Szezon végi leárazás

Nánási Tamás
2005. 06. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a mértékadó külhoni elemzők is szájtátva csodálják, hogy a magyar kormány milyen tántoríthatatlan elszántsággal igyekszik elvágni az egyik utolsó arany tojást tojó tyúkunk nyakát. A Financial Times keresetlenül a világ egyik legnagyobb kiárusításának nevezte a minap a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport Rt. rekordgyorsasággal meghirdetett privatizációját. A kabinet mielőbb szabadulni szeretne a cégtől, miközben tegnap is napvilágot látott egy elemzés, amely a kontinens élvonalában jelölte ki a fővárosi reptér jövőjét. Tálcán kínálják a milliárdos hasznot hozó aranybányát a vevőjelölteknek, akik napról napra látványosan szaporodnak, és már úgy döngik körül a társaságot, mint legyek a légypapírt.
A nemes baromfi levágása olyannyira sürgős feladat, hogy a Ferihegy eladható vagyontárgyairól rendelkező légügyi törvény életbe lépését sem várta meg a pályázat meghirdetésével a kabinet. A látszólag érthetetlen lépés magyarázataként elég rátekinteni a kiírásban szereplő határidőkre: eszerint a győztes vásárló ez év utolsó pillanataiban még éppen be tudja fizetni a vételárat az államkasszába. Ha csak hajszálnyit csúszik a kormányzati döntés, az ügylet máris átkerül a jövő esztendőre, aminek óriási jelentősége van. A nemzeti vagyon értékes gyöngyszemének számító repteret ugyanis azért kell feláldozni, hogy egy időre, legalább a következő választásokig ismét jótékony homály fedhesse döbbenetes mértékű adósságunkat és az óriási államháztartási hiányt. A Budapest Airport ügye olyan, mint a cseppben a tenger: az üzleti ésszerűségnek ellentmondó lépésben benne van minden, ami a jórészt csak hatalma megtartásával törődő kormánykoalícióra jellemző. A reptér mindnyájunk közös vagyontárgya, amit ellenünkre, a mi érdekeinkkel szemben, végső soron egy választási felkészülést szolgálva értékesítenek. Az ország jövőjének egy újabb szelete válik semmivé, csakhogy a szocialista párt és a szabad demokraták ismét kormányra kerülhessenek. Az a közvagyon, amivel ők gazdálkodhatnak, előbb az országé volt, utóbb viszont az övéké lesz.
Ami pedig könnyen jön, könnyen megy el – tartja a reptér esetében is beigazolódni látszó népi bölcsesség. A legszívszorítóbb az egész ügyben a várható kótyavetye. Az már minden józan logikát felülír, hogy miközben az állami privatizációs szervezet egyik korábbi tervezetében a fentebb említett társaság vételáraként mindössze hatvanmilliárd forint szerepel, és az illetékesek másutt sem említenek 130 milliárdnál többet, a szintén már idézett tekintélyes brit gazdasági szaklap legalább 200 milliárd forint körüli összegre becsüli a Budapest Airport értékét. Tehát nem elég a szükséges fejlesztésekre visszafordítható profit és a vagyon elvesztése, az áron alul értékesítéssel további károkat okozhat a kormányzat. Mindehhez társul a reptér bővítése érdekében meglehetősen gyanús körülmények között létrejövő, majd meghiúsult telekügylet, és busás juttatással dolgozó privatizációs tanácsadó: mindez együtt nálunk boldogabb nemzeteknél már megfelelő gyúanyag lenne egy fejek hullásával járó kiadós botrányhoz.
Máshol biztosan így lenne: nálunk viszont nem. Az ellenzék zászlójára tűzheti, imamalomként ismételheti: bizony lopnak az erkölcs asztalánál, semmit ér a köz érdeke. Sarat dobnak vissza a túloldalról, hogy a jó és a rossz, az igenek és nemek között a polgárok elveszítsék a mértéket. A politika nagyszínpadán közben szünet nélkül folyik a fényes esztrádműsor, a táncosok éppen száz lépést lejtenek. A gondosan behúzott hátsó függönyök mögött pedig a szezon végi kiárusítás zavartalanul üzemel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.