakultak különféle bizottságok, hogy munkájuk semmiféle eredményt ne hozzon. Egy konkrét példát említ a XVIII. század elejéről. Ebben az időszakban Svédország több háborút viselt, s a királynak katonákra volt szüksége. A sorozást végző hivatalnokok nem válogattak a módszerekben, erőszakkal kényszerítették a parasztokat a hadseregbe. Az elégedetlenség azonban nőttön-nőtt a parasztok körében, míg 1710-ben fellázadtak, megöltek egy tartományfőnököt.
A király leverte a lázadást, a vezetőket kivégeztette, de egy bizottságot is felállíttatott, hogy kivizsgálja az ügyet. A bizottság azután még több parasztot elítélt, s a cél érdekében néhány hivatalnoknak is bűnhődnie kellett. A kedélyek lecsillapodtak, hiszen ha csak látszólag is, de történt valami, miközben a kényszersorozás tovább folyt. Lennersand szerint a bizottságok felállításakor a hatalmat gyakorlók részéről eleve tudatos volt és ma is tudatos az a szándék, hogy a bizottság munkája eredménytelenül végződjön, mert a bizottságok felállításának valódi célja a kedélyek megnyugtatása.
Lennersand modern példaként említi azt a bizottságot, amely a délkelet-ázsiai szökőárt követően alakult. Tavaly karácsonykor mintegy huszonötezer svéd tartózkodott a térségben, és senki sem tudta, hányan élték túl a katasztrófát. Végleges adatok természetesen csak a hosszadalmas azonosítási eljárások lezárása után állnak rendelkezésre; jelenleg mintegy ötszáz azonosított halottat tartanak nyilván.
A természeti csapás híre felkavarta az egész országot, s bár a svédek nemigen bírálják a kormányt, az események most mégis arra sarkallták őket, hogy tűz alá vegyék. A kabinet hanyagsága, közönye és tehetetlensége nyilvánvaló volt. Laila Freivalds külügyminiszter december 26-án csak 11 óra után értesült az eseményről (aznap ugyanis korábban nem volt szabad felébreszteni). Délután kettőkor Svédország thaiföldi nagykövete részletesen beszámolt neki a katasztrófa méreteiről, ennek ellenére a külügyminiszter semmit nem tett, sőt este színházba ment, s csak másnap délelőtt jelent meg hivatalában. Ekkor találkozott a miniszterelnökkel, aki addig szintén nem tett semmilyen lépést.
A térségben tartózkodó svédek rokonai napokig kétségbeesetten próbáltak telefonkapcsolatot teremteni a külügyminisztériummal, de hiába. A Délkelet-Ázsiában rekedt polgárok mentésének, hazasegítésének gyors megkezdése helyett a vezetők először hosszas tanácskozásba fogtak. A svéd kormány későn fordult más országokhoz segítségért. A holttestek azonosítása is késve kezdődött meg, s a túlélők szervezett hazaszállítása is napokig váratott magára, míg például Olaszország már a tragédia napján kimentette állampolgárait.
A külügyminiszter és miniszterelnök a külügyminisztérium hivatalára próbálja hárítani a felelősséget, de az, hogy személyes mulasztását beismerve bármelyikük is lemondana, szóba sem került. Ehelyett az ellenzék óvatos kezdeményezésére bizottság alakult, hogy kivizsgálja, vajon megfelelő lépéseket tettek-e a katasztrófa idején.
A bizottságot pártatlannak és függetlennek nevezik, ám a hatalmi pozíciók egy szűk körön belül való újra meg újra történő elosztása miatt inkább csak cserék történnek, és ez lehetetlenné teszi, hogy a bizottság valóban független legyen. A katasztrófabizottság első embere az a Johann Hirschfeldt, aki most a legfelsőbb bíróság elnöke, korábban pedig az adóhivatal jogi osztályának vezetője, azelőtt az igazságügyi minisztérium szakértői osztályának első embere volt, előtte pedig a munkaügyi minisztérium jogi osztályát, valamint az államtanács jogi testületét vezette. Pályája során mindenkor a szociáldemokrata kormány állami intézményeiben töltött be vezető szerepet.
A bizottság a nyilvánosság teljes kizárásával működik, hallgat meg többek közt minisztereket, sőt magát a miniszterelnököt is. Békében vizsgálódhat 2005 decemberéig, de hát jó munkához idő kell. Míg a bizottság jó pénzért végzi munkáját, az indulatok elcsöndesednek, a viharfelhők elvonulnak, még az is megtörténhet, hogy a külügyminiszter vagy a miniszterelnök a végén dorgálásban részesül, és egy-két külügyminisztériumi tisztviselőt elbocsátanak.
Hirschfeldt, a bizottság elnöke így fogalmazza meg azt, amit a legfontosabbnak tart: „A vizsgálat anyagát a jövő számára megőrizzük, hogy a majdani kutatás számára megkönnyítsük a munkát.”
A svéd bizottságosdi klasszikus példája az 1986-ban történt Palme-gyilkosságot vizsgáló három bizottság esete. Az egymást váltó testületek tevékenysége a Danaidák hordójára emlékeztet, s nyilvánvalóvá teszi, hogy ebben az esetben sem az eredmény, hanem maga a vizsgálat volt a cél. A halálos lövés eldördülése után egy héttel elfogtak egy negyvenegy éves férfit, akit a gyilkossággal gyanúsítottak, ám egy hét után szabadon engedték. A rendőrségi nyomozást vezető Hans Holmér az ügyész leváltását követelte. Ekkor hozta létre a kormány az első Palme-bizottságot. A bizottság keményen bírálta a rendőrség és az ügyész munkáját, de elsősorban a nyomozást vezető Holmért tette felelőssé azért, mert a nyomozati munka semmiféle eredménnyel nem járt. Ekkor átszervezték a nyomozócsoportot, Holmérnak – mintegy parasztáldozatként – távoznia kellett.
Aztán 1987-ben a parlament felállított egy újabb bizottságot, amely szinte mindenkit elmarasztalt, akinek a Palme-gyilkosság nyomozásához köze volt. A második bizottság vizsgálódása egy pikáns részlettel gazdagította a történetet: kiderült, hogy Holmér jó barátja egy Ebbe Carlsson nevű könyvkiadó, aki a kormány néhány tagjával közeli kapcsolatban állt, és magánnyomozást folytatott az ügyben. Az igazságügy-miniszternek távoznia kellett (feláldozták a futót), mert róla kiderült, hogy Ebbe Carlssonnak egyszer ajánlólevelet írt. Semmiféle változás nem történt 1988-ig, a médiából csordogált az Ebbe Carlsson-botrány, de felbukkant egy újabb szál, mégpedig a kurd. A nyomozás ugyanis a kurd kommunisták felé vezető gyanús szálra bukkant, ám konkrét eredményt ez sem hozott. Végre 1988-ban felbukkan „az igazi” gyanúsított, az alkoholista csöves, Christer Pettersson, csak éppen a gyilkosság valódi indítéka hiányzott. És a gyilkos fegyver is. A bíróság 1988-ban életfogytiglani börtönbüntetésre ítélte Petterssont, ám a fellebbviteli bíróság 1989-ben szabadlábra helyezte.
Mivel továbbra sem oszlott a homály, újra lábra kapott az a korábbi gyanú, hogy maga a rendőrség is benne volt a gyilkosságban. Valóságos mítoszok nőttek ki Pettersson titokzatos kijelentéseiből. Pettersson egyébként tavaly halt meg ugyancsak rejtélyes körülmények között. Az ügy kezdett egy kicsit porosodni, a nép azonban csak nem feledte minden idők legnagyobb svéd miniszterelnökét, így a hatalom 1996-ban kénytelen volt felállítani a harmadik Palme-bizottságot, amely egészen 1999-ig vizsgálódott. Ennek a bizottságnak a jelentéséből is az derült ki, hogy a nyomozás első évében súlyos mulasztások történtek, többek közt „hiányzott a rendőrségi nyomozás konkrét irányítása…” Érdemes megjegyezni, mennyi idő telt el az első Palme-bizottság felállításától az utolsó által publikált jelentésig: tizenhárom esztendő.
A kedélyek megnyugodtak, a tényleges problémát sikerült elkendőzni, a hatalom birtokosai a helyükön maradtak, az apparátus olajozottan működik, mert a bizottságok mindig „hatékonyan” működtek és működnek – Svédországban is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.