Tárcanovellák Márai Sándortól

Péntek Orsolya
2005. 06. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gondolkodók közül való. A kényes stílusúak közül, akinél sem a nyakkendő, sem a briliáns központozás, sem a mondatszerkezet nem csúszik soha félre. Márai Sándor a legelegánsabb írónk, akit nemigen ejtett meg az ámulat, talán soha nem állt hajnalban a Mikó utca ablakában, míg a szomszéd Kosztolányi úr berúgott az éjszakától, vagy ha igen, legalábbis indiszkréciónak tartotta volna megírni. Soha nem szedte darabokra olyan őrült zsenialitással maga körül az amúgy is atomjaira esett világ maradékát: a látszatot, mint Hamvas úr, és soha nem írta meg a nagy regényt, a megkerülhetetlen regényt, mint Ottlik.
Ezzel szemben homogén, hatalmas életművet alkotott, amelynek súlyát – úgy vélem – nem épp változó minőségű regényei, hanem naplói és feljegyzései adják, amelyekből az européer magyar író arca (és tragédiája) bontakozik ki.
A Márai-életműkiadás azonban, bár egyes darabjai legalább tízféle sorozatban kaphatók, még mindig nem teljes.
Most Lomha kaland címmel adta ki a Helikon Kiadó Márai kötetben eddig meg nem jelent elbeszéléseinek második részét. Az első rész Lucrétia fia címmel jelent meg, és az író 1916–1927-ig íródott elbeszéléseit, míg ez a kötet az 1928–37-ig született tárcanovelláit tartalmazza.
A tárcanovella – amely mára szinte eltűnt (eltüntették, amivel nagyon sokat veszített a magyar sajtó) – a két világháború közötti Magyarország meghatározó műfaja volt. Legnagyobb mestere Kosztolányi; és Márainál érződik is a Kosztolányi-hatás. Az írások néhol vázlatosak, néhol túlírtak, mint a címadó mű, személyesek (például a Szénégetők című darab, amelyben ugyanazt a szökést írja meg, amelyről említést tesz a vallomásokban is), a közeli lapzárta fenyegető árnyékában a mindig pontos, mindig elegáns, mindig fanyalgó és olyannyira tökéletes Márai azonban itt-ott kiesik a maga írta szerepből.
Ez az író, akiről a naplókból a műfaj maximálisan személyes jellege ellenére sem tudunk meg sokkal többet annál, mint hogy mit gondol a világról, itt nemegyszer lelepleződik, megmutatkoznak ösztönös szimpátiái és ellenérzései, vergődése a harmincas évek Magyarországának abszurd társadalmában, a döbbenet, ahogy az író, aki talán épp Spengler történelemszemléletét tanulmányozta dolgozószobájában, kilép, és meglátja a feketébe öltözött vasalónőt, aki az „ura temetéséről” érkezett villamossal, mert kell neki az a három pengő.
Érdemes Márai Sándor tárcanovelláit olvasni. Azt hiszem, kell is. Mert sem az életművet, sem magát a korszakot nem sikerült még teljesen feldolgozni. És mivel – Oswald Spengler ide vagy oda – az egymás után következő korszakok egymásra rétegződnek, amíg ezt nem tudjuk megtenni, kevés esélyünk van arra is, hogy ami azóta történt, azt helyre tegyük, megértsük.
(Márai Sándor: Lomha kaland. Helikon Kiadó, 2005, 326 oldal, ára: 1990 Ft.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.