Vajon átér-e a tanító úr?

Számomra a legszebb, egyben egész életre szóló küldetés a nevelés, a tanítás. Idestova négy évtized után olyan gazdag élményözönt elevenít fel, amire egyértelműen mondja az ember: érdemes volt. Látom magam előtt azt a régi falusi iskolát, ahol az írás-olvasás tudományát, a rajz és az ének-zene iránti kötődést a szüleim ültették el bennem, látom a régi szülői házat, amelynek tárgyaihoz, a megviselt épület minden darabkájához ragaszkodom. Amely nélkül üres minden hazaszeretetről szóló beszéd, hiszen a házunk egyben a hazánk, ahol minden azt leheli: a te örökséged – mondja Ákos János, a budapesti József Attila Kollégium igazgatója, aki a pedagógusnapon Kövy Sándor-díjat kapott. A rangos elismerést Kossuth Lajos tanítójáról, a híres jogászprofesszorról, a sárospataki kollégium egyik alapítójáról nevezték el.

Fábián Gyula
2005. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Édesapám mint falusi néptanító az akkori Dunaszekcső szigethez tartozó Kopárháton kezdte tanítói munkáját, osztatlan tanyasi iskolában, ahol – a második világháború idején – édesapám behívásakor édesanyám helyettesítette. A sors úgy hozta, hogy én is Dunafalván kezdtem a pályámat, ahová Dunaszekcsőről jórészt csónakkal jártam át tanítani ködben, jégzajlásban, s ahol tanítványaim – amikor az idő rosszra fordult – bizonyára megkérdezték egymástól: vajon átér-e a tanító úr? Átértem. Csak a legvadabb jégzajlásban maradtam Dunafalván egy-két napot akkori igazgatóm vendégeként. Amikor késő ősszel a folyamra ereszkedő nehéz ködök a látást meghomályosították, akkor a hangok vezettek, egyszer-egyszer a kutyaugatás, de mentem, mert otthon megtanultam: amit vállaltál, teljesítsd!
Ákos János igazgató úr szavait igyekeztem összefoglalni, aki a József Attila Kollégium igazgatójaként negyvenedik iskolaévét töltötte a Cházár András utcai épületben, amelyből huszonnyolcat az intézmény igazgatójaként szolgált végig. Visszatekintése egyben pedagógiai útmutató is.
– Édesanyám hetvenkilenc éves koráig, 58 éven át – az utolsó években helyettesítőként – tanított. Az életpálya helyszínei változtak, különösen az első időkben, amikor házitanítóskodott, aztán már a kopárháti osztatlan iskola, Dunafalva, majd Dunaszekcső iskoláiban töltötte fél évszázadosnál nyolc évvel hosszabb szolgálatát. Mind a mai napig tavasszal édesanyám volt kollégái, pedagógus tanítványai szavaló- és prózamondó, valamint népdaléneklő verseny meghirdetésével emlékeznek – ahogy kollégái nevezték – Minca nénire és édesapámra, akiktől oly sokat kaptak egész életükre. Tanévzárókor, a tornaünnepélyeken ott voltak a szülők, öregek, szinte az egész falu, mert ez valóságos ünnepély volt. Gyönyörködtek többek között az édesanyám vezette énekkar produkcióiban és az általa betanított táncjátékokban. A hosszú téli estéket színdarabok betanulásával és előadásával töltöttük. Az a fogalom, hogy unalom, nem létezett a világ végi tanyasi tanműhelyben, és amikor a József Attila Kollégiumba kerültem, minden meghirdetett program nélkül a példájukat igyekeztem követni – emlékezik.
Amint belépünk a kollégium folyosójára, a költő fából faragott kiváló szobra állítja meg az embert. Aztán az irodák folyosóinak két oldalát változó festmények, rajzok, vitrinekbe helyezett dolgozatok gazdagítják. Olykor az igazgató úr is tart egy-egy bemutatót színes pasztelljeiből, mert csak úgy, „mellékesen” a rajztanári képesítést is megszerezte.
– A mi gyerekeink szinte teljes egészében vidékiek. Úgy érkeznek a főváros középiskoláiba felvétel után, hogy meg kell ismerjék magát Budapestet is. De ez nem utcai séta, hanem színház-, hangverseny-, múzeumlátogatás. Nem titok, de a mi diákjaink életükben először találkoznak a művelődési intézmények sokaságával. Az ilyen látogatások nem törik meg a naponkénti elfoglaltságot, de szervesen beépülnek kollégistáink életébe. Az „ép testben ép lélek” kettősét úgy formáljuk, hogy aki hozzánk kerül, a sportolással is barátságot köt. A kollégiumi fővárosi sportversenyek felelőse is vagyok, így a pesti kollégiumok tanulóival kibővítem a kapcsolatot. A szegény időkben, amikor hiányoztak a felszerelések, a reggeli torna soha nem maradhatott el. Valamikor 360 gyerekről kellett gondoskodni – ne emlegessük, milyen zsúfoltsággal járt –, ma 120-an vagyunk, és az elhelyezés a régihez képest ég és föld. Persze azokban az időkben is kerültek ki a kollégiumokból országos hírű kézilabdások, például a Pádár lányok: Ildikó és Margit vagy a közelmúlt olimpikonja, Tóth Tímea vagy a kosárlabdás Béres Tímea. Nálunk kezdték és nem felejtették, hogy a József Attila Kollégiumból indultak. De kanyarodjak megint öreg folyamunk, a Duna kisiskoláiba, ahová évenként vissza-visszatérnek szüleim neveltjei. Az ő példájuk nyomán mi is megrendezzük régi diákjaink találkozóit. Hétköznap is kopogtatnak, hogy betekinthessenek az „anyakönyvi” ívekbe, amelyeket évtizedekre visszamenőleg megőrzünk. Ezekben még egy-egy szülői levél is ott lapul, de az első dolgozatok, a kiállításokat megtekintő élmények is ott sorakoznak, mert az egyik legfontosabb törvény egy kollégiumban: a nevelőnek mindenkit ismernie kell! Még azt is tudjuk, milyen testmagassággal, súllyal érkezett, és négy év után, amikor elköszön, maga is visszatekinthet, miben gyarapodott. Ebben persze a szellemi gyarapodás mindig első kell hogy legyen – nyomatékosítja hitvallását.
Debrecen, Sárospatak és a többi országos hírű kollégium sok-sok jó hagyományát a József Attilában megőrizték, gazdagították. Talán ezért is esett a választásom a hagyományokat őrző és tisztelő nevelő helyszín kiválasztásakor éppen erre a budapesti intézményre. Azért mégsem hagyhattam kérdés nélkül, hogy a mai, liberálisabb szellemű kollégiumok világában nem zavaró-e, hogy a József Attilában a kicsit avultnak tűnő kollégiumi szokásrend nem mindenben egyezik a modern felfogással.
– Törvények nélkül minden széthull darabokra. Az új kollégiumi előírások szépen lassan visszatérnek a konzervatívabbnak tűnő régi rendtartáshoz, de ezt mi, úgy gondolom, megelőztük. Lehet, hogy sok mindenben „vaskalapos” a felfogásunk, de mi például minden irodalmi vetélkedésen könyvekkel jutalmaztuk a legjobbakat. Mert a könyvek értéke marad, és ahogyan az idő telik, egy-egy diák életében úgy lesz még becsesebb. Történész a fiunk, a Magyar Gyula Kertészeti Szakközépiskolában tanít. Őt már én nem helyettesíthetem, de távollétében annyit, hogy a történelmet tanítók leglényegesebb pedagógiai törvénye: minden történésnek, a világtörténelmet mozgató eseményeknek a megértését az alapok pontos megismerésével kell kezdeni. Ehhez most gazdagítja a könyvtárát. Források nélkül ugyanis rossz irányba tájékoztatják az ifjúságot, márpedig pedagógiai tévedésektől sajnos nem volt mentes az utóbbi fél évszázad. Minket nagy nemzeti költőink – közöttük József Attila – tanítottak meg az igazságokra, mert ahogyan rendje van a csillagok mozgásának a végtelenben, az ember dolgai itt, a földön is a rend törvénye szerint történnek. A nagy bajok onnan indulnak, amikor a rend felborul. Az a mi dolgunk, és nem is kevés, hogy erre ügyeljünk a holnap érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.