Az egyik budapesti gimnázium neve elhallgatását kérő igazgatója szerint mind emelt, mind középszinten átlagosan 85 százalékos eredményt értek el az iskola diákjai a matematika írásbeli vizsgán, ami példátlanul jó eredmény. Hozzátette: ehhez hasonló teljesítmények születtek a többi tantárgyból is. A szakember szerint jóval könnyebb volt az idei vizsga, mint a korábbi években. Úgy látja, a próbaérettségi lesújtó eredményei után a szaktárca a feladatok jelentős könnyítése mellett döntött, mert a sok elégtelen egyben az új érettségi rendszer bukását jelentette volna. Vélhetően az is szerepet játszott a döntésben, hogy időközben kiderült: az érvényes jogszabályok előnyhöz juttatják a felvételin a korábban érettségizőket, akik – bár a tapasztalatok szerint jóval felkészületlenebbek voltak 18 éves társaiknál – már az emelt szintű vizsga 33 százalékos teljesítésével is maximális pontszámot szerezhetnek.
*
Az idén maturálóknak viszont 90 százalékos eredményt kell elérniük. Leszögezte: az alapprobléma az, hogy nemcsak az emelt, hanem a középszintű érettségi is felvételinek számít, így akár alacsony tudásszint is elegendő lehet az egyetemi felvételhez.
Mint ismert, a Fidesz-kormány tervei szerint minden felvételizőnek két tárgyból emelt szintű érettségit kellett volna tennie, és csak ezek váltották volna ki a felvételi vizsgát. A Magyar Bálint vezette minisztérium azonban az egyetemekre bízta, hogy milyen típusú matúrát kérnek. Ennek következményeként csak elvétve található olyan szak, ahol az emelt szintű vizsga alapkövetelmény.
Foki Tamás, a Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Iskola és Gimnázium igazgatóhelyettese szerint az új típusú vizsga inkább a gyakorlati kérdésekre, az érvelésre, következtetésre helyezte a hangsúlyt a lexikális tudással szemben. Az eredményeket elnézve azonban úgy tűnik, a kettő nem volt egészen arányban egymással, hiszen aki jó szövegértő, és képes gondolkodni, az magas fokú tudás nélkül is jó jegyeket szerezhetett. Foki úgy látja: ennek egyik oka az, hogy az illetékesek – vélhetően félve az újtól – a kelleténél alacsonyabbra helyezték a lécet. A szakember fontosnak tartja, hogy az oktatási tárca a nyilvánosság előtt elemezze a tapasztalatokat, és az alapkoncepció megtartása mellett küszöbölje ki a hibákat.
– A vizsgák összességében sokkal könnyebbek voltak, mint az elmúlt harminc évben bármikor, és ez nagyon nagy baj – mondta lapunknak Baranyi Károly, a Nemzeti Pedagógus Műhely vezetője. Kijelentette: egyetlen gondolkodtató feladattal sem találkozott a fizika- vizsgán. Hozzátette: a követelmények csökkentésével az oktatás színvonala is zuhanni kezd, hiszen a tudás háttérbe szorul. „Melyik az a kamasz, aki többet akar tanulni, mint amennyi az ötöshöz kell?” – tette fel a kérdést.
16 méter magas kútba esett egy három éves gyerek Hatvanban